Gå til innhold

Dimbar trafo til 12V led...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dimmbar trafo til 12? Whats the point?

 

Trafo vil jo indikere AC, mens med 12V antar jeg du tenker på DC 12V.

 

Til LED''s så er det vel ikke vanlige å bruke en trafo for å omforme, ja i hvertfall ikke direke.

Vanligste er vel å bruke potmeter eller en transistor/switched mode PSU?

 

Men for all del, jeg har ikke brukt LED's til normale husinstallasjoner, kun i prosjekter, og du har kanskje en form for vanlig dimmer som du ønsker å bruke?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg er også i markedet etter noe slikt. Har forsåvidt funnet noe, men sliter litt alikevel. Selve LED-pæren må være dimmbar også, og der finnes det ikke mange på 12V ser det ut til. MR16 pærer du bruker?

 

Har du noe mer info om oppsettet ditt når du får det til å virke, hadde jeg vært takknemmlig om du oppdaterte tråden.

Lenke til kommentar

Dimmbar trafo til 12? Whats the point?

 

Trafo vil jo indikere AC, mens med 12V antar jeg du tenker på DC 12V.

 

Til LED''s så er det vel ikke vanlige å bruke en trafo for å omforme, ja i hvertfall ikke direke.

Vanligste er vel å bruke potmeter eller en transistor/switched mode PSU?

 

Men for all del, jeg har ikke brukt LED's til normale husinstallasjoner, kun i prosjekter, og du har kanskje en form for vanlig dimmer som du ønsker å bruke?

Poenget er å dimme noen LED-striper som er DC 12V. ;)

 

Skal i utgangspunktet bruke denne kontrolleren, en Fibaro FGD-211.

 

 

 

Jeg er også i markedet etter noe slikt. Har forsåvidt funnet noe, men sliter litt alikevel. Selve LED-pæren må være dimmbar også, og der finnes det ikke mange på 12V ser det ut til. MR16 pærer du bruker?

 

Har du noe mer info om oppsettet ditt når du får det til å virke, hadde jeg vært takknemmlig om du oppdaterte tråden.

Finner jeg noe, skal jeg dele med meg. :)

Lenke til kommentar

? Det du linket til er en jo en dimmer for 230V LED-pærer, og kan ikke dimme 12V DC strips.

 

For 12V DC så er det mye rimeligere og bedre løsninger. Eneste du trenger er en standard 12V strømforsyning, en effekttransistor og et potmeter.

 

Selv bruker jeg en mikrokontroller + motstand for å styre en transistor som leverer 12V strøm til en rekke LED-strips, men en enklere versjon er å erstatte mikrokontroller og motstanden med et potmeter.

Dette bør ikke koste mer enn et par kroner, og er forholdsvis lett å koble opp. :) Billigste strømforsyningene finner du på bla. Dealextreme (kina), og har gratis frakt, men tar noen uker på sending.

 

Ellers funker alt fra en gammel PC-strømforsyning, strømadapter til eksterne harddisker og mye annet utstyr som også er 12V kan brukes. (kommer litt ann på hvor mange strips du har, og hvor høy effekt du krever)

Effekttransistor kan kjøpes på f. eks Elfa, og det samme med potmeter.

Lenke til kommentar

Sjekk ut siden til www.nortronic.biz dem har en 12V LED løsning som er dimbar. Ellers så har jo MicroMatic kommet med en flott 230VAC dimmer for LED (GK49315). Men kontrolleren du linker til er jo for 230VAC, så da vet jeg sannelig ikke. Det tryggeste er vel å heller gå for en standar løsning, alternativt lage en transistor eller tyristorstyrt pulsgreie som hakker opp 12V forsyningen til LED lampene dine. Hva trekker dem av effekt?

Lenke til kommentar

? Det du linket til er en jo en dimmer for 230V LED-pærer, og kan ikke dimme 12V DC strips.

Riktig. Men den kan dimme en transformator, hvis transformatoren støtter det.

Om det finnes til LED er en annen sak, men jeg har forstått det sånn.

 

Bestilte en på eBay så får vi se. Kostet jo ingenting, men det blir litt ventetid...

(Fant ingen som så "lovende nok" ut på DX, men det kan være jeg ikke lette godt nok).

 

 

Sjekk ut siden til www.nortronic.biz dem har en 12V LED løsning som er dimbar. Ellers så har jo MicroMatic kommet med en flott 230VAC dimmer for LED (GK49315). Men kontrolleren du linker til er jo for 230VAC, så da vet jeg sannelig ikke. Det tryggeste er vel å heller gå for en standar løsning, alternativt lage en transistor eller tyristorstyrt pulsgreie som hakker opp 12V forsyningen til LED lampene dine. Hva trekker dem av effekt?

Hmmm! Der var det mye fancy! Må lese litt hos Nortronic.

Jeg vet ikke hva LED-strip'ene trekker, har ikke målt det enda, men det er ikke mye.

 

Formålet er å ha en dunkel belysning bak sengeryggen og under sengerammen. Lyset skrur seg på om jeg eller kona reiser seg fra senga om natten. Jeg kunne bare ha gjort som jeg gjør i gangen i 1. og 2. etasje; taklampa blir dimmet til 10%, men det er plagsomt nok på soverommet. Jeg har en idé om at difus belysning under/bak senga er mindre plagsomt...

 

Selve LED-strip'ene har jeg fra før, bestilte en del for "lenge" siden og de fungerer utmerket. Men det blir lyst nok av dem, og skulle dermed kunne dimme dem.

Lenke til kommentar

? Det du linket til er en jo en dimmer for 230V LED-pærer, og kan ikke dimme 12V DC strips.

Riktig. Men den kan dimme en transformator, hvis transformatoren støtter det.

Om det finnes til LED er en annen sak, men jeg har forstått det sånn.

Tja, i såfall hørtes det jo ekstremt dyrt ut. :p Det ville jo vært å gjøre det på den eldgamle metoden.

Og i dette tilfellet voldsom overkill.

 

En normal LED-strip trekker rundt 0,5-1A (altså rundt 6-12W), ja i hvertfall de du får kjøpt på clas og biltema etc.

 

Uansett, løsningen jeg tenkte på koster under 20kr. Å betale flere hundre kroner for en dimmer til transformator, og så likerette det hele osv. ville jo vært en sabla dyr og dårlig løsning. :)

 

Løsningen jeg tenkte på koster under 20,-kr. :=)

Lenke til kommentar

Joda, men støtter 20-kroners løsningen Z-wave? ;)

 

Ok, det er som du sier, kanskje det er noe overkill. Jeg kan hive inn et potmeter og se om jeg får dimmet lyset ned. Da er det jo bare å bruke en trådløs Nexa-bryter for å få det automatisert.

 

 

Men bare husk: Dimming av lys er kult. Automatisert dimming av lys er grisekult. ;)

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du kjøper et Arduino UNO bord med ett DIY prosjekt-datterkort på toppen, samt en 12VDC strømforsyning med 2.1mm/5.5mm plugg. Da kan du dimme LED-lampene dine med pulser (kjappere enn 10Hz så klarer du ikke å se at dem egentløig blinker). Du kan dimme dem opp/ned med POT-meter eller med trykknapper (gjerne soft-dim opp/ned), samt la en timer eller andre følere trigge forskjellige hendelser. Tipper du finner det du trenger for rundt 300,-.

 

Kan hjelpe deg med skjema og deler dersom du går for en slik løsning. Arduino UNO er uansett en artig leke dersom du har interesse for elektronikk og programmering.

Lenke til kommentar

Var noe slik jeg tenkte på om duskal gjøre dette digitalt og mest mulig kult, men krever selvsagt litt ekstra. :)

Ps: Som standard så lærte jeg at jeg trengte minimum 100 Hz for at du ikke skulle kunne se blinkingen at all.

 

10 Hz er kanskje det værste å velge. Da kan du tydelig se dioden gå av og på. For å ikke kunne se noen blinking under Worst Case (meget lav belysning i rommet + i bevegelse) anbefales over 400 Hz. Du kan bli sliten i øynene ved lavere selv om du kanskje ikke merker det direkte. :)

 

Er jo uansett lettest å kode med et par tusen/millioner Hertz, da Arduinoen opererer nativ på 16 millioner Hz.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...