Gå til innhold

Trådløs nettverk oppfører seg tregt!


Anbefalte innlegg

Jeg har et abonnement med Canal Digital som tilbyr 70/10. Jeg plugger den rett i den trådløse routeren og det er ingen andre mellompunkt. Når jeg sjekker på speedtest.net så får jeg kun rundt 16/9.5. Opplastingen er altså som forventet med nedlastningen er jo nesten 1/5 av hva jeg betaler for.

 

Routeren er en Linksys WRT54G. Mitt eksterne nettverksenhet er en Jensen Scandinavia Wireless 150 Mbps Mini USB-stick.

 

Hva gjør jeg? Kontakter jeg Canal Digital eller er det andre måter for meg å øke hastigheten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plugg Canal Digital modemet direkte til din PC/laptop og kjør speedtest (altså ingen router imellom). Får du fremdeles 16/9.5 så kontakter du Canal Digital og ber dem sjekke ...

Får du ca. 70/10 så er problemet relatert til routeren ...(og da er det ditt problem)

 

Kommer til å sjekke linjen oppmot direkte inn i en datamaskin fortløpende! Men jeg lurer på, hva kan være galt med routeren?

Lenke til kommentar

Er det mane andre nettverk kan hende det blir bedre av å bytte kanal routeren bruker til å sende signalene. Trådløst er jo heller ikke optimalt når det kommer til å måle hastighet. Videre, laster du ned noe? Ganske dumt spørsmål, men greit å vite. Er modemet ditt fra Canal Digital gamelt? Finnes masse ting som kan være galt, har du prøvd med andre enheter? Eller måler alle slik?

 

Det du også kan gjøre er å ligge deg inn på modemet (den du fikk fra Canal Digital, der inne kan du skal du kunne se den reele hastighten som dit modem motar. Om denne stemer med det du betaler for er det noe feil på din side. Om ikke er det lurt å ringe Canal Digital.

Lenke til kommentar

Er det mane andre nettverk kan hende det blir bedre av å bytte kanal routeren bruker til å sende signalene. Trådløst er jo heller ikke optimalt når det kommer til å måle hastighet. Videre, laster du ned noe? Ganske dumt spørsmål, men greit å vite. Er modemet ditt fra Canal Digital gamelt? Finnes masse ting som kan være galt, har du prøvd med andre enheter? Eller måler alle slik?

 

Det du også kan gjøre er å ligge deg inn på modemet (den du fikk fra Canal Digital, der inne kan du skal du kunne se den reele hastighten som dit modem motar. Om denne stemer med det du betaler for er det noe feil på din side. Om ikke er det lurt å ringe Canal Digital.

 

Vi har kun ett felles nettverk. Skjønner at trådløst aldri vil slå kablet nett, men at det skulle være så dårlig som det er nå hadde jeg ikke trodd. Modemet fra Canal Digital er helt flunkende nytt. Vi har målt med fire ulike pc'er, eller 3 pc'er og 1 mac, og alle måler samme båndbredde.

 

Jeg koblet kabelen rett fra Canal Digital-modemet inn i en bærbar og målte 55/9.5. Det er fremdeles litt under 70, men mye bedre enn kun 16/9.5.

 

Tyder dette på at det er routeren?

 

Setter forøvrig veldig stor pris på denne hjelpen, folkens!

Lenke til kommentar

Jeg koblet kabelen rett fra Canal Digital-modemet inn i en bærbar og målte 55/9.5. Det er fremdeles litt under 70, men mye bedre enn kun 16/9.5.

 

Tyder dette på at det er routeren?

 

 

Da er det routeren, ja ...

 

55 er fremdeles litt lavt. Kjør noen tester for å se om du kommer høyere. Hvis du ikke kommer over 65 så syns jeg du bør kontakte Canal Digital (CD). Jeg hadde samme problem, kontaktet CD, de gjorde noen tastetrykk og vips ... ligger nå jevnt på 65 i snitt, 69 som max.

 

EDIT:

Jubileum: Innlegg nr. 500 :new_woot:

Endret av helsten2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg koblet kabelen rett fra Canal Digital-modemet inn i en bærbar og målte 55/9.5. Det er fremdeles litt under 70, men mye bedre enn kun 16/9.5.

 

Tyder dette på at det er routeren?

 

 

Da er det routeren, ja ...

 

55 er fremdeles litt lavt. Kjør noen tester for å se om du kommer høyere. Hvis du ikke kommer over 65 så syns jeg du bør kontakte Canal Digital (CD). Jeg hadde samme problem, kontaktet CD, de gjorde noen tastetrykk og vips ... ligger nå jevnt på 65 i snitt, 69 som max.

 

EDIT:

Jubileum: Innlegg nr. 500 :new_woot:

 

Gratulerer!

 

Vi kjørte 4-5 tester og 55 var det høgste.

 

Jeg lurer på en annen ting. Vi prøvde nettopp å gjøre det samme med en AirPort Express, for Mac, og da fikk vi meget forskjellige resultater. Begge Windows-pcene målte rundt 12/9, mens Mac-bærbaren målte hele 69/10. Hva kan være årsaken? Vi har byttet kanaler, alt fra b/g og 802.11n 2,4GHz og 5 GHz.

 

Hva kan være årsaken?

Lenke til kommentar

Gi opp prosjektet med den routeren der først som sist. Kjøp en ny og legg litt penger i den. Skal du ha raskt nett og ønsker å få hastigheten du faktisk betaler for, krever det at nettverket ditt henger med i utviklingen.

 

Skal gi deg min lille historie.

Skaffet 70/10 da det ble tilgjengelig. Hadde en 54mbit router, fikk ca. samme hastigheter som du får, kanskje litt lavere. Bor i et område med (i mine øyne) veldig mange trådløse nettverk - i skrivende stund får jeg inn 15.

 

Gikk så til innkjøp av en Dlink-router til rundt 800 kroner - noe som forbedret situasjonen, men fikk ikke i nærheten av samme hastighet som jeg fikk via ethernet. Leverte tilbake elendigheten, la inn noen hundrelapper til og kjøpte en vesentlig kraftigere dualband router, sammen med et dualband trådløst nettverkskort til den stasjonære maskinen min. Da først fikk jeg hastigheten jeg betaler for.

 

Den jensen USB-sticken din støtter for øvrig ikke 5GHz.

 

Ta en titt her for å se litt om kollisjoner på 2.4GHz-nettet: http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-howto/31190-when-wireless-lans-collide-how-to-beat-the-wireless-crowd

Lenke til kommentar
Jeg koblet kabelen rett fra Canal Digital-modemet inn i en bærbar og målte 55/9.5. Det er fremdeles litt under 70, men mye bedre enn kun 16/9.5.

 

Er lavere en det du betaler for ja, men kan hende det er den hastigheten du kan få. Canal Digital leverer vel nett ved hjelp av Coax kabling om jeg ikke tar helt feil. Selv vet jeg hvordan det funker på telefon nettet, altså at avstand fra sentral og kvaliteten på linjen som avgjør max hastighet man kan få. Med Coax vet jeg ikke helt, men kanskje litt likt? Det enkleste du gjør er å kontakte de. Og si at du måler 55 når du kobler direkte inn. De skal kunne hjelpe deg med det da.

Lenke til kommentar

Da først fikk jeg hastigheten jeg betaler for.

 

Som jeg skrev tidligere så har hastigheten du og trådstarter fikk på trådlsø ingenting med linjen inn til routeren, men hva routeren klarer å pøse ut på det trådløse.

 

Skal man kunne utnytte 70Mbps med trådløst utsyr må utstyret støtte 802.11n. Alt utsyr støtter ikke dette, spesielt eldre og/eller billig utstyr.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/802.11#Protocols

Lenke til kommentar

Da først fikk jeg hastigheten jeg betaler for.

 

Som jeg skrev tidligere så har hastigheten du og trådstarter fikk på trådlsø ingenting med linjen inn til routeren, men hva routeren klarer å pøse ut på det trådløse.

 

Skal man kunne utnytte 70Mbps med trådløst utsyr må utstyret støtte 802.11n. Alt utsyr støtter ikke dette, spesielt eldre og/eller billig utstyr.

 

http://en.wikipedia....02.11#Protocols

 

Dette er jeg fullstendig klar over. Trodde det var en selvsagt konklusjon å trekke, men skal endre formuleringen min litt.

 

Først etter innkjøp av en god router fikk jeg hastigheten det er i veggen

 

 

 

Det jeg forsøkte å få frem, var at hastigheten inn til huset kan gjerne være 70/10, men med en gammel og/eller dårlig trådløs router, kan du bare drømme om å få de resultatene :)

Lenke til kommentar

Ville ikke sett på en router som kosta under tusenlappen.

Har selv en til 3500 , dlink til 299 osv er uaktuelt.

 

Minne på de osv begrenser trafikk / for eks torrents / Nettet er viktig.

 

Ikke må bare routeren være god, men modemet fra CD må støtte hastighetene for de som har nett via tvkabel.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...