Gå til innhold

Piratkopiering og moderatorer


Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt å konfrontere brukere angående piratkopiering, men før diskusjonen kommer i gang blir alt slettet som "off topic".

 

Det er forståelig at off-topic innlegg må fjernes, men det var ikke det jeg skulle klage på.

 

Jeg ser at både administratorer og moderatorer åpenlyst driver med ulovlig nedlasting. At den gjevne fjortis bruker piratebay og slikt er ille nok.

 

Hvorfor er det slik at diskusjon rundt PC-spill kopiering er fyfy, men film og tv

kopiering er helt greit?

 

Det er besynderlig at de som skal holde lov og orden her inne driver med ulovlig nedlasting, og attpåtil innrømmer det.

 

Dersom noen skulle lure på hvordan jeg vet hvem som laster ned ulovlig, så er det bare å ta en titt på de som diskuterer film og tv-serier som ikke er tilgjengelig i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er, som på resten av forumet, ikke tillatt å lenke til piratkopiert materiale på TV- og filmdelen. Det er tillatt å starte en diskusjon rundt piratkopiering. Det gjøres i tilfelle i egen tråd.

 

Det at en person laster ned serier eller filmer diskvalifiserer ikke fra å håndheve rettningslinjene og føringene her inne.

 

Hilsen en som laster ned serier, av og til kjører for fort og tilogmed har drukket på offentlig sted.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Forøvrig er TV-serier noe man forholdsvis enkelt (for en geek) kan se lovlig og uten å piratkopiere.

 

http://nrkbeta.no/20...nsk-ip-adresse/

 

Noen av oss er også så heldig å få tilgang til enkelte serier selv før de premierer - men det er mer jobbrelatert :)

 

Men jeg er litt usikker på hva du sikter til? At man ikke skal få diskutere TV-serier som ikke er sendt i Norge, eller er det snakk om å ikke tillate diskusjon rundt hvordan man kan piratkopiere TV-serier?

 

Moralske diskusjoner rundt hvorvidt det er riktig eller ei å piratkopiere er det flere tråder om, og det er jo en velkommen diskusjon. Men jeg håper jo på forståelse for at man ikke kaprer tråder med annet tema for dette formål :)

Lenke til kommentar

Det er, som på resten av forumet, ikke tillatt å lenke til piratkopiert materiale på TV- og filmdelen. Det er tillatt å starte en diskusjon rundt piratkopiering. Det gjøres i tilfelle i egen tråd.

 

Det at en person laster ned serier eller filmer diskvalifiserer ikke fra å håndheve rettningslinjene og føringene her inne.

 

Hilsen en som laster ned serier, av og til kjører for fort og tilogmed har drukket på offentlig sted.

 

Det er ikke lov å diskutere piratkopiering, men det er lov å diskutere materiale som i Norge kun fås via ulovlig nedlasting?

 

Men det verste er moderatorer som synes det er kult å begå lovbrudd.

 

Ikke at jeg har behov eller noe, men er det lov å starte en hjelpetråd om hvorfor en crack eller et piratspill ikke funker?

 

Nei

Lenke til kommentar

Forøvrig er TV-serier noe man forholdsvis enkelt (for en geek) kan se lovlig og uten å piratkopiere.

 

http://nrkbeta.no/20...nsk-ip-adresse/

 

Noen av oss er også så heldig å få tilgang til enkelte serier selv før de premierer - men det er mer jobbrelatert :)

 

Men jeg er litt usikker på hva du sikter til? At man ikke skal få diskutere TV-serier som ikke er sendt i Norge, eller er det snakk om å ikke tillate diskusjon rundt hvordan man kan piratkopiere TV-serier?

 

Moralske diskusjoner rundt hvorvidt det er riktig eller ei å piratkopiere er det flere tråder om, og det er jo en velkommen diskusjon. Men jeg håper jo på forståelse for at man ikke kaprer tråder med annet tema for dette formål :)

 

Ja, jeg vet om slikt. Men det er langt i fra alt man finner på Netflix og lignende.

 

F.eks nyeste Breaking Bad er vel kun mulig å anskaffe på ulovlig vis. Dersom man ikke er bosatt i USA, selvsagt...

 

Jeg sikter til begge deler, men mest det førstnevnte. Sistnevnte er vel ikke tillatt.

Lenke til kommentar

Det er ikke lov å diskutere piratkopiering, men det er lov å diskutere materiale som i Norge kun fås via ulovlig nedlasting?

Korrekt. Det er ikke noe galt i å diskutere handlingen i filmer og serier som ikke har kommet ut i Norge. Det kalles ytringsfrihet. Det er ikke slik at vi skal komme inn som et overformynderi.

På samme måte som man kan diskutere forskjellige features på et operativsystem/program uavhengig om du har lastet det ned ulovlig eller kjøpt det.

Lenke til kommentar
Det kalles ytringsfrihet. Det er ikke slik at vi skal komme inn som et overformynderi.

Det er nok slik at dere driver overformynderi om du vil det eller ikke.

Om *per* forklarer meg her hvor og hvordan jeg kan laste ned piratkopierte ting, så ytrer han seg - ytringsfrihet. Han sier ikke at jeg skal laste ned og bryte loven. Han forklarer bare hvordan det gjøres av de som bryter loven.

 

Samme hvis jeg sier opp byåsveien her i Trondheim var det en som brøt loven. Han kjørte i 110km/t. Han brukte en audi quatro som han ga for mye gass på. Altså, jeg forklarer det samme som *per* forklarer om et annet tema. I motsetning til *per* og hans tema, så får mitt stå (kan sikkert finne fram eksempler som viser at dette blir praktisert)

 

I begge eksemplene er det opp til den andre om denne vil bryte loven.

Om noe spør om hvordan kjøre for fort, laste ned ulovlig, er det en annen sak.

 

Så jeg vil si pirat diskusjonene blir nesten for mye formyndet her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan stiller du deg til at du på biblioteket kan finne bok som beskriver torturmetoder opp gjennom århundrene?

 

Du ser sikkert poenget i spørsmålet. For mange, spesielt historikere, er det interessant å utforske - selv om informasjonen jo også kan benyttes av folk med skumle hensikter.

 

Utfordringen er at et samfunn hvor kunnskap tilbakeholdes av moralske grunner, vanskelig kan fungere i en demokratisk kontekst. For et forum som er satt til å kjempe for slik åpenhet (del av pressens samfunnsansvar), hvordan skal det kombineres med å begynne å sensurere innformasjon fordi det kan bli brukt til lovbrudd?

 

Vi har eksempelvis diskusjoner hvor folk forklarer hvordan de skulker unna førstegangstjenesten. Som tidligere forsvarsansatt finner jeg innformasjonen veldig interessant og samfunnsviktig. For unnasluntrere er samme diskusjon sikkert til god hjelp for lovbrudd. Uavhengig: Den gir innsikt. Som informasjons og medie-viter finner jeg informasjon om hvordan - og ikke minst hvorfor - folk piratkopierer som viktig og interessant. Man kan fortsette slik til det uendelige.

 

Skal slik informasjon sensureres? Basert på hva? Moralen til den som styrer forumet akkurat nå?

 

kandasa er inne på kontekst. Det er viktig. Men det blir ganske så trivielt til tider, da en som trenger informasjon om hvordan piratkopiering foregåe, bare kan utgi seg for å være en som forsker på området :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...