Gå til innhold

hva bør jeg gjøre neste år?


nehh

Anbefalte innlegg

Hei, er en gutt som akkurat er begynt på vg2 dataelektronikk jeg har et snitt på 4,4 (5 i matte) jeg trives ikke så veldig godt med hardware. Jeg har begynt å programmere litt enkelt på C++ jeg tenker på å bli programvareutvikler og vurderer studiene datateknikk og informatikk på NTNU (helst datateknikk).

jeg er veldig usikker på hva jeg bør velge neste år for å bli programvareutvikler

 

Informatikks negative side er at jeg på gjennom både påbygg og r1 mens på datateknikk trenger jeg bare å komme gjennom forkurs til ingeniør. når det er sagt har datateknikk et mye høyere opptakskrav (ca 50 poeng).

 

Et alternativ er å ta fagbrev det kan jeg gjøre i løpet av vg3 dataelektronikk, igjenom en særordnig har jeg da mulighet for å få fagbrev som dataelektroniker gjenom en fagprøve, jeg vet ikke hva jeg tjener på det med tanke på studiepoeng noen som vet?

 

Et annet alternativ er å ta førstegangstjeneste etter vg2, det tror jeg kan bli hardt fordi jeg da vil være et år yngre enn alle dem andre der men jeg vil der få 2 studiepoeng og muligheten til å ta nye fag.

 

setter pris på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke velg IKT servicefag som vg2, jeg gikk det i år og det er en forbanna dritt linje, man lærer absolutt ikke en dritt om pc, programmering og hardware. Vi hadde kanskje 2-3 timer om nettverk og servere, thats it. Ikt servicefag er et ekstremt slapt år hvor man har drit mye om office pakken (word, powerPoint excel) Jeg gjorde absolutt ingen innsats i det hele tatt, men endte med en 5 på avsluttende eksamen. Sier litt om stoffet på linja

 

Du kan gå data og elektronikk og ta påbygg på tredje året, da har du brått veldig mye muligheter for videre utdanning en hvis du bare tar ikt servicefag og lærling etter det.

Endret av Ownbeef
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke velg IKT servicefag som vg2, jeg gikk det i år og det er en forbanna dritt linje, man lærer absolutt ikke en dritt om pc, programmering og hardware. Vi hadde kanskje 2-3 timer om nettverk og servere, thats it. Ikt servicefag er et ekstremt slapt år hvor man har drit mye om office pakken (word, powerPoint excel) Jeg gjorde absolutt ingen innsats i det hele tatt, men endte med en 5 på avsluttende eksamen. Sier litt om stoffet på linja

 

Du kan gå data og elektronikk og ta påbygg på tredje året, da har du brått veldig mye muligheter for videre utdanning en hvis du bare tar ikt servicefag og lærling etter det.

 

Det er alt etter hvor heldig du er med lærer og skole.. Gikk IKT-servicefag selv og fikk en lærer som egentlig var programerer og vi hadde flere timer der vi holdt bare på med server og oppsett av nettverk.. Greit nok, vi hadde en del om Office pakken men vi hadde også ganske mye programering av både websider og lagde vår egen kalkulator :)

Lenke til kommentar

Enig med carefac3, men vår lærer forberedte oss på hvordan en lærling ville ha jobbet. Det vil si en innføring i bruk av Ubuntu server, og ikke minst Windows server med Active Directory. Jobbet også en periode med nettverk.

Det er jo selvfølgelig ganske dumt at en lærer fokuserer på Office-pakken fremfor det rent tekniske en bedrift trenger. Men det skader aldri å spørre ;)

Lenke til kommentar

Det er jo helt opp til deg, men dersom du vil studere programmering på en høyskole så må du mest sannsynligvis ha studiekompetanse eller spesiell studiekompetanse, og da må du gå påbygg.

 

Men som sagt (min mening) hvis du vil bli programmerer så er det helt håpløst og velge IKT-Servicefag, så den kan du egentlig luke vekk med engang.

Endret av Ownbeef
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

IKT-Servicefaget er nok ikkje noko for deg om du skal bli programerer, men IKT linja varierer enormt alt etter skule og lærar, eg går IKT-Servicefaget sjølv no og ja, Office pakken skal gjennomgå, men ikkje så enormt mykje. Men for å kunne hjelpe andre, då må man jo kunne det sjølv... Vi skal f.eks holde mykje på med Win 2008 server og win7 da det er dette bedriftene har som oftast. Vi skal enkelt og greit forberede oss på å jobbe slik som ei bedrift forventer av oss. Vi har allerede og skal ha ein god del om nettverk da læraren vår har 2 års høgskule innafor nettverk. Dette vil då bli ein "spisskompetanse" vi får. I tillegg skal vi mest sansynlig (ikkje heilt bestemt enda) få kurs innafor nettverk som gjer at vi kan reise til Bergen og ta setifisering innafor det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...