Gå til innhold

De største religionene, hjernevask?


Anbefalte innlegg

Før jeg begynner på denne tråden, vil jeg presisere at jeg respekterer alle religioner, og at dette bare er en teori jeg trenger å diskutere litt :)

 

Norge er et kristent land, og har vært det i en lang tid. De fleste barn blir lært til å tro på gud, synge sanger om Jesus og gå på søndags skole. Vi har kristne tradisjoner, og lever utifra det.

 

Men når vi tenker over det, så er det veldig lite sannsynlig at det fantes en overnaturlig mann for 2000 år siden. De eneste referansene vi har til at han, er gamle testamenter. Jeg er enig i at Jesus eksisterte, men at han var guddommelig er heller litt tvilsomt.

 

Så vi ble lært som barn at Jesus gjorde vann om til vin, gikk på vannet osv. Men om vi hadde blitt fortalt dette som voksne personer, at det fantes en person som gikk på vannet for 2000 år siden, ville vi ikke trodd på det.

 

Grunnen til at det finnes religiøse personer her idag, er pga de vokste opp med det. Fra de var små ble de proppet full med ideer om at guds sønn fantes 2000 år siden. Og når vi er små tror vi på alt, og når det bli proppet inn når vi er veldig ung, blir det sittende, ergo hjernevask.

 

For å presisere mitt poeng, nesten alle kristne gjør narr av for eksempel personer som tror på norrøn mytologi. Jeg ser ikke den store forskjellen på disse to. De omhandler begge guddommelige skapninger som kontrollerer oss og gjør overnaturlige ting. De har begge gamle skrifter som refererer til dem.

 

Det samme gjelder med alle store religioner. Muslimer tror ikke på kristendommen, jøder tror ikke på islamismen, kristne tror ikke på hinduismen osv. Hvorfor det? Jo, for folk tror på hva de ble lært opp til når de var små!

 

Er dere uenig eller enig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at det finnes religiøse personer her idag, er pga de vokste opp med det. Fra de var små ble de proppet full med ideer om at guds sønn fantes 2000 år siden. Og når vi er små tror vi på alt, og når det bli proppet inn når vi er veldig ung, blir det sittende, ergo hjernevask.

Hva med de som ikke er vokst opp med det da?

De som vokser opp med ateistisk lære i USA (aka "det finnes ingen Gud") er jo de som har størst frafall blandt alle grupperinger. Kun 30% av de som vokser opp som ateister, forblir ateister når de blir voksne. Noen blir agnostikere, mens 43-44 prosent av frafallet på 70% blir jo faktisk troende.

 

Man skulle jo tro at disse var blandt de vanskligste å hjernevaske, men kanskje det er like enkelt å hjernevaske en selvstendig og tenkende guds-avvisende ungdom/voksen, som det er å hjernevaske et lite barn?

Endret av limahc
Lenke til kommentar

Grunnen til at det finnes religiøse personer her idag, er pga de vokste opp med det. Fra de var små ble de proppet full med ideer om at guds sønn fantes 2000 år siden. Og når vi er små tror vi på alt, og når det bli proppet inn når vi er veldig ung, blir det sittende, ergo hjernevask.

Hva med de som ikke er vokst opp med det da?

De som vokser opp med ateistisk lære i USA (aka "det finnes ingen Gud") er jo de som har størst frafall blandt alle grupperinger. Kun 30% av de som vokser opp som ateister, forblir ateister når de blir voksne. Noen blir agnostikere, mens 43-44 prosent av frafallet på 70% blir jo faktisk troende.

 

Man skulle jo tro at disse var blandt de vanskligste å hjernevaske, men kanskje det er like enkelt å hjernevaske en selvstendig og tenkende guds-avvisende ungdom/voksen, som det er å hjernevaske et lite barn?

Jeg er litt usikker på den undersøkelsen(det hadde i alle fall vært interessant å se en lignende undersøkelse fra Norge), men du må i alle fall ikke glemme at samfunnet der er gjennomsyret av religion, så det i seg selv gjør foreldrenes oppgave vanskelig. En annen ting er at mange ateistiske foreldre har en sterk aversjon mot å presse sine oppfatninger på barna sine. Mange religiøse, på den annen side har jo ingen hemninger. Heldigvis går uansett utviklingen i ateistenes favør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uenig:

 

-du må skille mellom islam og islamisme

-jeg mener at Norge ikke er et kristent land

 

Burde kanskje presisert litt, vi var et kristent land, pga statskirken. Og greit nok, burde funnet andre ord, men du skjønner poenget!

En statskirke gjør ikke et kristent land. USA har ingen statskirke men er mer kristent enn Norge. Faktisk er vi ett av de minst kristne landene i verden (av land med kristen historie).

 

Ved å si at Norge er et kristent land så hjelper du bare de kristne med sin propaganda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på den undersøkelsen(det hadde i alle fall vært interessant å se en lignende undersøkelse fra Norge), men du må i alle fall ikke glemme at samfunnet der er gjennomsyret av religion, så det i seg selv gjør foreldrenes oppgave vanskelig.

Det er vel fra samme kildefora som "ateister vet mer om religion enn religiøse"- undersøkelsen (som omhandler alt fra høyesterettsdommer til hvilken religion Mor Teresa hadde, og egentlig lite teologisk).

 

En annen ting er at mange ateistiske foreldre har en sterk aversjon mot å presse sine oppfatninger på barna sine.

Åh?

 

Mange religiøse, på den annen side har jo ingen hemninger.

Åh?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Morsom påstand ... ;)

Hvilken av påstandene var morsom?

Forumet har en siteringsfunksjon vet du.

 

Da får du ikke med deg poengene med det du selv skriver - var ganske så helt sikker på at den var åpenbar, men det var den altså ikke. Saken gjaldt noe pussige greier ang. ateistiske og religiøse foreldre.

 

Du behøver forøvrig ikke henge deg opp i det -helt greit at du må ha noen å henge horna på .. :green:

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på den undersøkelsen(det hadde i alle fall vært interessant å se en lignende undersøkelse fra Norge), men du må i alle fall ikke glemme at samfunnet der er gjennomsyret av religion, så det i seg selv gjør foreldrenes oppgave vanskelig.

Det er vel fra samme kildefora som "ateister vet mer om religion enn religiøse"- undersøkelsen (som omhandler alt fra høyesterettsdommer til hvilken religion Mor Teresa hadde, og egentlig lite teologisk).

Du er bare sur fordi ateister vet best. :)

 

En annen ting er at mange ateistiske foreldre har en sterk aversjon mot å presse sine oppfatninger på barna sine.

Åh?

Faktisk. Mange ateister har også en aversjon mot å spre noe som helst budskap. Jeg mener det er selvutslettende, og undersøkelsen reflekterer kanskje (delvis) dette. Men hovedsaklig tror jeg problemet er at barn av ateister blir overstrømmet med religion i samfunnet.

 

 

 

Mange religiøse, på den annen side har jo ingen hemninger.

Åh?

En anekdote, men en bra en:

Lenke til kommentar

Du er bare sur fordi ateister vet best. :)

Ateister OG mormonere, isåfall. For på undersøkelsen om "ateister vet mer om religion enn religiøse" så var det ikke mange promillene som skilte de. Og det generelle kunnskapsnivået var ikke spesielt høyt, så jeg tillater meg å endre tittelen til "ateister vet like lite som mormonere" ;)

 

Faktisk. Mange ateister har også en aversjon mot å spre noe som helst budskap.

...og dette er selvsagt noe som er totalt fraværende blandt religiøse (denne svært konsise, definerbare gruppen, akuratt som ateister), sant ?

 

Jeg mener det er selvutslettende, og undersøkelsen reflekterer kanskje (delvis) dette. Men hovedsaklig tror jeg problemet er at barn av ateister blir overstrømmet med religion i samfunnet.

Med andre ord, ateister er generelt svake mennesker som ikke klarer å stå for egne synspunkter, er svært lettpåvirkelige og enkelt lar seg hjernevaske ?

Lenke til kommentar

Ateister OG mormonere, isåfall. For på undersøkelsen om "ateister vet mer om religion enn religiøse" så var det ikke mange promillene som skilte de. Og det generelle kunnskapsnivået var ikke spesielt høyt, så jeg tillater meg å endre tittelen til "ateister vet like lite som mormonere" ;)

Mens folk som deg vet endra mindre enn en mormoner. Morzomt.

 

 

Med andre ord, ateister er generelt svake mennesker som ikke klarer å stå for egne synspunkter, er svært lettpåvirkelige og enkelt lar seg hjernevaske ?

Nei, de har bare fått nok av religiøs misjonering og vil for enhver pris unngå å havne i samme fella selv.

Lenke til kommentar

Mens folk som deg vet endra mindre enn en mormoner. Morzomt.

Folk som meg? Oh. Wait. Er at jeg er automatisk troende når jeg ikke proklamerer hvor imaginær Gud er i annhver setning, og når jeg ikke er utpregende negativ til alt som har med religion og kr-dom å gjøre?

Sweet logic.

 

Men hvorfor tror du det har seg slik at atiester er like kunnskapsløse som mormonere? Er det ikke ateistene som er kjent som de rasjonelle, selvstendige og tenkende vesnene, som ikke er avhengig av en himmelpappa for å kunne komme seg gjennom hverdagen?

 

Men glad jeg ikke er farget og kristen. Da hadde kunnskapsnivået mitt vært generelt laaavt. huff da!

 

(den opprinnelige undersøkelsen satte de forskjellige kunnskapsnivåene i sammenheng med bla. utdannelse og sosiale sammensettinger, men det for være en annen sak)

 

Nei, de har bare fått nok av religiøs misjonering og vil for enhver pris unngå å havne i samme fella selv.

Ergo skulle man jo også tro at de ønsket at barna sine ikke skulle havne i samme situasjon.. hm, kanskje USAnske ateist-foreldre er svakere/dårligere foreldre enn f.ex. Europeiske ateist-foreldre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mens folk som deg vet endra mindre enn en mormoner. Morzomt.

Folk som meg? Oh. Wait. Er at jeg er automatisk troende når jeg ikke proklamerer hvor imaginær Gud er i annhver setning, og når jeg ikke er utpregende negativ til alt som har med religion og kr-dom å gjøre?

Sweet logic.

Quacks like a duck...

Du brukte ganske teit logikk i forhold til den undersøkelsen. Det at den var latterlig enkel gjør det ikke noe bedre å feile på den. OK?

 

 

 

Men hvorfor tror du det har seg slik at atiester er like kunnskapsløse som mormonere?

Hallo, ateister viste seg å vite mest. Er det rart jeg tror du er kristen når du snur opp-ned på alt?

 

 

 

Nei, de har bare fått nok av religiøs misjonering og vil for enhver pris unngå å havne i samme fella selv.

Ergo skulle man jo også tro at de ønsket at barna sine ikke skulle havne i samme situasjon.. hm, kanskje USAnske ateist-foreldre er svakere/dårligere foreldre enn f.ex. Europeiske ateist-foreldre?

Det er umulig å si før man foretar en lignende undersøkelse i Europa der man også kontrollerer for mengden av relgion i samfunnet.

Lenke til kommentar

Du brukte ganske teit logikk i forhold til den undersøkelsen. Det at den var latterlig enkel gjør det ikke noe bedre å feile på den. OK?

Spørs hvem av undersøkelsene du sikter til. Sikter du til 30%-undersøkelsen, så synes jeg det er et skremmende bilde på hvor lettpåvirkelig ateister tydeligvis er (sett fra et ateistisk standpunkt). Her læres man opp i barndommen til å tro at det ikke finnes noen Gud, men så fort man begynner å bli litt eldre så får man troen på at det finnes en himmelpappa som har skapt alt sammen.... Det er jo ingen logikk i at det er en pappa oppi himmelen som har skapt både univers og jorden, det er vi sikkert begge enige i. Alikevel er det en stor andel av [amerikanske] ateister som får seg til å tro dette..når de blir eldre. Huff!

 

Hallo, ateister viste seg å vite mest. Er det rart jeg tror du er kristen når du snur opp-ned på alt?

Jau, men så innamarri lite mer. Det var jo ikke akuratt store forskjellene. Og det genrelle kunnskapsnivået var ikke høyt. Er det ikke mer man kan forvente av ateister? Er utslagene så små? ;o

Lenke til kommentar

Det samme gjelder med alle store religioner. Muslimer tror ikke på kristendommen, jøder tror ikke på islamismen, kristne tror ikke på hinduismen osv. Hvorfor det? Jo, for folk tror på hva de ble lært opp til når de var små!

 

Er dere uenig eller enig?

 

Jeg har gått vitenskaplig til verks. Har ikke fortalt guttungen at julenissen ikke eksisterer. Han setter fortsatt ut grøt til nissen hver kveld på lillejulaften og løper jublende inn på kjøkkenet med en tom skål hver julemorgen. Han er 22 år.

 

:xmas:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du brukte ganske teit logikk i forhold til den undersøkelsen. Det at den var latterlig enkel gjør det ikke noe bedre å feile på den. OK?

Spørs hvem av undersøkelsene du sikter til.

Kunnskapsundersøkelsen.

 

Sikter du til 30%-undersøkelsen, så synes jeg det er et skremmende bilde på hvor lettpåvirkelig ateister tydeligvis er (sett fra et ateistisk standpunkt). Her læres man opp i barndommen til å tro at det ikke finnes noen Gud, men så fort man begynner å bli litt eldre så får man troen på at det finnes en himmelpappa som har skapt alt sammen....

Som nevnt så tror jeg at hovedårsaken er samfunnets påvirkning. Selv om du er barn av ateistiske foreldre, så gjør det ikke deg immun mot religiøs påvirkning. Les denne bloggposten som gir en god oppsummering av hvordan du får religion presset nedover hodet i USA:

http://freethoughtblogs.com/greta/2012/08/16/4-reasons-atheists-have-to-fight-for-their-rights-2/

I et slikt samfunn tror jeg ikke det er enkelt for ateistiske foreldre å føre videre sin oppfatning. Jeg tror ikke en norsk undersøkelse hadde hatt samme tall.

 

Hallo, ateister viste seg å vite mest. Er det rart jeg tror du er kristen når du snur opp-ned på alt?

Jau, men så innamarri lite mer. Det var jo ikke akuratt store forskjellene. Og det genrelle kunnskapsnivået var ikke høyt. Er det ikke mer man kan forvente av ateister? Er utslagene så små? ;o

Du kan så si, men det er nå noe å være best! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...