Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

6 dagers arbeidsuke?


shozo

Anbefalte innlegg

hei!

 

spør på vegne av min kjære, hun sier at hun har 6 dagers arbeidsuke, dvs arbeid 7.5 t mandag-lørdag å så fri søndag, dette er i butikk yrke.

jeg syntes ikke det hørtes så bra ut, men jeg har ikke allverdens peiling på dette.

 

noen som kan si om dette er lovlig eller ei? mtp at hun er lærling og med hviletid:)

 

takker for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alminnelig arbeidstid skal ikke overstige 40 timer i uka, jf. arbeidsmiljøloven § 10-4. Dette kan gjennomsnittsberegnes, men aldri overstige 48 timer i den enkelte uke, jf. § 10-5.

 

Alt ut over dette er overtid. Overtid er bare tillatt dersom det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov, jf. § 10-6. Det vil si at det ikke er tillatt å planlegge med "fast overtid", altså over tid lage normale vaktplaner som forutsetter overtidsarbeid.

Lenke til kommentar

§ 10-8. Daglig og ukentlig arbeidsfri

(1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder.

(2) Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager.

 

Så hvis hun har 35 timer fri fra lørdag når hun er ferdig på jobb til mandag hvor hun begynner på jobb, så kan dem fikse en turnus på 6 dager såfremt ikke den i snitt går 40 timer i uka.

Endret av Loko
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hun har begynt som lærling, så det er ingen tariffavtale inni bildet ennå, har spurt om hun har skrevet under en arbeidsavtale men det har ikke blitt gjort ennå, hun begynte der 27 juni, synes det er så merkelig. sjefen ble sur på hun pga samboeren kommer seg ikke på jobb uten at jeg må stå opp kl 6 på en lørdag for å kjøre henne -_- vis sjefen handler innenfor loven så kan jeg jo slå meg til ro med det men nå vet jo dere mer om dette enn meg:)

Lenke til kommentar

Skriftlig arbeidsavtale skal foreligge så snart som mulig. Be om å få den snarest.

Herr Brun skrev at "alminnelig arbeidstid skal ikke overstige 40 timer i uka, jf. arbeidsmiljøloven § 10-4. Dette kan gjennomsnittsberegnes, men aldri overstige 48 timer i den enkelte uke, jf. § 10-5" og då ser du at din kjære jobber mer enn det AML tillater.

Be ho ta kontakt med tillitsvalgt eller verneombud på jobben. De har, blant annet, som oppgave å hjelpe ansatte i slike saker.

Lenke til kommentar

Skriftlig arbeidsavtale skal foreligge så snart som mulig. Be om å få den snarest.

Herr Brun skrev at "alminnelig arbeidstid skal ikke overstige 40 timer i uka, jf. arbeidsmiljøloven § 10-4. Dette kan gjennomsnittsberegnes, men aldri overstige 48 timer i den enkelte uke, jf. § 10-5" og då ser du at din kjære jobber mer enn det AML tillater.

 

Det synes jeg er litt for bastant sagt. Muligheten for gjennomsnittsberegning gjør at det er mulig å jobbe 48 timer, altså for eksempel 8 timer hver dag mandag-lørdag, i enkeltuker så lenge dette kompenseres med fri senere.

 

Men: Gjennomsnittberegning skal være skriftlig avtalt. Så hvis trådstarter har rett i at samboerens arbeidsgiver ikke har gitt henne noen skriftlig avtale enda, så kan arbeidsgiveren foreløpig ikke kreve at samboeren følger en turnus med gjennomsnittsberegning.

 

Be ho ta kontakt med tillitsvalgt eller verneombud på jobben. De har, blant annet, som oppgave å hjelpe ansatte i slike saker.

 

Det er et godt råd. Eller lærlingekontor, som en annen her nevnte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...