Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen er ødelagt etter EU-kontroll...


NN12

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi har en Citroën C3, 2002-modell som var inne på EU-kontroll i dag. Vet at bilen ikke er kjent for å være av høyeste kvalitet, vi har hatt den inne til reparasjon en del ganger. Men nå i det siste har bilen fungert strålende, den har kjørt glatt og fint og lydløst.

 

Så hadde vi bilen inne til EU-kontroll i dag. Den ble selvsagt ikke godkjent (jeg har ikke listen over feil foran meg akkurat nå), men tingen er den at bilen ble en helt annen bil å kjøre etter den kom ut fra kontrollen. Det kommer lyder fra alle kanter, lyder jeg aldri har hørt fra en bil før. Det skjelver i pedalen når jeg clutcher, og det kommer rare surklelyder når den holdes inne... aldri opplevd noe lignende. Bremsen føles annerledes, og det samme gjør gassen. Det er så mange lyder og så mye som føles feil nå, at jeg så vidt tør å kjøre med den. Nå var jeg akkurat ute og kjørte, og jeg måtte rygge i en slakk oppoverbakke (dette klarer jeg vanligvis strålende, finner den fine balansen mellom clutching og gassing). Men denne gangen begynte det å ryke fra panseret og det begynte å lukte svidd... nok en gang, dette har jeg aldri opplevd før. Røyk fra panseret er vel aldri et godt tegn?

 

Jeg vet ikke hva det er som har skjedd. Jeg ser ikke hvilke motiver de skulle ha for å sabotere bilen, for de har vel ikke noe fortjeneste på det? Hadde det vært profittbaserte motiver for sabotasje hadde jeg ikke tvilt i det hele tatt over at noen hadde vært inne og tuklet og rotet med vilje... men? Er det kanskje sånn at de pusher bilen ganske hardt, sånn at ting som har vært i grenseland til å bli ødelagt faktisk blir det under kontrollen?

 

Noen som kan opplyse meg litt her? Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det er nok slik at svake punkter pushes hardt for å se om de holder til neste kontroll. De røsker vel godt i stag, slanger, overganger osv og de som er nesten ødelagt på vei inn er ødelagt på vei ut.

Lenke til kommentar

Kan det ha noe med å gjøre at du nå er klar over at det er et vrak og kjenner etter på hver minste lille lyd?

Gamle biler skrangler en del, men det betyr ikke at de ramler fra hverandre med en gang.

Er vel meget sjeldent akutt teknisk svikt er grunnene til kollisjonen eller skade.

Lenke til kommentar

Bilen blir prøvd noe hardere enn vanlig kjøring ja. Og det skal den tross alt tåle, og vil være ett uskrevet krav etter min mening.

 

Ikkje for å dømme, men Timster si noe.

ofte har eg hatt biler inne til reprasjon (karosseri), og pluttselig klager kunden på bulker og skrammer som hele tiden har vært der, men som man ikkje ser til vanlig når man går forbi bilen for å sette seg i førersetet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva du har kommet fram til siden det er over en uke siden posten ble opprettet, men jeg er (tilnærmet) 100% sikker på at et verksted aldri vil ødelegge bil med intensjon.

 

Det som er greia er at problemene du nevner har nok med hydraulikken å gjøre. Det kan være at det har kommet noe luft inn i bremsehydraulikken (som jeg regner med inkluderer clutchen, og derav problemene med clutchen). Jeg vet ikke, men det virker som at alt kan bunne i ett problem, og dermed kan dette enten være tilfeldigheter, eller rett og slett en av testene som er gjort som har trigget det (noe har vært i grenseland av å ryke). EU-kontroller setter mye av bilen i kraftig stress, da bl.a testene som gjøres med bilen oppheiset tilstand hvor ledd, støtdempere, foringer og lignende stresstestes. Her kan det hende et eller annet har blitt stresset til det punktet hvor det har røket (noe det uansett ville gjort før eller senere), eller at det rett og slett er ristet luft i hydraulikkvæsken (isåfall har det vært alt for lite av den i utgangspunktet).

 

Det er alltid en større mulighet for at ting feiler plutselig i forbindelse med at noe belastes på en annen måte enn det "vanlige". Det er i slike tilfeller en god ting egentlig, fordi det ville skjedd uansett før eller senere.

Endret av gxi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei igjen, takk for svarene dere har gitt!

 

Ja, jeg skjønner jo nå at de ikke har ødelagt noe med vilje, at bilen bare har blitt presset... det kom bare litt som et sjokk når bilen var gjort om til et vrak på så kort tid. Det var ikke mange feil egentlig, det var bærekuler som måtte skiftes, en fjær, parkbremsen... det med clutchen nevnte de bare, de stilte ikke krav til at den måtte skiftes. Så vi gir det ikke mer tanke, bare leverer den inn og får fikset det som må fikses for å få den godkjent... Så skal jeg heller få noen bekjente til å se på clutchen, det er jo en ganske dyr operasjon. Vil ikke gjøre det uten at det er nødvendig.

 

Takk igjen for alle svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...