Gå til innhold

ITavisens Skjitprattråd


Kiriev

Anbefalte innlegg

Vet at du ikke har rett i dette tilfellet. ;)

 

Ja, du vet vel bedre enn de som har studert dette i årevis og publisert artikler om det i anerkjente tidsskrifter og slikt. Det er ikke jeg som sier at homeopatisk medisin ikke fungerer. For de aller fleste former for slik medisin er det ikke bevist noen sammenheng mellom medisinen og lindring for ulike tilstander.

 

 

Etter at hun hadde fyllt 50 fikk hun høre at å ta hull i øra på et spesiellt punkt, kunne lindre migrenen. Ja, jøss...tenkte hun. Søstra mi fikk lurt henne til å ta hull, og migrenen blei faktisk mildere og litt sjeldnere. Det var etter dette hun prøvde akupunktur. Og tro det eller ei, hun blei kvitt 90% av migrenen.

 

Det du sier her er jo definisjonen av placeboeffekten. Migrene er en lidelse som i stor grad består av subjektiv smerteopplevelse, og i aller høyeste grad derfor påvirkes av forventninger og endret opplevelse av lidelsen. Uansett hvilken behandling hun hadde fått ville hun merket en effekt av det, fordi jeg vil tro hun ønsket å bli kvitt lidelsene, og når man ønsker noe innerst inne, vil man oppleve at det virker.

 

En artikkel publisert i 2003 konkluderte med at homeopatisk medisin ikke har noen effekt utover det man forventer ved placebo.

"Evidence suggests that homeopathy is ineffective for migraine"
Dette er i tillegg en studie som er positiv til virkningen av andre former for alternativ medisin for andre sykdommer, men da altså ikke når det gjelder migrene.
Det er også gjort en norsk studie på 2000-tallet som konkluderer likt.
"Both the homeopathy and placebo groups had reduction in attack frequency, pain intensity and drug consumption, with a statistically non-significant difference favouring homeopathy. Migraine diaries showed no difference between groups. The neurologists’ trial evaluation showed a statistically significant reduction in attack frequency in the homeopathy group (P= 0.04) and non-statistically significant trends in favour of homeopathy for pain intensity and overall evaluation."
Poenget mitt er uansett at denne formen for medisin ikke er basert på empiriske bevis, noe som skolemedisinen er, og må være. Det er denne trenden jeg synes er negativ, at folk lar seg lure av slike behandlingsmetoder. Sier ikke at akupunktur er skadelig, men det er samme tankegangen som ligger til grunn hos mennesker som forkaster moderne medisin til fordel for behandling som vi faktisk vet fungerer, og når man forsøker å kurere alvorlige tilstander på en metode som ikke fungerer, skjønner du hva som skjer. Da vil jo sykdommen kunne utvikle seg negativt, og på grunn av at man ikke gikk til en skikkelig lege med en gang vil behandlingen bli mer omfattende enn hva den hadde vært om man bare gikk til sykehuset med en gang i stedet for å prøve den siste alternative trenden innen kreftbehandling eller noe slikt. Det medfører selvfølgelig videre unødvendige kostnader for helsevesenet. Jeg ønsker ikke at alternativ behandling skal få fotfeste før det er bevist at det faktisk fungerer. Konsekvensene av at folk tror på det er så store, ikke bare for individet, men også for samfunnet.
Enda en studie jeg ser på som troverdig.
"CONCLUSION:

Acupuncture was no more effective than sham acupuncture in reducing migraine headaches although both interventions were more effective than a waiting list control."

Endret av Kiriev
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sant :p

Husker at for 2 år sida svindla jeg til meg enda et høyttaller par :p

Nettopp det jeg mener, det er så enkelt, og sikkert en del folk som gjør det.. Når jeg fikk problemer med miine høyttalere sendte jeg en beskrivelse av hva som hadde skjedd til de og spurte om de hadde noen tips. Fikk beskjed om å sende bilde av hele anlegget samlet sammen med en lapp hvoor jeg hadde skrevet saksnummer for hånd, deretter sendte de bare et nytt anlegg, case closed.. :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Det er nok billigere for Logitech i lengden å sende ut produkter uten å få de sendt inn da de sikkert sparer mye penger på frakt osv med mindre det er et problem med produktet som de ikke visste om fra før av.

Lenke til kommentar

Fikk THE X-FILES SE 2 BILDENE

 

Hvilken form for homeopatisk medisin er det du mener her egentlig? Tror egentlig ikke du vet helt hva du snakker om. Homeopatisk medisin baseres på helt skrullete ideer som ikke har noen rot i virkeligheten. Det er ikke skolemedisin, men alternativ medisin, og det er en grunn til at det kalles for nettopp det. Den kan være så "naturlig" og "sunn" den bare vil, men det endrer ikke det faktum at det kun er til for å lure lettlurte mennesker. Tror du kanskje at medisin uten andre aktive ingredienser enn melkesukker fungerer som antibiotika? Eller at årelating er en fornuftig renselsesprosess? Poenget mitt er at alternativ medisin og homeopati ikke er beviselig. De som driver med det sier at det ikke kan bevises på samme måte som vanlig medisin, nettopp fordi det ikke fungerer i det hele tatt. Det er kun juks og fanteri, og når du påstår at homeopatisk medisin fungerer, er det du som lurer deg selv.

Du trur ikke på det da desvere er ikke lett forklare det da, jeg gir opp er ikke sur eller sint :green: jeg kommer ikke noen vei der dessverre føles låst fast et sted sorry...... fikk The X-Files hele serien i dag

post-281153-0-42460000-1389446883_thumb.jpg

post-281153-0-24807500-1389446911_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Fikk THE X-FILES SE 2 BILDENE

Du trur ikke på det da desvere er ikke lett forklare det da, jeg gir opp er ikke sur eller sint

 

Åja, så man må tro på det for at det skal fungere? Det er jo nettopp det som er definisjonen av placebo... hahah.. Jeg er heller ikke sint eller noe slikt. Vi har bare en liten diskusjon, det er alt :)

Lenke til kommentar

Uansett hvilken behandling hun hadde fått ville hun merket en effekt av det, fordi jeg vil tro hun ønsket å bli kvitt lidelsene, og når man ønsker noe innerst inne, vil man oppleve at det virker.

 

Ehhh...leste du ikke det jeg skreiv, Eirik? Hun trodde ikke på slikt. Og hun prøvde MASSE som ikke hjalp...i mange år. Selv om hun kanskje skulle ønske eller håpe at det hjalp, så hjalp det ikke. Hvorfor slo ikke Placebo-effekten inn da, da? ;) Nei, ikke tro alt du leser...selv om det kommer fra såkalte eksperter.

Jeg VET hvertfall at dette hjalp uansett hva "ekspertene" sier.

Lenke til kommentar

 

Ehhh...leste du ikke det jeg skreiv, Eirik? Hun trodde ikke på slikt. Og hun prøvde MASSE som ikke hjalp...i mange år. Selv om hun kanskje skulle ønske eller håpe at det hjalp, så hjalp det ikke. Hvorfor slo ikke Placebo-effekten inn da, da? ;) Nei, ikke tro alt du leser...selv om det kommer fra såkalte eksperter.

Jeg VET hvertfall at dette hjalp uansett hva "ekspertene" sier.

 

JEG skal ikke tro alt jeg leser? Spar meg. Hvordan forklarer du de resultatene som faktiske forskere har kommet frem til da? Hvordan kan du tro at du er kvalifisert til å vite noe som helst om dette bare fordi du kjenner en person som påstår at det har hjulpet? Hvis jeg forteller deg at jeg har hatt en kronisk sykdom hele livet mitt, men at jeg dro til Snåsamannen, og plutselig ble alt sammen mye bedre. Ville du da trodd meg når jeg ga all æren til Snåsamannen, og at det var han som fikset mine problemer? Om ikke, hvorfor ikke? Du må jo tro det fordi jeg sier det. Det spiller ingen rolle hva utallige forskere som har viet flere år til å undersøke healing sier. De vet jo ingenting. Fy faen. Ikke ta det personlig, men er det noe jeg hater er det den holdningen om at "Jeg vet best, uansett hva forskere sier" Det er så arrogant. Det er godt mulig at du tror akupunkturen hjalp henne, og det er mulig at hun føler seg bedre av det, men det finnes ingen beviser for at det har en fysiologisk effekt. Det er bare det jeg sier. Det sitter i hodet, og hjernen er en utrolig kraftig smertestiller. Ikke meningen å virke sint på deg eller noe slikt, men det er en holdning jeg ikke er spesielt glad i, og som jeg mener er med på å skade samfunnet i det lange løp. Ikke ta det personlig, jeg kjenner flere som er slike alternative typer, om vi skal kalle det det :) Men vi kan vel godt si oss uenige om vi vil det. Ser ingen vits i å diskutere dette videre utover det spørsmålet jeg stilte i begynnelsen. Jeg vet hvor du står, og du vet hvor jeg står. :)

Endret av Kiriev
Lenke til kommentar

 

Bare fordi du kjenner en person som påstår at det har hjulpet?

 

Jeg BURDE kjenne mora mi, og det ikke bare en person jeg kjenner...hehe. Og tro meg...hun flytta ikke fjell med tro altså. :) Hun trodde aldri på sånt.

Ang Snåsamannen kan jeg ikke uttale meg siden jeg ikke kjenner noen som har vært der. Jeg vet bare at det ikke var noen Placeboeffekt med mora mi. :) Det er DET jeg sier.

Jeg kjenner henne for godt til det.

Men jeg skal ikke nekte for at det skjer med andre. For noen vet jeg lar seg overbevise ved tro. Behøver ikke å gå lenger enn til kristendommen...hehe.

Lenke til kommentar

 

Jeg BURDE kjenne mora mi, og det ikke bare en person jeg kjenner...hehe. Og tro meg...hun flytta ikke fjell med tro altså. :) Hun trodde aldri på sånt.

Ang Snåsamannen kan jeg ikke uttale meg siden jeg ikke kjenner noen som har vært der. Jeg vet bare at det ikke var noen Placeboeffekt med mora mi. :) Det er DET jeg sier.

Jeg kjenner henne for godt til det.

Men jeg skal ikke nekte for at det skjer med andre. For noen vet jeg lar seg overbevise ved tro. Behøver ikke å gå lenger enn til kristendommen...hehe.

 

Okei. Helt greit det. Da er det der vi er forskjellige. Du velger å tro på det familie og bekjente har erfart, jeg velger å stole på det edruelig forskning og empirisk bevis forteller meg. Ingen av valgene er bedre enn det andre. De er bare forskjellige :)

Endret av Kiriev
Lenke til kommentar

 

Okei. Helt greit det. Da er det der vi er forskjellige. Du velger å tro på det familie og bekjente har erfart, jeg velger å stole på det edruelig forskning og empirisk bevis forteller meg. Ingen av valgene er bedre enn det andre. De er bare forskjellige :)

 

Netttopp. :) Må jo tro på det jeg har sett selv...etter 40 år med helvete. :)

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er det vel heller ikke avkreftet at akupunktur fungerer, men det er rett og slett for vanskelig å forske på? Har ikke noe erfaring rundt temaet annet enn noen artikler her og der, men mener på nesten alle har konkludert med at det ikke har vert forsket ordentlig på.

 

Joda, det finnes en god del forskning på det, men de fleste seriøse rapportene jeg har kommet over konkluderer med at det ikke fungerer bedre enn det man forventer med kun placebo og falsk akupunktur, altså at man stikker nåler såvidt under huden. Og når man ikke finner noen sammenheng velger jeg å trekke den konklusjonen at det ikke fungerer. Om det skulle komme ubestridte beviser for det motsatte kommer jeg selvfølgelig til å rette meg etter det. Det er jo slik forskning funker. Dersom noe blir bevist eller motbevist, og det kommer en ny og bedre teori er det den som gjelder til det kommer nye og bedre beviser. Denne bloggposten linker videre til mange gode studier. Foreslår at du kikker litt på denne. :) Veldig god blogg forøvrig. Det synes i alle fall jeg.

Lenke til kommentar

Det er nå forskjell på å stikke såvidt under huden....enn å stikke for å treffe et nervepunkt. For DET kjenner man...hehe. Strømmer gjennom hele kroppen.

Åsen går det med han dritt sekken du som ikke hvil betale deg pengene dine Maxi, håper du fått fixsa det da. :)

 

Husker du di gå turene du ga bort i premie Maxi Her er det en ha ha :tease:

Vinn gå tur til Svalbard

Endret av Fleischmann
Lenke til kommentar

Det er ikke placeboeffekt av å stikke nåler, i nerver. Akupunktur er ikke noe bullshit.

 

Regner med du har noen gode kilder når du kommer med slike påstander? Helt verdiløst å komme med slike kommentarer uten kilder for å backe det opp, sant? :) Dessuten, hvilken effekt er det du påstår akupunktur har? Smertelindring? Det er ikke mer effektivt enn det man finner ved kun placebo.

Endret av Kiriev
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...