Gå til innhold

3 studenttilbud, hvem er best?


ral

Anbefalte innlegg

Som NTNU-student har jeg fått tre tilbud på bærbare PC-er:

 

Tilbud 1: Latitude D600 & Axim X5 håndholdt PC

- 1,4 GHz Centrino-prosessor

- 256 MB RAM (1x256)

- 40 GB harddisk (5400 rpm)

- DVD og CD-RW (combo)

- Bæreveske

- Normal pris: 22.957,-

- NTNU-pris: 17.999,-

 

Tilbud 2: Inspiron 500m & 64 MB Memory Key

- 1,4 GHz prosessor

- 256 MB RAM (1x256)

- 40 GB harddisk

- DVD og CD-RW

- Bæreveske

- Normal pris: 13.945,-

- NTNU-pris: 12.685,-

 

I tillegg blir det gitt 15% på oppgraderinger av disse to tilbudene fra Dell.

 

Tilbud3: Compaq EVO N800C

- P4-M 2,2 GHz Intel

- 15,1" SXGA+ skjerm (1400x1050)

- 64MB grafikkminne

- 256MB internminne

- 40GB harddisk

- DVD-CDRW

- Multiport Wireless LAN - integret i skjerm for optimal

dekningsutnyttelse.

- 3 års verdensomspennende garanti med hente og bringetjeneste.

- programpakke med bla. Windows XP og Microsoft Office samt fri oppgradering i 3 år.

- Pris: 12.964,- ink. mva.

+ Det er også mulig å få med en opsjonspakke med 256MB ekstra minne, USB mus og ryggsekk. Denne koster 998,- ink. mva.

 

Hvilket alternativ er best? Og eventuelt hvilke oppgraderinger anbefales?

 

I utgangspunktet har jeg utelukka det dyreste fordi jeg ikke har tenkt å bruke så my penger på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt avhengig av hva du skal bruke maskinen til - D600 og I500 er vel ca. samme størrelse, men D600 har langt bedre grafikk-kort. Skal du spille en del er det absolutt en fordel.

 

Har selv en Compaq EVO N800C P4 1.7 GHz, eller samme maskin som den du har fått tilbud om, og er meget godt fornøyd med denne. 3D ytelsen er glimrende også på denne (ca. 5000 3dmark 2001se), noe som holder for min del.

Kvaliteten på Compaq'en er nok bedre enn Dell, men D600 er sikkert litt kraftigere, men også ganske mye dyrere.

 

Hvis prisen hadde vært det samme ville jeg vurdert Dell, hvis ikke mener jeg Compaq er et svært godt valg, også pga. gode garantier + programvarepakke!

Lenke til kommentar

Ville uten videre tvil gått for D600. bedre batteritid, kraftig nok cpu (tilsvarende), greit skjermkort, meningsløs håndholdt (denne kan du kaste ut av ett vindu, evt legge under perleporten), rask lading, gjennomført maskin, god service.

 

Men det er klart, de andre tilbudene, spes. compaq med MS campus-lisensen er fristende. Ender opp med ett spørsmål om kontantstrømmen din egentlig, og som student er ikke alltid den på topp. Slikt tatt i vurdering ender jeg på compaq (personlig endte jeg på en acer tm800).

Lenke til kommentar

Takk for mange bra svar!

 

Jeg er enig i at tilbudet fra Dell ikke er noe bra som tilbud, men jeg Dell er et annerkjent merke og jeg vurderer å kjøpe det uavhengig av studenttilbud, men jeg bør altså heller velge compaqen enn 500m.

 

Jeg skal hovedsaklig bruke PCen til programmering ol., internett, mail og litt grafikk. En bra skjerm er viktig for meg, og den bør helst være rimelig stillegående og selvsagt ikke for treg..

 

Pris har også mye å si. Jeg har vel egentlig bestemt at jeg ikke vil bruke mer enn ca 13000,- ..

 

Bør jeg vurdere noen andre alternativer (utenom studenttilbud og slikt), i så fall hva? Eller bør jeg bare bestille compaqen?

Lenke til kommentar
Som NTNU-student har jeg fått tre tilbud på bærbare PC-er:

 

Tilbud 2: Inspiron 500m & 64 MB Memory Key

- Normal pris: 13.945,-

- NTNU-pris: 12.685,-

 

Tilbud3: Compaq EVO N800C

- Pris: 12.964,- ink. mva.

 

Jeg tenker også på det samme. Studielånet har kommet :-)

 

Jeg har lyst på en bærbar med Centrino chipset, pga. batteritid/ytelse. (det er så mye stress å finne en strømkontakt), så jeg har funnet denne, men er litt usikker på grafikkytelse, og levering:

 

http://www.mpx.no/asp/info.asp?g0=&g1=&g2=...696&l=&lantall=

 

Ellers så er Compaq tilbudet fra Orakeltjenesten ganske bra, ser det ut til.

 

Hvordan fikk du NTNU-pris fra DELL?

 

Husk at hvis du er IDI-student så kan du få svær softwarepakke fra Microsoft uansett. Meld deg eventuelt opp i et IDI fag ;-)

Lenke til kommentar

Jeg har lyst på en bærbar med Centrino chipset, pga. batteritid/ytelse.

 

Jeg og egentlig..

 

Hvordan fikk du NTNU-pris fra DELL?

 

Det blei sendt på mail til diverse klasselister. Jeg kan videresende mailen hvis du vil. Du kan jo legge inn en privat melding med mail-adressa di.

 

Husk at hvis du er IDI-student så kan du få svær softwarepakke fra Microsoft uansett. Meld deg eventuelt opp i et IDI fag ;-)

 

Trudde det faktisk gjalt alle som tar fag på matte (og hvem gjør ikke det..) Ellers går jeg formelt sett ind.mat. men tar mest fag på idi for tida, så jeg har vel det tilbudet uansett. Medfølgende software er uansett ikke en avgjørende faktor for meg mhp valg av bærbar. Jeg kan jo kjøre linux eller noe f.eks.

Lenke til kommentar
Du får mer for pengene med en amilo, det er helt rett, også mer støy, mer lav batteritid (for å si det klønete) og ikke minst mer vekt.

 

Nei, Amilio A støyer ikke som Amilio D. Dette er fordi Amilio D bruker desktop prosessor som blir betydelig varmere, mens Amilio A bruker Athlon XP-M 2600+ prosessor som er ganske kjølig i sammenligning.

 

Amilio A7600 vil jeg anbefale, du får masse for pengene og lite problemer som også er viktig.

Lenke til kommentar

Er selv NTNU student og valgte å ikke gå for noen av disse tilbudene. Fant ut at IBM T40P er et mye bedre tilbud:

 

- 1,6 GHz Centrino-prosessor

- 512 MB RAM (1x512)

- 60 GB harddisk (7200 rpm)

- Innebygd 11/54 mbit WLAN

- Bluetooth

- 8 timers battertid

- DVD og CD-RW (combo)

- Normal pris: 45.000,- (www.ibmshop.no)

- DataTeam Student pris-pris: 22.200,-

 

Dette er en helt sinnsyk pris. En i klassen har fått denne maskinen allerde og den er bare rå. Han vurderte D600, men det ble bare leketøy i forhold.

Jeg får min i neste uke tjohoo og stipendet fikk jeg i dag.

Lenke til kommentar
Du får mer for pengene med en amilo, det er helt rett, også mer støy, mer lav batteritid (for å si det klønete) og ikke minst mer vekt.

 

Nei, Amilio A støyer ikke som Amilio D. Dette er fordi Amilio D bruker desktop prosessor som blir betydelig varmere, mens Amilio A bruker Athlon XP-M 2600+ prosessor som er ganske kjølig i sammenligning.

 

Amilio A7600 vil jeg anbefale, du får masse for pengene og lite problemer som også er viktig.

 

Tull. Amilo A støyer som bare det.

Lenke til kommentar

Takk for mange bra svar!

 

Jeg har neste bestemt meg for compaqen, men har litt tid til til å bestemme meg da HP sitt lager i Norge er tumt for øyeblikket.. (tar ca 3 uker.)

 

Det jeg lurer på er hvor mye den bråker; taster, viftestøy. Jeg vil nemlig kunne bruke PCen på lesesalen, og vi har en velidg stille lesesal..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...