Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Grensekontroll-Hvilke rettigheter har man?


Nohcho

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg tenkte å finne litt ut om hvilke rettigheter man har ved grensekontroll.

Jeg er mye i utlandet, for det meste i Sverige, har mange kompiser der, og drar veldig ofte dit, og hender jeg er der flere dager. Også er jeg veldig glad i å kjøre, kjører veldig mye, og liker å kjøre lange turer, kjørt par ganger til Hamburg, flere ganger til Danmark, osv. Og nå har det hendt flere ganger, at jeg blir kontrollert ved grensa. Og ikke bare ID-kontroll, men full sjekk av bilen, og meg selv. Jeg blir sperret inne på et rom, og min bil blir hundesjekket. Når jeg kommer tilbake finner jeg bilen min full av hundepels, og tingene fra hanskerommet kastet rundt i bilen. Siste gang (En uke siden) spurte jeg, "Dere pleier vel ikke å støvsuge etter dere?", og da fikk jeg et litt frekt "NEI!".

 

Jeg skjønner at de er på jakt etter narkotikasmuglere, og all ulovlig import av varer osv osv, men... Ja, rett og slett, hvilke rettigheter har man?=) Kan man kreve en forklaring, hvorfor de vil sjekke akkurat min bil for eksempel? Eller må man bare legge seg flat, og la dem kontrollere alltid? I så fall, kan man i ihvertfall kreve at dem leverer bilen i samme tilstand som den var? Og, kan man kreve at de sjekker bilen med meg tilstede?

 

På forhånd takk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Jeg heller til å tro at det er "noe" ved enten deg/dere, eller kjøretøyet som vekker såpass oppsikt hos tolleren, at h*n velger å sjekke deg hver eneste gang.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg heller til å tro at det er "noe" ved enten deg/dere, eller kjøretøyet som vekker såpass oppsikt hos tolleren, at h*n velger å sjekke deg hver eneste gang.

 

Tenkte det samme. Jeg vet om folk med eldre, store biler som har blitt stoppet spesielt ofte.

 

Ble stoppet i en større kontroll ved Svinesund (midten av juli) - nokså mye rot inne i bilen, passe ubarbert, og ellers generelt litt stresset. Tolleren bemerket "stresset" mitt, og la til at bilen så litt rotete ut. Han sa direkte ut at han vurderte å få både meg og bilen grundigere sjekket (hund osv.) Når jeg svarte helt rolig og med stødig blikk; "versågod!" - ombestemte han seg etter noen sekunder, og jeg fikk tusle videre på "kottelettjakt"

 

:)

Lenke til kommentar

Forvaltningsloven gjelder som regel for tollmyndighetenes virksomhet, jfr. tolloven pgf 1-8. Hjemmel for undersøkelse av transportmidler finnes i tolloven pgf 13-3.

 

Du har ikke rett til å avskjære tolltjenestemannens undersøkelse ved å kreve (en i dine øyne god nok) begrunnelse; loven gir ham rett til å undersøke bilen fordi den er på vei gjennom eller ut fra grenseområdet. Begrunnelsen du har krav på etter forvaltningsloven er dermed en henvisning til tolloven pgf 13-3, og en poengtering av at bilen din faktisk var på vei gjennom området. Du har ikke krav på en begrunnelse for hvorfor de valgte å kontrollere akkurat din bil. Se forvaltningsloven pgf 25 for reglene om begrunnelse for vedtak.

 

Det følger av tolloven pgf 13-3 at den som skal motta varen eller har omsorg for den (du) har rett til å være til stede ved undersøkelsen hvis det ikke vil føre til uforholdsmessige forsinkelser eller andre vanskeligheter.

 

Tollkontroll skal utføres skånsomt og hensynsfullt, jfr. tollforskriften pgf 13-3-1. Dette innebærer at tolltjenestemenn har plikt til å avstå fra uforholdsmessig stor inngripen i hverdagen din. Om rot i hanskerommet utgjør uforholdsmessig stor inngripen slik at "skånsomt og hensynsfullt"-prinsippet brytes har jeg ingen forutsetning for å si noe om på generelt grunnlag, men brudd på prinsippet vil antagelig ikke skape noen restitusjonsplikt i naturalia (i form av et rettskrav på rydding).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg heller til å tro at det er "noe" ved enten deg/dere, eller kjøretøyet som vekker såpass oppsikt hos tolleren, at h*n velger å sjekke deg hver eneste gang.

 

Tenkte det samme. Jeg vet om folk med eldre, store biler som har blitt stoppet spesielt ofte.

Jeg har en Honda Accord, 2006 modell, i ideell tilstand, og alltid ren vasket, alltid ryddig i bilen. Til og med alt jeg har i bagasjerommet har jeg alltid fast festet. Siste gangen, det eneste hun sa til meg var, Har du ikke med deg noe klær, hvis du var på besøk fra mandag til torsdag?
Lenke til kommentar

Jeg har en Honda Accord, 2006 modell, i ideell tilstand, og alltid ren vasket, alltid ryddig i bilen. Til og med alt jeg har i bagasjerommet har jeg alltid fast festet. Siste gangen, det eneste hun sa til meg var, Har du ikke med deg noe klær, hvis du var på besøk fra mandag til torsdag?

Om du krysser grensene relativt ofte, uten tilsynelatende annen mening enn å ta deg en kjøretur, så kan det jo være mulig at du har havnet på en liste over "mistenkelige bilnummer".
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...