Gå til innhold

D02-Bilder med nytt kamera. Kritikk/ros og tips?


D02

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har fått meg Canon EOS 600D for noen uker siden. Jeg har tatt en del bilder og vil dele tre bilder jeg har tatt og ber dere om å komme med kritikk/ros til bildene jeg har tatt. Hva er bra og hva burde gjøres bedre?

 

Jeg er ny med speilrefleks, så hadde vært fint med tilbakemeldinger uten for mye teknisk info (men hvis det blir forklart så er det bare bra, så lærer jeg også begreper :) )

Bildene er ikke beskjært eller redigert på noen som helst måte

 

Trykk på bildene for å se større utgaver :)

Det er grupert slik at det øverste bildet er det jeg er mest fornøyd med

 

post-210631-0-98366500-1344717603_thumb.jpg

 

post-210631-0-71101500-1344717667_thumb.jpg

 

post-210631-0-23958600-1344717628_thumb.jpg

 

Edit: Bilde 2 ble justert så horisonten var vanrett. Båten krenget mye, så var nesten umulig å få bildet helt rett.

 

-D02-

:)

Endret av D02
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan noen flytte den over ditt for meg da? :)

Det er ikke slik det fungerer. Månedstråden kan du lage nye innlegg i selv, det bør kun være bilder fra inneværende måned. Det er en beskrivelse i første innlegg (som jeg linket til). Hvis du leser den og ser gjennom tråden ser du hvordan det fungerer.

 

Bildekritikken fungerer ved at du laster opp et bilde (pr dag) med en kommentar og spesifiserer hvilke typer kommentarer du ønsker på bildet.

 

Du kan velge et av disse stedene, eller begge for forskjelige bilder - hva som passer deg best. Slike tråder som du startet nå ha en tendens til å bare forsvinne med få eller ingen kommentarer.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Det er både en månedstråd og en egen seksjon for bildekritikk som du kan bruke, du får sannynligvis mer respons der.

http://www.diskusjon...ic=1450228&st=0

http://www.akam.no/bildekritikk

 

Månedstrådene skal helt ikke brukes til kritikk, den nye bildekritikken kan brukes men er veldig slapp ennå angående tilbakemeldinger, men jeg synes det er helt ok og lage en tråd direkte her når det gjelder denne type hjelp "noe vi gjorde før".

 

TS

Du burde skrive litt mer angående innstillinger på kameraet for og kunne bi bedre tilbakemeldinger på innstillingene.

 

Angående bildene så er det viktigeste og ha en historie/effekt i bildene for og fremheve det samt en komposisjon som gjør bildet symmetrisk, hvis man ser på Bilde #1 så er motivet midtstilt og blomsten er det iøynefallende, i og med at bia er på høyre side litt opp ville jeg nok ha dratt blomsten ned til venstre så motivet blir mer symmetrisk i forhold til det gylne snittet. Blide #2 og 3 er bedre komponert siden det er mange linjer som gjør bilde spennende og se på, ville dog anbefale og prøve å få tatt bildene slik at det blir 1/3 sjø og 2/3 himmel.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk for svar :) skal tenke på det neste gang jeg er på sjøen.

 

Jeg får komme med mer teknisk info om bildene når jeg får opp pc'en.

 

Et spørsmål: Jeg skal til Geiranger og Kristjansund den neste uken. Hva bør jeg tenke på når det Komer til fotografering av fjell, daler og natur generelt? Har dere noen sider med fototips?

 

:)

Lenke til kommentar

Blender, lukker,iso og sånt er det greit og kunne, brukermanualen gir også mye fin kunnskap.

 

Landskap er det greit og bruke liten blender "stort tall" for og få med mest mulig skarpt, sett fokuset ca. 1/3 inn i bildet, ta gjerne bilder fra forskjellige vinkler og høyder for å få litt avveksling.

 

Bruk gjerne TV innstillingen på kameraet da har du kontroll over blender, og sett iso enten på auto eller iso 100/200 bare påse at lukkertiden ikke blir for lang så du får bevegelseustabilitet "kamerastativ er nøkkelordet her", anbefaler også sentrumsveid lysmåling og bruke historisk/eksponeringskontrollen hyppig. Du kan også bruke 1 fokuspunkt og rekomponere bildet , her er en forklaring som jeg lagde for 450D men innstillingene er det samme for 600D.

 

Hvis du en eller annen gang ønsker mer tele/zoom anbefaler jeg å kjøpe Canon 55-250IS og for å få diffus bakgrunn er Canon sin 50mm f/1.8 fastobjektiv uten zoom, et kjempeobjektiv som gir veldig gode portrettbilder samt fungerer relativt bra til innendørs bilder uten blits, disse to er de som gir mest kvalitet i forhold til pris.

 

Du kan også vurdere en Canon 430EX II blits hvis du ikke er fornøyd med innebildene, det og kunne rett det direkte blitslyset i taket/veggene for og unngå direkte lys på motivene fungerer veldig bra.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Månedstrådene skal helt ikke brukes til kritikk, den nye bildekritikken kan brukes men er veldig slapp ennå angående tilbakemeldinger, men jeg synes det er helt ok og lage en tråd direkte her når det gjelder denne type hjelp "noe vi gjorde før".

Det var ikke ment som at det er feil å starte en egen tråd, bare at jeg har sett mange slike hvor det ikke kommer noe særlig med svar. Forøvrig enig med Nautica at månedstrådene ikke er stedet hvor man ber om/får mye kritikk, men legger du ut bilder du er fornøyd med ser du fort om du får noen "likes" eller ikke. Det er også mange andre bilder der som kan brukes som inspirasjon. Bildekritikken er imidlertid ment for akkurat det du er på jakt etter, aktiviteten der er varierende, noen ganger får man svar, andre ikke. Det er bare å legge ut bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...