Gå til innhold

Jeg vil bli lege, men jeg er bekymret...


Neckrick

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg går nå i 1.klasse vgs. Den siste tiden har jeg tenkt mye på hva jeg skal bli. Enten lege eller ingeniør. Jeg kom fram til at jeg ville bli lege fordi jeg liker å hjelpe folk når det trengs. Jeg vil ha kunnskap slik at hvis jeg møter på noen som trenger hjelp med helse, vil jeg kunne hjelpe.

 

Jeg gikk ut av 10.klasse med et snitt på 4.4. I matte i 8.klasse fikk jeg 2, i niende fikk jeg 3, og i tiende fikk jeg 4 i både eksamen og på standpunkt. Jeg er egentlig veldig stolt over dette siden det viser noe om at jeg har jobbet...

 

I vgs har jeg valgt 1T. Nå er jeg på vgs. Jeg har et mål om å få 5 i matte i år. Få 6 i avgangsfagene naturfag, geo, samf, og 5 i engelsk. Jeg er veldig bekymret over å ikke få 6 på prøvene. Dette er noe jeg tenker over hele tida. Jeg prøver å gjøre mest mulig ut av dagen av skolearbeid, men mye går bort til soving(jeg blir trøtt etter en lang reise med bane fra og til skole).

 

Håper på et snitt på 5,4? når jeg går ut av vgs. Jeg har helst lyst til å komme inn på medisinstudie i norge(HEELST), men hvis jeg ikke kommer inn her vil jeg nok havne i utlandet.

 

Problemet mitt er først og fremst at jeg er bekymret hele tida, jeg vil jo virkelig inn i dette studiet..Det er ingenting annet jeg tenker jeg kan bli. Det er på en måte "Lege eller ingenting"...

 

Har dere noen råd/tips i forbindelse med det jeg har skrevet, eller skole?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og ikke for å knuse bobblen din men å gå fra 4 i matte til 5 på 1T krever fryktelig mye.

På ungdomskolen hadde vi masse sånne praktiske matte oppgaver der du måtte f.eks regne farten til en bil, eller "hvor høyt står vannet" . Dette hatet jeg. Jeg likte algebra, likninger, og sånt. Men når det kom til det praktiske..... pÅ 1T regner jeg med at vi har om masse formler, og oppgaver som algebra, lininger...Tror du ikke jeg vil klare meg bedre da?

Lenke til kommentar

Og ikke for å knuse bobblen din men å gå fra 4 i matte til 5 på 1T krever fryktelig mye.

På ungdomskolen hadde vi masse sånne praktiske matte oppgaver der du måtte f.eks regne farten til en bil, eller "hvor høyt står vannet" . Dette hatet jeg. Jeg likte algebra, likninger, og sånt. Men når det kom til det praktiske..... pÅ 1T regner jeg med at vi har om masse formler, og oppgaver som algebra, lininger...Tror du ikke jeg vil klare meg bedre da?

 

Personlig så gikk jeg på en ganske så respektabel ungdomsskole, og gikk ut med 6 i snitt, gikk første klasse i et av videregående skolene med høyeste snitt og matten min datt ned til 4. Alt er mulig, men det krever virkelig mye arbeid.

Lenke til kommentar

Alt er fullt mulig. At det vil kreve arbeid - helt klart. Vil du studere medisin i Norge må du jobbe systematisk gjennom videregående. Å få både 5 og 6 i T- og R-matte er fullt mulig med fokus. Ikke la noen fortelle deg noe annet. Hvis du virkelig vil det, klarer du det.

 

Lykke til!

Endret av H. Specter
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Alt du trenger er et år på privat VGS etterpå, det året bruker du på å ta opp de dårligste karakterene. Deretter bør du prøve å få så mange ekstrapoeng som mulig, og forberede deg på å flytte til Tromsø.

 

Husk en ting: karakterene er så høye for å lage en vegg inn til medisinutdanningen, MEN OGSÅ for å advare folk om at medisinutdanningen er HARD. Den er utrolig gammeldags når det gjelder pugging, den er enormt avhengig av skriftlige prøver, og den er ikke minst UTROLIG langvarig. Etter 5 år STARTER den faktiske jobben.

 

Men hvis du vil bli lege så syntes jeg du skal gjøre ditt beste for å prøve å bli det, for jeg kjenner alt for mange som ikke ville bli lege, men tok det fordi de hadde karakterene og det virket som den beste måten å bli rik på. Stoler langt heller på en som ikke nødvendigvis er skoleflink, men har det i hjertet da...

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Alt du trenger er et år på privat VGS etterpå, det året bruker du på å ta opp de dårligste karakterene. Deretter bør du prøve å få så mange ekstrapoeng som mulig, og forberede deg på å flytte til Tromsø.

 

Husk en ting: karakterene er så høye for å lage en vegg inn til medisinutdanningen, MEN OGSÅ for å advare folk om at medisinutdanningen er HARD. Den er utrolig gammeldags når det gjelder pugging, den er enormt avhengig av skriftlige prøver, og den er ikke minst UTROLIG langvarig. Etter 5 år STARTER den faktiske jobben.

 

Men hvis du vil bli lege så syntes jeg du skal gjøre ditt beste for å prøve å bli det, for jeg kjenner alt for mange som ikke ville bli lege, men tok det fordi de hadde karakterene og det virket som den beste måten å bli rik på. Stoler langt heller på en som ikke nødvendigvis er skoleflink, men har det i hjertet da...

 

Nå er vel faktisk den eneste grunnen til at poenggrensen til medisinstudiene er så høy som den er at studiene er svært populære. Poenggrensen er ikke fastsatt sentralt, det er kun avhengig av antall søkere og karakterene til søkerne. Vanskelighetsgraden av et studie og poenggrensen for å komme inn er relativt uavhengige faktorer.

 

Å ta et år som privatist er nok for de fleste et rimelig dårlig alternativ, da dette ikke gjør at man konkurerer bedre i førstegangsvitnemålskvoten. Med de forbedrede karakterene fra et år som privatist lander man i ordinærkvoten, hvor man må konkurere mot folk med drøssevis av alderspoeng. Ønsker man å starte rimelig raskt etter videregående er det ikke stort annet som gjelder enn å gjøre det skarpt på videregående, eller å ta utdanningen i utlandet. Å komme inn i ordinær kvote er selvsagt fult mulig, men om det er veien å for trådstarter er vel ganske usikkert.

Endret av Quent
Lenke til kommentar

Nei, det er fantastisk ensidig å se det på den måten. Den andre måten å se det på er at poenggrensen er så høy fordi folk med høy karaktersnitt søker på det.

At poenggrensen er høy fordi folk med høyt karaktersnitt søker på den er jeg selvsagt enig i, og tok derfor høyde for det i posten min. ("Poenggrensen er ikke fastsatt sentralt, det er kun avhengig av antall søkere og karakterene til søkerne.")

Lenke til kommentar

Alt er fullt mulig. At det vil kreve arbeid - helt klart. Vil du studere medisin i Norge må du jobbe systematisk gjennom videregående. Å få både 5 og 6 i T- og R-matte er fullt mulig med fokus. Ikke la noen fortelle deg noe annet. Hvis du virkelig vil det, klarer du det.

 

Lykke til!

 

Tusen takk for det oppløfte, den trengte jeg virkelig :) .

 

 

Men jeg vet ikke helt, jeg tror ikke jeg har nok kapasitet til å klare å få et så høyt snitt. da det tar tid for meg å bare "kunne" et par setninger i samf, historie. Jeg kommer nok til å slite litt, får bare satse. Jeg håper virkelig jeg klarer det, for dette er den store drømmen.

Lenke til kommentar

Har dere noen råd/tips i forbindelse med det jeg har skrevet, eller skole?

 

Vet ikke om dette er mulig, men om det går. Ta et par fag som privatist mens du går på VGS, f.eks ta et par privatisteksamner på høstsemesteret. Får du 6er så setter du den inn på vitnemålet får du ikke 6er så dropper du faget fra vintemålet/eller tar det opp på nytt. Tidligere var det en måte å få godt snitt på uten å havne i ordinærkvoten. Så må du sjekke hva som er best å ta de fagene du uansett ville tatt(obligatoriske), eller om du skal bruke høstsemesteret til å ta lette fag som drar opp snittet.

 

Sjekk også om noen andre i klassen din har samme drøm som deg og er villig til å jobbe med deg, det øker motivasjonen.

 

Har du eller foreldrene dine råd så drar du også på språkskole i sommerferien. Da kan du få en vannvittig bra sommerferie og komme tilbake med 6er i tysk/fransk/spansk/etc

 

Edit: kan fortsatt studere i norge selv om du ikke kommer rett inn fra vgs, man får jo alderspoeng frem til man blir 23. virker kanskje lenge, men det er jo bare 4 år og det kan godt hende du har lyst til å i hvertfall bruke et par år før et langt studie på noe annet enn skole, eventuelt studere noe annet. Førstegansgtjenesten er ett år, tar du befalskole så er det to. mange drar på alle mulige reiser, prøver å jobbe og tjene litt penger, eller studerer noe annet spennende.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar

Jepp, nettopp. Og hva tror du skjer når folk med enormt karaktersnitt tar samme fag hvor det også må være et karaktersnitt? Jeg vet at vi ikke bruker kurven lenger, men alle som får A på videregående kan ikke få A på medisinstudiene, det går bare ikke.

 

Trodde ikke man fikk karakterer i medisinstudiet? Lurer på om de bruker bestått/ikke bestått.

Lenke til kommentar

Jepp, nettopp. Og hva tror du skjer når folk med enormt karaktersnitt tar samme fag hvor det også må være et karaktersnitt? Jeg vet at vi ikke bruker kurven lenger, men alle som får A på videregående kan ikke få A på medisinstudiene, det går bare ikke.

 

Trodde ikke man fikk karakterer i medisinstudiet? Lurer på om de bruker bestått/ikke bestått.

bergen har karakterer, de andre ikke.

Lenke til kommentar

De første endringene er ihvertfall gjort :)

Har nå deaktivert facebook kontoen min. Neste er å kun bruke skolepcen, og låse denne pcen i skapet eller no.

 

Skal du lykkes i å gjennomføre utdanningen din, så MÅ du lære deg å sette av tid til både fritid og skole.

Du kan godt åpne opp igjen Facebooken din, bare ikke sitt der når du ikke skal. Jeg har kommet meg gjennom VGS med helt OK karaktersnitt (nesten 5 i snitt med realfagspoengene) og det med masse morre og fritid.

 

Tenk på at du skal være elev i 3 år på VGS, og student i 5-6-7 år til. Da må du lære deg å være disiplinert og ha et normalt og glad privatliv.

 

Mitt beste tips (jeg er snart ferdig med bachelor i ingeniørfag) er å møte opp på skolen, følge GODT med i timen, gjøre alt læreren ber deg om og prøv å få en forståelse for alt du gjør. Finn deg en god samarbeidspartner i klassen, lekser er gøyere når man jobber sammen.

Også har det funket best for meg å gjøre meg ferdig med lekser/skolearbeid så tidlig som mulig og bruke kveldene på venner, familie og privatliv/fritid.

F.eks skole fra 8-14, lekser frem til kl 17. Og fra kl 17 så kan du gjøre absolutt hva du vil, med mindre det er en stor prøve i vente eller noe sånt :)

 

På den måten går du aldri lei av å studere.

Endret av baBuShKa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg går 3. vgs nå, gikk ut fjoråret med 5,7 i snitt. Jeg har alltid gjort det godt på skolen, men i motsetning til hva mange tror, så har jeg og nesten alle andre med gode karakterer jobbet sinnsykt hardt for det.

 

Og det er egentlig fasiten. Jobb, jobb og jobb. Det er det eneste du trenger for å bli god. Hvis du sitter fast et sted spør en lærer/voksen/noen på et forum.

 

Du har allerede bevist for deg selv at jobbing hjelper, og at du får det til. Å gå fra 2 i matte til 4 er en super utvikling, og det er ikke mange som tar det skrittet. At du kan få 5 er jeg ikke i tvil om.

 

For å unngå å bli helt utbrent, så må du også lære deg å arbeide effektivt. Jeg vil anbefale deg å skrive ned alle leksene dine og lage planer for når du skal gjøre hva, og så sette deg ned med de leksene og faktisk gjøre dem når du har bestemt deg for det. Husk å sette realistiske krav til deg selv. Det er også vitkig å gjøre ferdig innleveringer før fristen. Det som er genialt med det er at du kan ta med oppgaven til læreren og be dem se over, og kommentere om det er noen feil. Da får du en sjanse til å rette opp før den faktiske innleveringen.

 

Kom deg også vekk fra alle fristende elementer i den grad det lar seg gjøre (facebook, internett generelt, spill etc.).

 

Til slutt vil jeg anbefale deg å sette deg klare mål, og jobbe opp mot dem. Det kan være karakterer, men det kan også være ting som "Når det er en uke før mattetentamen skal jeg være trygg på matten i pensum, og se frem til tentamen istedenfor å grue meg". Høres kanskje litt tåpelig, men all forskning indikerer at det å sette seg mål, skrive dem ned og fortelle noen om dem (gjerne lærer + foreldre og kanskje venner) hjelper mye.

 

Bestem deg for diverse belønninger også. Unngå belønninger som involverer mat. Heller ting som "Når jeg har oppnådd mål 1., inviter venner over på filmkveld" eller dra på kino. Evt. andre ting du liker og som du føler du får gjort for lite av.

Og jo, sett deg også ned og få kontroll på hva du trenger for å få 5,4 i snitt. Hva må du ha i de forskjellige fagene? Hvor må du jobbe mye, hvor har du overskudd? Husk på at realfagspoeng kun gjelder i Norge.

 

Gjør gjerne alt dette sammen med foreldre/lærer. Det hjelper.

 

Så, kort sagt, ingen magi her. Jobb hardt, og vær strukturert og effektiv. Practice makes perfect. Lykke til!

Endret av Error
  • Liker 3
Lenke til kommentar

De første endringene er ihvertfall gjort :)

Har nå deaktivert facebook kontoen min. Neste er å kun bruke skolepcen, og låse denne pcen i skapet eller no.

 

Skal du lykkes i å gjennomføre utdanningen din, så MÅ du lære deg å sette av tid til både fritid og skole.

Du kan godt åpne opp igjen Facebooken din, bare ikke sitt der når du ikke skal. Jeg har kommet meg gjennom VGS med helt OK karaktersnitt (nesten 5 i snitt med realfagspoengene) og det med masse morre og fritid.

 

Tenk på at du skal være elev i 3 år på VGS, og student i 5-6-7 år til. Da må du lære deg å være disiplinert og ha et normalt og glad privatliv.

 

Mitt beste tips (jeg er snart ferdig med bachelor i ingeniørfag) er å møte opp på skolen, følge GODT med i timen, gjøre alt læreren ber deg om og prøv å få en forståelse for alt du gjør. Finn deg en god samarbeidspartner i klassen, lekser er gøyere når man jobber sammen.

Også har det funket best for meg å gjøre meg ferdig med lekser/skolearbeid så tidlig som mulig og bruke kveldene på venner, familie og privatliv/fritid.

F.eks skole fra 8-14, lekser frem til kl 17. Og fra kl 17 så kan du gjøre absolutt hva du vil, med mindre det er en stor prøve i vente eller noe sånt :)

 

På den måten går du aldri lei av å studere.

 

Hei, Tusen takk for et veldig fint, informativ og utfyllende innlegget.

Nå følte jeg meg automatisk mye bedre :) Dessuten åpnet jeg facekontoen min, men pleier ikke å være på veldig ofte lenger ;)

Jeg går 3. vgs nå, gikk ut fjoråret med 5,7 i snitt. Jeg har alltid gjort det godt på skolen, men i motsetning til hva mange tror, så har jeg og nesten alle andre med gode karakterer jobbet sinnsykt hardt for det.

 

Og det er egentlig fasiten. Jobb, jobb og jobb. Det er det eneste du trenger for å bli god. Hvis du sitter fast et sted spør en lærer/voksen/noen på et forum.

 

Du har allerede bevist for deg selv at jobbing hjelper, og at du får det til. Å gå fra 2 i matte til 4 er en super utvikling, og det er ikke mange som tar det skrittet. At du kan få 5 er jeg ikke i tvil om.

 

For å unngå å bli helt utbrent, så må du også lære deg å arbeide effektivt. Jeg vil anbefale deg å skrive ned alle leksene dine og lage planer for når du skal gjøre hva, og så sette deg ned med de leksene og faktisk gjøre dem når du har bestemt deg for det. Husk å sette realistiske krav til deg selv. Det er også vitkig å gjøre ferdig innleveringer før fristen. Det som er genialt med det er at du kan ta med oppgaven til læreren og be dem se over, og kommentere om det er noen feil. Da får du en sjanse til å rette opp før den faktiske innleveringen.

 

Kom deg også vekk fra alle fristende elementer i den grad det lar seg gjøre (facebook, internett generelt, spill etc.).

 

Til slutt vil jeg anbefale deg å sette deg klare mål, og jobbe opp mot dem. Det kan være karakterer, men det kan også være ting som "Når det er en uke før mattetentamen skal jeg være trygg på matten i pensum, og se frem til tentamen istedenfor å grue meg". Høres kanskje litt tåpelig, men all forskning indikerer at det å sette seg mål, skrive dem ned og fortelle noen om dem (gjerne lærer + foreldre og kanskje venner) hjelper mye.

 

Bestem deg for diverse belønninger også. Unngå belønninger som involverer mat. Heller ting som "Når jeg har oppnådd mål 1., inviter venner over på filmkveld" eller dra på kino. Evt. andre ting du liker og som du føler du får gjort for lite av.

Og jo, sett deg også ned og få kontroll på hva du trenger for å få 5,4 i snitt. Hva må du ha i de forskjellige fagene? Hvor må du jobbe mye, hvor har du overskudd? Husk på at realfagspoeng kun gjelder i Norge.

 

Gjør gjerne alt dette sammen med foreldre/lærer. Det hjelper.

 

Så, kort sagt, ingen magi her. Jobb hardt, og vær strukturert og effektiv. Practice makes perfect. Lykke til!

Hei Error,

Tusen hjertlig takk for at du skrev innlegget. Det virket veldig motiverende ihvertfall. Nå går jeg T-matte, til nå går det egentlig kjempe fint i begynnelsen. Får vel håpe det gjør det samme resten av årene.

Btw: glemte å skrive at jeg fikk 4 i Skriftl* matte eksamen i 10.

 

Jeg prøver å få på plass rutinene, f.eks å jobbe fra klokka 17 til 20-21. Jeg slutter 15 til vanlig, så jeg tenker at jeg må ha pause, også sovner jeg kanskje 16. Så jeg får ikke startet med arbeidet før 19, men jeg tror jeg skal få det til selvom jeg ikke klarer det i begynnelsen.

 

Itillegg, prøver jeg å repetere hjemme for hver eneste time hjemme. Noe som kanskje går veldig fint, untatt at jeg starter med arbeidet veldig sent... er jo stort sett veldig aktiv i timen. Jeg spør læreren veldig mye om ting jeg ikke forstår, men lurer på om jeg ska slutte med dette, ettersom det kan virke jeg er en svak elev(?) .

 

Jeg har mål for å få 6 i alle avgangsfagene i år, untatt engelsk. Kanskje urealistisk? Men jeg har så mye motivasjon at jeg føler jeg kanskje kan klare det...

 

Igjen, jeg takker for et veldig informativ og behjelpelig innlegg. Var veldig motiverende å lese det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...