Gå til innhold

muslimsk jøde?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

fordi to religioner går ikke ann å kombinere, og jødedom er og en religion

 

Jo, men når man er jøde så kan det også bety at man er etnisk jødisk. Akkurat som at du er -mest sannsynlig- etnisk norsk.

 

Jammen herregud, det finnast ikkje noko jødeland. Du har Israel, men det er vel ikkje naudsynt å vera registrert jøde for å få statsborgarskap der?

Lenke til kommentar

fordi to religioner går ikke ann å kombinere, og jødedom er og en religion

 

Jo, men når man er jøde så kan det også bety at man er etnisk jødisk. Akkurat som at du er -mest sannsynlig- etnisk norsk.

 

Jammen herregud, det finnast ikkje noko jødeland. Du har Israel, men det er vel ikkje naudsynt å vera registrert jøde for å få statsborgarskap der?

 

Jøder er en etnisk gruppe. Nei det er ikke nødvendig (hvis jeg forsto ordet riktig) å være jøde for å bo i Israel. Men jeg har aldri påstått det heller. Man kan godt være etnisk arabisk eller være kristen og at man tilhører den Israelske NASJONALITET, akkurat som at man kan være etnisk jøde og bo i Norge eller USA.

 

Edit: Skrivefeil

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar

"Jøde" refererer både til en religion og et folkeslag, så en medlem av folkeslaget "jøder" kan fint være kristen eller muslim. De kalles forresten som regel messianske heller enn kristne.

 

Jøder er ikke noe folkeslag, dagens jøder er sammensatt av flere forskjellie folkeslag.De fleste av dem er etterkommere etter khazarene, et yrkisk/monngolsk folkeslag som konverterte kollektivt til jødedommen i år 740.

 

Jøder har heller aldri vært noe eget folkesslag.

Ordet jøde kommer av Judah, og Judah var en av Israels stammer og ikke noe eget folkeslag, men kun en stamme av Israels folk.

 

Dagens jøder er ikke etterkommere etter judah elller noen andre av Israels stammer, men de kalles jøder kun pga religionen jødedommen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jøder er en etnisk gruppe.

 

Nei, jøder er ikke noe etnisk gruppe.

Å kalle jøder for "etniske jøder" er like meningsløs som å snakke om etniske muslimer, etniske kristne, eller etniske sosialister.

 

fordi to religioner går ikke ann å kombinere, og jødedom er og en religion

 

Jo, men når man er jøde så kan det også bety at man er etnisk jødisk. Akkurat som at du er -mest sannsynlig- etnisk norsk.

fordi to religioner går ikke ann å kombinere, og jødedom er og en religion

 

Jo, men når man er jøde så kan det også bety at man er etnisk jødisk. Akkurat som at du er -mest sannsynlig- etnisk norsk.

 

Det fins ikke "etniske jøder"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jøder er en etnisk gruppe.

 

Nei, jøder er ikke noe etnisk gruppe.

Å kalle jøder for "etniske jøder" er like meningsløs som å snakke om etniske muslimer, etniske kristne, eller etniske sosialister.

 

Ja det blir ikke korrekt å kalle noen for etniske kristne eller etniske muslimer. Dette er fordi at det er to religioner som baserer seg på at alle folkeslag skal følge den religion og er misjonerende religioner. Jødedommen derimot er ikke misjonerende, Jødedommen er en religion forebeholdt for etniske jøder, eller som de kaller seg for: Guds utvalgte folk.

 

Tatt fra wikipedie: "Jøder er medlemmer av religionen jødedom og/eller medlemmer av en folkegruppe som nedstammer fra israelittene, og som i utgangspunktet praktiserer religionen jødedom.

I sin tilsynelatende motsetning mellom en klar etnisk/kulturell definisjon på den ene siden og relativt stor geografisk spredning og lokal variasjon i språk og kultur og genetikk på den andre, er problemene med en klar definisjon av jøder som etnisk gruppe ikke ulike de tilsvarende problemene med definisjonen av sigøynere som folkegruppe."

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar

Jøder er en etnisk gruppe.

 

Nei, jøder er ikke noe etnisk gruppe.

Å kalle jøder for "etniske jøder" er like meningsløs som å snakke om etniske muslimer, etniske kristne, eller etniske sosialister.

 

Ja det blir ikke korrekt å kalle noen for etniske kristne eller etniske muslimer. Dette er fordi at det er to religioner som baserer seg på at alle folkeslag skal følge den religion og er misjonerende religioner. Jødedommen derimot er ikke misjonerende, Jødedommen er en religion forebeholdt for etniske jøder, eller som de kaller seg for: Guds utvalgte folk.

 

Tatt fra wikipedie: "Jøder er medlemmer av religionen jødedom og/eller medlemmer av en folkegruppe som nedstammer fra israelittene, og som i utgangspunktet praktiserer religionen jødedom.

I sin tilsynelatende motsetning mellom en klar etnisk/kulturell definisjon på den ene siden og relativt stor geografisk spredning og lokal variasjon i språk og kultur og genetikk på den andre, er problemene med en klar definisjon av jøder som etnisk gruppe ikke ulike de tilsvarende problemene med definisjonen av sigøynere som folkegruppe."

 

Dagens jøder nedstammer ikke fra Israelittene, og har heller ikke noeslektskap med Israelittene.

 

Men selv om det hadde vært tilfelle at de var etterkommere fra judah stamme, så var de likevel ikke et eget folkeslag, fordi det da er andre etterkommere etter Israelittene som ikke kaller seg selv jøder.

 

Wikipedia er feil på dette punktet fordi flertallet av dagen jøder, de jødene som opprettet landet israel og som kaller seg selv askenasi jøder, de er khazarer, etterkommere etter khazarene som hadde et stort rike i sin tid i det området som er Russland/Ukraina nå.Altså like øst for Europa. Så å kalle jødene for etniske jøder, eller en folkegruppe, blir feil uansett.

 

Disse "jødene" er falske jøder,som ikke har noe slektskap med judah sttamme eller med Israelittene, de er heller ikke semitter.

Og disse såkalte jødene har heller ingen historiske røtter i midtøsten, siden de jo opprinnelig stammer fra Asia og khazarriket som lå langt fra midtøsten.

Så har vi jo ogaå det at alle kan konvertere til jødedommen og bli jøder, selv om det er en lang prosess.

 

At noen blir født som jøder betyr det samme som at noen blir født som muslimer, vi sier jo ikke at de som er født som muslimer er etniske muslimer.

 

Wikipedia er feil på dette området, og det vi lærer på skolen om jødene er også feil.

Men det er en annen historie, og er egentlig noe som kunne vært tema for en ny tråd.

 

Det fins altså ikke "etniske jøder"

De såkalte jødene er altså ikke i slekt med judah stamme, eller noen annen av Israels sammer. De har ingen historiske røtter i midtøsten, og de er ikke semitter.

I Bibelen leser vi om Israelittene som var Guds utvalgte folk, men disse såkalte jødene har aldri vært Guds utvalgte folk.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

Jøder er en etnisk gruppe.

 

Nei, jøder er ikke noe etnisk gruppe.

Å kalle jøder for "etniske jøder" er like meningsløs som å snakke om etniske muslimer, etniske kristne, eller etniske sosialister.

 

Ja det blir ikke korrekt å kalle noen for etniske kristne eller etniske muslimer. Dette er fordi at det er to religioner som baserer seg på at alle folkeslag skal følge den religion og er misjonerende religioner. Jødedommen derimot er ikke misjonerende, Jødedommen er en religion forebeholdt for etniske jøder, eller som de kaller seg for: Guds utvalgte folk.

 

Tatt fra wikipedie: "Jøder er medlemmer av religionen jødedom og/eller medlemmer av en folkegruppe som nedstammer fra israelittene, og som i utgangspunktet praktiserer religionen jødedom.

I sin tilsynelatende motsetning mellom en klar etnisk/kulturell definisjon på den ene siden og relativt stor geografisk spredning og lokal variasjon i språk og kultur og genetikk på den andre, er problemene med en klar definisjon av jøder som etnisk gruppe ikke ulike de tilsvarende problemene med definisjonen av sigøynere som folkegruppe."

 

Dagens jøder nedstammer ikke fra Israelittene, og har heller ikke noeslektskap med Israelittene.

 

Men selv om det hadde vært tilfelle at de var etterkommere fra judah stamme, så var de likevel ikke et eget folkeslag, fordi det da er andre etterkommere etter Israelittene som ikke kaller seg selv jøder.

 

Wikipedia er feil på dette punktet fordi flertallet av dagen jøder, de jødene som opprettet landet israel og som kaller seg selv askenasi jøder, de er khazarer, etterkommere etter khazarene som hadde et stort rike i sin tid i det området som er Russland/Ukraina nå.Altså like øst for Europa. Så å kalle jødene for etniske jøder, eller en folkegruppe, blir feil uansett.

 

Disse "jødene" er falske jøder,som ikke har noe slektskap med judah sttamme eller med Israelittene, de er heller ikke semitter.

Og disse såkalte jødene har heller ingen historiske røtter i midtøsten, siden de jo opprinnelig stammer fra Asia og khazarriket som lå langt fra midtøsten.

Så har vi jo ogaå det at alle kan konvertere til jødedommen og bli jøder, selv om det er en lang prosess.

 

At noen blir født som jøder betyr det samme som at noen blir født som muslimer, vi sier jo ikke at de som er født som muslimer er etniske muslimer.

 

Wikipedia er feil på dette området, og det vi lærer på skolen om jødene er også feil.

Men det er en annen historie, og er egentlig noe som kunne vært tema for en ny tråd.

 

Det fins altså ikke "etniske jøder"

De såkalte jødene er altså ikke i slekt med judah stamme, eller noen annen av Israels sammer. De har ingen historiske røtter i midtøsten, og de er ikke semitter.

I Bibelen leser vi om Israelittene som var Guds utvalgte folk, men disse såkalte jødene har aldri vært Guds utvalgte folk.

 

Kilder på dette? Tenker du på khazaker (eller noe sånt) som var i Sibir og var tilslektet med Tartarer og Mongoler?

 

Edit: Uansett hvis man ser hvor de er i verden i dag, så er det ikke Israel, og heller ikke USA, de er i -sett at det er de landene med flest jøder. Man ser også store fysiske og kulturelle forskjeller mellom disse to etniske gruppene. De holder seg for det meste i det gamle Sovjet, Kina og Mongolia. De mest vestlige landene og som ligger i nærheten av Israel de er bosatt i nogenlunde stor populasjon (av Kazakher) er Tyrkia med ca. 10k mennsker og Iran med 3-4k. Det eneste landet i Europa (utenom de i det gamle Sovjet) er Tyskland med 1000 kazakher.

Endret av ThaHoward
Lenke til kommentar

Kilder på dette? Tenker du på khazaker (eller noe sånt) som var i Sibir og var tilslektet med Tartarer og Mongoler?

 

Dette er khazarer, og de kom ikke fra sibir, men hadde sitt eget rike ,med en hovedstad som nå er funnet.

Jødene vet selv om sitt opphav, men likevel fortsetter de å svindle verden ved å påstå at de er etterkommere etter Israelittene, at de har flere tusen års gammel historie i midtøsten, at de er Guds utvalgte folk, og at de er semitter, og kaller alle som kritiserer dem for "antisemitter"

 

http://www.israelnat...83#.UEe63rLN_tk

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Khazars

 

 

Jeg har studert dette i flere år, fordi etter mange år som Israelvenn så begynte jeg av flere grunner å lure på en del myter om jødene.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

Har du lest hele den artikkelen på Wikipedia Baltazar? Du er klar over at flertallet av undersøkelsene som trekkes frem der ikke underbygger din påstand?

 

Det er jeg lar over. Men wikipedia gjengir likevel khazarenes historie ganske korrekt,

Men før du automatisk begynner å angripe meg, så burde du også lese den første siden jeg linker til.

 

Eller kanskje det er slik at du bare bryr deg om det som kan brukes som utgangspunkt for å angripe meg, eller det som kan vris på slik at det kan brukes til å angripe meg ?

Lenke til kommentar

Baltazar, du burde moderere deg noe. Det du påstår er definitivt mulig, men det er på ingen måte slik at det er en opplest og vedtatt sannhet, og det er på ingen måte konsensus om det i akademiske kretser.

 

Fra artikkelen du selv linker til:

 

This theory… is supported by no evidence whatsoever. It has long since been abandoned by all serious scholars in the field, including those in Arab countries, where the Khazar theory is little used except in occasional political polemics.
Endret av Okapi
Lenke til kommentar

Det er jeg lar over. Men wikipedia gjengir likevel khazarenes historie ganske korrekt,

Men før du automatisk begynner å angripe meg, så burde du også lese den første siden jeg linker til.

 

Eller kanskje det er slik at du bare bryr deg om det som kan brukes som utgangspunkt for å angripe meg, eller det som kan vris på slik at det kan brukes til å angripe meg ?

Jeg leste den også ja, men jeg så ingen argumenter der for din påstand heller. Det var det jeg mente å påpeke - at kildene dine ikke underbygger påstanden. Hvis du anser det som et angrep får det stå for din egen regning.

Lenke til kommentar

Baltazar, du burde moderere deg noe. Det du påstår er definitivt mulig, men det er på ingen måte slik at det er en opplest og vedtatt sannhet, og det er på ingen måte konsensus om det i akademiske kretser.

Baltazar, du burde moderere deg noe. Det du påstår er definitivt mulig, men det er på ingen måte slik at det er en opplest og vedtatt sannhet, og det er på ingen måte konsensus om det i akademiske kretser.

 

Nei, for her kommer jødenes agenda inn i bildet, og dermed årsaken til jødenes løgner. Den makten jødene har klart å opparbeide seg i løpet av disse årene spiller også inn her, for de som kritiserer jødene eller kommer med det som jødiske ledere mener er ufordelaktig informasjon, de risikerer i beste fall å miste jobben, men mange risikerer også fengsel eller å bli drept.

 

Den "tilbedende" holdning enkelte har til jødene, gjør at mange også fortsetter å "tilbe" jødene, selv etter at jødene selv har innrømmet at de stammer fra khazarene, slik som den første websiden jeg linket til viser.

 

De som vil lese mer om khazarene kan lese her, dette er skrevet av en azkenasijøde som var stolt av at han stammet fra khazarene.

http://198.62.75.1/www2/koestler/

 

 

Det er ingen slingringsmonn for å "moderere seg" når det handler om sannheten, og når det ikke fins tvil om hva som er sannheten.

De som leser dette får heller selv avgjøre om de vil tro på dette, eller om de vil fortsette i sin tro på at jødene er det de selv påstår.

 

At en Israelsk avis finner plass for dette må vel kanskje også bety noe for dem som ennå ikke vil gi slipp på det de lærte om jødene påskolen. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/127483#.UEfWkLLN_tm

Lenke til kommentar

Det er jeg lar over. Men wikipedia gjengir likevel khazarenes historie ganske korrekt,

Men før du automatisk begynner å angripe meg, så burde du også lese den første siden jeg linker til.

 

Eller kanskje det er slik at du bare bryr deg om det som kan brukes som utgangspunkt for å angripe meg, eller det som kan vris på slik at det kan brukes til å angripe meg ?

Jeg leste den også ja, men jeg så ingen argumenter der for din påstand heller. Det var det jeg mente å påpeke - at kildene dine ikke underbygger påstanden. Hvis du anser det som et angrep får det stå for din egen regning.

 

Nei, du "ser" aldri noe som ikke passer med dine egne meninger, det er jeg også fullstendig klar over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...