Gå til innhold

Lønn under 18?


Anbefalte innlegg

Har jobbet nå som postbud for posten i tre uker, men verken jeg eller sjefen veit hva jeg får i timen, da hun ikke har hatt en ansatt på under 18 på mange år, og det er et tredjeparts firma som ordner med lønninger.

 

Hadde fått 150kr timen om jeg var over 18, noen som veit hva jeg kan forvente meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jobbet nå som postbud for posten i tre uker, men verken jeg eller sjefen veit hva jeg får i timen, da hun ikke har hatt en ansatt på under 18 på mange år, og det er et tredjeparts firma som ordner med lønninger.

 

Hadde fått 150kr timen om jeg var over 18, noen som veit hva jeg kan forvente meg?

Det kan ingen svare på, da det følger av hva som står i arbeidskontrakten din. Endret av Pixma
Lenke til kommentar

Spurt om det en gang, og la igjen en lapp på pulten hennes nylig, ikke fått noe enda. Veit godt at jeg har krav på det. Får heller sende en mail, kan være litt surrete av seg kan man si.

 

Lurte vel egentlig på om det var en slags standard, men det virker ikke slik.

Endret av Knut Knudsen
Lenke til kommentar

Spurt om det en gang, og la igjen en lapp på pulten hennes nylig, ikke fått noe enda. Veit godt at jeg har krav på det. Får heller sende en mail, kan være litt surrete av seg kan man si.

 

Lurte vel egentlig på om det var en slags standard, men det virker ikke slik.

Skulle du trenge mer informasjon om arbeidskontrakter, er Arbeidstilsynets nettsider behjelpelige: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78173
Lenke til kommentar

Spurt om det en gang, og la igjen en lapp på pulten hennes nylig, ikke fått noe enda. Veit godt at jeg har krav på det. Får heller sende en mail, kan være litt surrete av seg kan man si.

 

Lurte vel egentlig på om det var en slags standard, men det virker ikke slik.

Si ifra at du ikke gjør et minutts arbeid før du har en kontrakt. Uten kontrakt kan de f.eks. si til deg at du ikke har jobb dagen etter.

Endret av sleggefett
Lenke til kommentar

Spurt om det en gang, og la igjen en lapp på pulten hennes nylig, ikke fått noe enda. Veit godt at jeg har krav på det. Får heller sende en mail, kan være litt surrete av seg kan man si.

 

Lurte vel egentlig på om det var en slags standard, men det virker ikke slik.

Si ifra at du ikke gjør et minutts arbeid før du har en kontrakt. Uten kontrakt kan de f.eks. si til deg at du ikke har jobb dagen etter.

Enig i at trådstarter må få seg arbeidskontrakt, men det du sier stemmer absolutt ikke. Det heter i aml. § 15-3 første ledd første punktum at, om ikke annet er avtalt skriftlig eller følger av tariffavtale,

gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned.
Lenke til kommentar

Spurt om det en gang, og la igjen en lapp på pulten hennes nylig, ikke fått noe enda. Veit godt at jeg har krav på det. Får heller sende en mail, kan være litt surrete av seg kan man si.

 

Lurte vel egentlig på om det var en slags standard, men det virker ikke slik.

Si ifra at du ikke gjør et minutts arbeid før du har en kontrakt. Uten kontrakt kan de f.eks. si til deg at du ikke har jobb dagen etter.

Enig i at trådstarter må få seg arbeidskontrakt, men det du sier stemmer absolutt ikke. Det heter i aml. § 15-3 første ledd første punktum at, om ikke annet er avtalt skriftlig eller følger av tariffavtale,

gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned.

Og uten skriftlig kontrakt skal arbeidsavtalen bevises på hvilken måte? Har hørt om flust av tilfeller hvor det jeg beskrev over faktisk skjedde på grunn av at det ikke forelå en kontrakt.

Lenke til kommentar

Spurt om det en gang, og la igjen en lapp på pulten hennes nylig, ikke fått noe enda. Veit godt at jeg har krav på det. Får heller sende en mail, kan være litt surrete av seg kan man si.

 

Lurte vel egentlig på om det var en slags standard, men det virker ikke slik.

Si ifra at du ikke gjør et minutts arbeid før du har en kontrakt. Uten kontrakt kan de f.eks. si til deg at du ikke har jobb dagen etter.

Enig i at trådstarter må få seg arbeidskontrakt, men det du sier stemmer absolutt ikke. Det heter i aml. § 15-3 første ledd første punktum at, om ikke annet er avtalt skriftlig eller følger av tariffavtale,

gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned.

Og uten skriftlig kontrakt skal arbeidsavtalen bevises på hvilken måte? Har hørt om flust av tilfeller hvor det jeg beskrev over faktisk skjedde på grunn av at det ikke forelå en kontrakt.

Hele poenget med aml. § 15-3 første ledd er at den trer i kraft når det ikke er noen skriftlig arbeidsavtale å vise til. Hvis du lurer på hvordan en eventuelt skal bevise at en har jobbet overhodet overfor Arbeidstilsynet eller i retten, er det et juridisk spørsmål, men her er det mange muligheter. Arbeidsgiver har for eksempel vanskelig for å forklare hva eventuelle lønnsutbetalinger har vært til, vitner kan brukes etc. Man må selvsagt vite om sine rettigheter i slike tilfeller. Endret av Pixma
Lenke til kommentar

Og uten skriftlig kontrakt skal arbeidsavtalen bevises på hvilken måte? Har hørt om flust av tilfeller hvor det jeg beskrev over faktisk skjedde på grunn av at det ikke forelå en kontrakt.

Uten en skriftlig kontrakt kan man f. eks. spørre de andre medarbeiderne om den påståtte arbeidstakeren rent faktisk var til stede på arbeid jevnlig. Man kan se på vaktlister og lignende. Å bevise at noen har jobbet er sjeldent så vanskelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sidan arbeidsgiver ikkje vil gi deg ei oversikt over kva du skal ha betalt så må det vell være rimelig å forvente at du skal bli lønna slik som dei andre postbuda, uavhengig av om du er over eller under 18 år.

 

Eg veit ikkje kor lurt det er å eventuellt sette seg på bakbeina dersom du no i ettertid blir tilbudt ei lavare lønn, men sidan ingen har gitt deg beskjed om at du skal tjene mindre enn dei andre postbuda så må det vell være rimelig at du forventer å få samme lønn som dei andre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...