Gå til innhold

Når burde man begynne å søke jobb?


mari-jenta

Anbefalte innlegg

Jeg er ferdig utdannet ved NTNU til våren, og selv om man hører om den store "ingeniørmangelen" så er jeg likevel ikke overbevist. Jeg er kanskje litt redd for å ikke få jobb, så det ville vært veldig betryggende å ha en jobb i hånda når jeg er ferdig.

 

Jeg skummet gjennom stillingsannonsene til finn.no i dag, og jeg så flere jobber som var relevante for meg. På noen av jobbene stod det dog at de gjerne ville ha erfarne folk.

 

Er det for tidlig å begynne å søke jobb allerede nå, eller er det bare å kjøre på? Jeg har ingen planer om å sende upersonlige massesøknader, men legge en innsats i de stillingene som ser interessante ut.

 

Noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppfyller du 2/3 av kriteriene kan du godt søke på en jobb. Som ingeniør må du uansett få opplæring i den aktuelle stillingen, så hvor mye erfaring teller kan sikkert diskuteres.

 

Er du ferdig til våren er det helt greit å søke nå.

 

Lykke til!

2/3 av kriteriene?

 

Mmm, kriteriene til stillingen. Er det dumt å søke likevel? Jeg blir ikke svartelista?

Endret av mari-jenta
Lenke til kommentar

Tilfeldig jobbannonse fra Finn.no:

Vi ønsker
Maskiningeniør, evt.med kunnskaper om oljehydraulikk
Engelskkunnskaper
Stå-på humør og evne til å jobbe i team og under tidspress
Sterk ansvarsfølelse og evnen til å levere til avtalt tid og kvalitet
Erfaring med konstruksjon av hydraulikksystemer
Erfaring i konstruksjon i 2D og 3D, gjerne Autodesk Inventor
Erfaring med spenningsanalyse, gjerne med Ansys

 

 

Her ønsker de 7 ting. Oppfyller du 5 av de er det greit å søke. Visse krav er ufravikelige, de sier seg ofte selv - at en bussjåfør må ha tillatelse til å kjøre buss f.eks. Ikke veldig relevant ifm din situasjon. :)

Lenke til kommentar

Tilfeldig jobbannonse fra Finn.no:

Vi ønsker
Maskiningeniør, evt.med kunnskaper om oljehydraulikk
Engelskkunnskaper
Stå-på humør og evne til å jobbe i team og under tidspress
Sterk ansvarsfølelse og evnen til å levere til avtalt tid og kvalitet
Erfaring med konstruksjon av hydraulikksystemer
Erfaring i konstruksjon i 2D og 3D, gjerne Autodesk Inventor
Erfaring med spenningsanalyse, gjerne med Ansys

 

 

Her ønsker de 7 ting. Oppfyller du 5 av de er det greit å søke. Visse krav er ufravikelige, de sier seg ofte selv - at en bussjåfør må ha tillatelse til å kjøre buss f.eks. Ikke veldig relevant ifm din situasjon. :)

 

Ja, takk for svar :) Det er jo alltids noen av disse personlige kriteriene som jeg ikke vet om jeg tilfredstiller. Hvis det f.eks. står at du må trives å jobbe i et hektisk miljø - jeg vet ikke om jeg trives med det eller ikke. Slike kriterien får jeg heller bare overse :p

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor godt dette passer på ingeniørstillinger, men når jeg analyserer en stillingsutlysning ser jeg etter må-krav, bør-krav (og i noen tilfeller kan-krav). Hvordan du klassifiserer det enkelte krav kommer an på hva stillingen går ut på.

 

I utlysningen til Holyashell, f.eks:

 

- Maskiningeniør: Må-krav.

- Kunnskap om oljehydraulikk: Bør-krav

- Erfaring med konstruksjon av hydraulikksystemer: Bør-krav.

- Erfaring i konstruksjon i 2D og 3D: Kan-krav.

- Erfaring med spenningsanalyse: Bør-krav.

- Engelskkunnskaper: Kan-krav.

- Stå-på humør/jobbe i team/tidspress: Kan-krav (i betydningen at dette er "flavour" som bare er avgjørende hvis man står likt mellom to kandidater).

 

Må-kravene må du ha, det sier seg selv. Det lønner seg å ha de fleste av bør-kravene for å nå opp i konkurransen, og kan-krav kan du fokusere på hvis du har plass til overs i søknaden/CV'en eller tid til overs under intervjuet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har dere ikke bedriftspresentasjoner med tilhørende ansettelsesrunde på NTNU? Gå på de presentasjonene du syns er aktuelle og søk hvis du er fornøyd med bedriften. På NHH er det slik det fungerer, og de aller fleste har jobb før de tar siste eksamen.

Endret av Slutsky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...