Gå til innhold

BK: Knapp idyll


IceBlitz

Anbefalte innlegg

Her har jeg brukt en hel rekke forskjellige teknikker for å lage en slags kaosstemning i et bilde der omgivelsene er relativt rolige.

 

Jeg ønsker at bildet skal vekke litt uro samtidig som det er pent. Følelser som uvirkelighet, frykt for å gå videre innover, svak postapokalyptisk atmosfære og uforutsigbarhet er noe jeg ønsker å få frem.

 

Lav vinkel tatt med 7mm brennvidde (14mm 35mm-ekvivalent), skewing, oppskarpning, desaturering, saturering, kontrast, custombrushing, colorchange, cloning + litt til. Det er i tillegg tatt skjevt med vilje pga måten objektivet tegner på, for så å rette det opp igjen i post. Det gir litt skjeve linjer og et litt obskurt perspektiv.

 

 

Brennvidde: 7mm

Blender: 5.6

Lukker: 1/320 sek

ISO: ISO160

 

 

post-131058-0-48594100-1345937960_thumb.jpg

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teknisk sett ett ok bilde. Derimot så er det eneste kaoset jeg oppfatter her alle ting som stikker inn i bildet på begge sider. Strømledninger, ett takmøne, litt av en stol og noe ubestemmelig svart på venstre side. Dette forstyrrer bildet og burde muligens vært klonet vekk.

 

Jeg tror jeg skjønner hva du har ment at bildet skal formidle utifra hva du skriver, men for min del får jeg ikke disse assosiasjonene av og se på bildet.

 

Så alt i alt ett skarpt og godt bilde, og jeg liker fargene og etterbehandlingen - men bildet gir meg ikke noe utover det, det blir til slutt bare ett bilde av ett hus med forstyrrende elementer på sidene. Men det er min, og bare min subjektive mening :)

Lenke til kommentar

Jeg har en versjon der jeg klonet bort alt og resultatet ble bra. Men det ble da plutselig lite spenning i bildet. Lite som skjer. Det endte opp med å kun være et helt sterilt bilde av et hus, totalt dødt. Så derfor valgte jeg å laste opp den mer rotete versjonen.

 

Litt kaosstemning har jeg forsøkt å få frem ved å gjøre perspektivet obskurt, desaturere forgrunn(gresset), saturere huset veldig og sorthvittkonvertere himmelen, i tillegg til grading og corrections. Funket for meg hvertfall :)

Lenke til kommentar

Jeg forstår hva du vil med bildet ditt og i utgangspunktet liker jeg ideen. Men jeg må si meg enig med photogurl her. Ble ikke akkurat lammet av kaos her. Bilder er OK skarpt, men føler jeg savner litt skarphet på plenen i forgrunnen.

 

De gjenstandene som stikker inn på høyre og venstre siden skaper ikke noe "kaos" her hos meg, men mer irritasjon. Hvis jeg ville levertdette bildet med "kaos" så ville jeg satt møblene opp ned lenger inn i bildet, og gjerne forran noe annet som synet blir dratt i mot.

 

Men en ting skal du ha!:

Jeg liker virkelig ideen og nå fikk jeg lyst til å ta slike bilder også! Kanskje på tide å blåse støvet av 16-35mm'ern :)

Lenke til kommentar

Takk for kritikk. Å plassere noen gjenstander inn foran trekkpunkter i bildet hadde nok ikke vært dumt nei :)

 

Det skal jeg huske på til neste gang :) Jeg er ikke særlig kreativ av meg i litt impulssituasjoner. Jeg er av typen som trenger å planlegge litt mer for å kanskje huske å ta i bruk forskjellige elementer som kan hjelpe meg med budskapet for bildet. Slik som å skape "rot" med forskjellige gjenstander rundt. Kan legge opp den andre versjonen hvor jeg har fjernet de irriterende elementene, så kan dere jo se om dere liker det bedre :)

 

Ja, du kan ikke la et slikt objektiv støve ned :) Ut og shoot. Skarpere vidvinkelbilder tror jeg ikke man kan få enn med 16-35 L :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...