Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tatt for å gi leg til mindreårig


Rgr00n

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Eg og et par kompiser var på byen natt til søndag. Etter at vi gjekk fra et utested etter at det ble stengt, så tenkte vi at vi skulle inn på en pub som er 18+

 

Kompisen på 17 (en måned til fylte 18), kunne ikke komme seg inn, så eg sa det til han at han kunne prøve å komme seg inn med leggen min. I døren ble han stoppet, og vist til politiet som skrev ned info om både meg og han.

 

Han skulle ringe oss på søndagen, men ringte ikke før idag. Vi skal altso møte på politihuset klokken halv 9 på fredag.

 

Eg er ikke særlig oppdatert på dette med lovverket i Norge, men vet selvfølgelig at det ikke er lov å låne vekk legg til noen som har lyst inn på pub hvis han er mindreårig. Ante dog ikke at det skulle være så alvorlig som det har vist seg å være.

 

Vi skal begge begynne på båt, og tok denne turen på byen som et startskudd på kurset vi går på for å komme oss på båt. Derfor vil prikk på rullebladet være katastrofalt slik som jeg har skjønt.

 

Vil ikke ha noen moralpreken om hvor dumme og idiotiske vi var, gjør ikke samme feilen igjen. Vil derimot vite hva vi kan forvente.

 

Vi har lagt oss panneflate angående hele saken.

 

 

På forhånd takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

§ 372. Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den, som for å føre andre bak lyset angående omstendigheter av betydning for rettsforhold eller foretagelsen av rettshandler utsteder en skriftlig bevitnelse, der inneholder usannhet.

Med bøter eller med fengsel inntil 5 måneder straffes den, som i hensikt å tilvende seg eller andre en fordel eller å skade noen, løgnaktig utgir seg eller en annen for en i en bevitnelse, et personpass eller et liknende legitimasjonspapir omhandlet person eller på annen måte benytter et slikt dokument, eller som medvirker hertil.

Den som overlater til en annen et slikt legitimasjonspapir som er utferdiget til ham, skjønt han vet eller bør forstå at det vil bli brukt uberettiget, eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder.

Endret ved lov 5 feb 1940 nr. 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Si at kompisen din stjal det. Jævlig kjipt å få noe så latterlig permanent på rullebladet.

 

skikkelig "kompis" altså? Idiot og rasshøl kalles det

 

 

Dette anbefales overhodet ikke!

Har man gjort en feil så må man ta konsekvensen, men politiet vil nok løse det så godt som mulig for begge parter.

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Leste ikke åpningsinnlegget godt nok, trodde det var kompisen din som spurte om å bruke legget ditt. Hvis det var du som foreslo det blir det litt annerledes. Jeg synes dog fortsatt at kompisen din burde ta støten da det var han som hadde potensielle fordeler av dette.

 

"Har man gjort en feil så må man ta konsekvensen" - Spar oss moralpraten, paragrafrytter. Denne ene bagatellen vil gå rett inn på rullebladet som vil følge han livet ut, noe som er direkte latterlig. Mange dører vil lukkes for alltid i eksempelvis arbeidsmarkede for noe som ikke har skadet noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...