Gå til innhold

Bjerknez & Iceblitz vidvinkelkaostråd!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, gikk dessverre noen detaljer tapt når jeg dro så hardt å spakene. Det er i tillegg downsamplet til 1280x960 så der ryker også noen detaljer, men men :) Skal se om jeg får prøvd igjen i dag. Regner som bare rakkeren her nede på Sørlandet akkurat nå, så skal se om jeg kan lage litt urolige og dystre bilder i dag :)

Lenke til kommentar

Nei jeg har faktisk aldri prøvd Lightroom før. Bruker Photoshop til alt jeg gjør jeg, men kunne jo gjerne tenkt meg å prøve. Men photoshop er vel bare en kraftigere utgave av lightroom så det er kanskje ikke noe vits å bruke lightroom hvis jeg har PS eller?

 

Forresten så kan jeg heller ikke se Lightroom i Master Collection CS6. Er Lightroom et utgått produkt eller har det bare fått nytt navn? Har Master Collection CS6 og kan ikke finne lightroom noe sted.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Lightroom er en dedikert RAW-behandler og den er overlegen raw-behandleren i som er i Photoshop. Med Lightroom "fremkaller" du bildene dine som er tatt i RAW. Skal du manipulere bildene som å bytte himmel og klippe/lime inn objekter etc. er det Photoshop som gjelder. Jeg bruker aldri Photoshop noe mer etter at jeg fikk Lightroom.

 

Lightroom er ikke utgått på noe som helst måte og lever i beste velgående. Koster kun en 1000-lapp for fullversjonen, og omtrent det samme for hele NIK Software pakken. Da har du alt av svart/hvitt konvertering/HDR/Støyfjerning/oppskarping etc etc.

 

Du har også muligheten for dette i Lightroom, men NIK Software med alle plugins'ene gjør dette MYE enklere :)

 

Last ned proveversjoner å test selv :)

Lenke til kommentar

Kan du "male" på en annen hvitbalanse på kun deler av bildet med Photoshop? Altså i RAW behandleren?

 

I Lightroom kan du bruke en pensel til å male på skarphet/eksponering/støy etc. kun i deler av bildet.

 

Vertfall så kunne man ikke dette i eldre RAW konvertere.

 

Kjenner en som var ihugga Photoshop fan, men er nå "frelst" etter at han testet Lightroom.

 

Last ned og test selv. Men ikke gi opp etter 10min. Gi det en ukes tid, så skal du få se at det er en helt annen verden. Vertfall for meg :)

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å sammenligne lightroom og PS da de er såpass forskjellige. I bunn så har de en felles platform i Adobe Camera RAW; mens dette er et mellomstadie i PS; så er ACR innebygget som en del av LR. I PS, så går du over til PS for å begynne med lag og diverse avansterte teknikker. I LR, så mangler lagene; dette er erstattet med en brush funksjonalitet som lar deg gøre ting som dodge & burn. LR har en innebygget katalogfunksjon som er elsket eller hatet, avhengig av arbeidsflyt og behov. LR har også kikket litt på Elements og kan tilby moduler for å lage slideshow, web-gallerier og avanserte utskrifter. I tillegg kan du koble deg opp mot flickr, smugmug eller facebook og laste opp ferdige bilder direkte.

Lenke til kommentar

Alt du nevner der kan jeg gjøre i ACR, og langt mer til :) Men ja, jeg kan jo prøve LR men tror ikke det er så mye forskjellig egentlig. Det er vel mer organiseringsverktøy for å dele bilder inn i grupper osv, men jeg kan jo absolutt prøve det og se om det er noe praktisk forskjell på bildebehandlingen :)

 

EDIT: Svarte lenge etterpå jeg lagde innlegget så jeg så ikke ditt før nå Tomsi :)

Hvis ACR plattformen er lik på begge to så kommer jeg nok bare til å fortsette å bruke photoshop da det er et kraftigere verktøy for bildemanipulering :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Skal snart en kjapp tur til Spania med jobben (torsdag til søndag) og da får jeg desverre ikke kommet med noen bidrag her, men jeg kommer sterkt tilbake.

 

Siden det stort sett blir møter og andre småting som fyller dagene, så tar jeg heller ikke med meg 5D'en. Men RX100'en skal få kjørt seg, hvis det blir tid til det :)

Lenke til kommentar

Tror kanskje du misforstod utfordringen litt?

 

Ser bildet er tatt med 14mm brennvidde, hvilket ikke på langt nær er skikkelig vid vinkel :)

Kaoset ser jeg heller ikke igrunn :)

 

Mulig jeg har misforstått totalt, men når du bruker din GH2 med 7mm og Ulfgre bruker 5D med 14mm - ender ikke dere opp med samme bildevinkel da?

Jo, det er riktig, men poenget er vel at Ulfgre tok bilde med GF3?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...