Gå til innhold

Mobilsjokk etter fergetur


Joyz

Anbefalte innlegg

Reiste med Color Line i går. På åpent hav kobler telefonen seg til MPC, som er satellitt. Visste det, derfor skrudde jeg av alle tre valg inkl. roaming som har med dataoverføring. Nullstilte også datatelleren.

 

Da jeg ankom land og skulle skru på dataoverføring igjen fikk jeg sjokk. Det sto jeg hadde brukt 65MB, og det til en pris av over 100 kr pr. MB.

 

Du kan si dagen ble litt ødelagt, fordi min operatør er litt treg på å oppdatere siden hvor jeg kan se spesifisert min mobilbruk.

 

Til min lettelse så hadde jeg ikke brukt 65MB så jeg på kvelden.

 

Hvordan kan dette skje?

Endret av Joyz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Logget meg på skipets wifi, og lastet innloggingssiden, men ikke noe mer. Måtte betale for å få tilgang. En enkel side uten bilder kan umulig være 65MB :)

 

Leste en tegneserieblad på Comics som jeg hadde lastet ned hjemme på Wifi.

Endret av Joyz
Lenke til kommentar

Jo, men husk at når du er på Wifi vil Android synke kontakter, mail, kalender, oppdatere applikasjoner og en rekke andre ting (avhengig av innstillinger). Hvis du kjører Android 4.0 eller nyere kan du se i Android's egne dataforbruksoversikt hva som har gått på WiFi og hva som har gått på mobildata.

 

Min teori er at dine 65MB gikk på WiFi, men du kan jo sjekke regningen din og se hva som står ;)

Lenke til kommentar

Skrev litt uklart. Hadde ikke betalt for Wifi, og fikk derfor bare opp innloggingssiden. Må logge inn med brukernavn/pw for å få tilgang til skipets Wifi.

 

Har Android 2.3.x dessverre. Har sjekket hva som er brukt, og de 65MB står ikke på regningen.

Lenke til kommentar

Skjønner Untouchab1e, det er en mulighet.

 

dejavu57: Sovnet på veien hjem og glemte å skru av romaing før etter en time. Da var det gått litt over en MB, og det fakturert. Uansett så skal ikke mobilen overføre data når roaming er slått av.

 

Neste gang skal telefonen slås helt av i det jeg går på båten. :)

Endret av Joyz
Lenke til kommentar

Husk at i internasjonalt farvann kan mobilen koble seg opp mot satelitter. Står det f.eks MCP, blir alle priser minst tidoblet. Står det Telenor, Netcom etc, så er du trygg. Slik bruk kan ha senere oppdaterte priser, og kan bli noe etterfakturert, men jeg ønsker deg lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...