Gå til innhold

Vista - får ikke brukt Win Update lengre


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Stuepcen min står å går 24/7/365, i går gikk plutselig OS disken i stykker, ca ett år etter sist jeg byttet den. (må søke retur på returen :D )

Jeg bruker Windows Media Center på pcen, og heldigvis hadde jeg tatt en backup med Acronis sist disken gikk i stykker.

Så la inn den kopien og pcen var oppe å kjørte med alle innstillinger.

 

Men jeg har fått ett problem. Windows Update nekter å kjøre. Har selvsagt en helt lovlig og gyldig Windows lisens.

Når jeg trykker på Windows Update får jeg bare beskjed om at det "kan hende jeg må starte maskinen på nytt", men jeg har jo gjort det mange ganger. Prøvd å starte tjenesten på nytt også, uten at dette har hjulpet.

 

Så nå er pcen ikke oppdatert siden juni 2011. Hvordan løse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fikk samme problem på windows xp :p du må opptatere til seneste service pack og laste ned microsoft update manuelt så skal det fungere. virka hos meg iallefall.

 

eller windows update vil ikke funke men microsoft update er det du skal bruke :)

Endret av Cs freak
Lenke til kommentar

Prøv Windowstast+R, skriv "cmd" (uten "") og trykk enter. Så skriver du "net stop wuauserv" og trykker enter. Deretter går du (via Min Datamaskin ell.) inn i c:\windows\SoftwareDistribution og sletter alt innholdet i denne mappen. Til slutt går du tilbake i kommandovinduet og skriver "net start wuauserv."

 

Så kan du prøve igjen.

 

Kjører forresten tjenesten BITS som den skal?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt et lignende problem, men da fikk jeg en feilkode som jeg kunne google.

Det viste seg at klokka på maskina var så feil at windows update nektet å kjøre.

(Tenkte med på dette siden du har kjørt restore fra en backup).

 

Skader vel ikke å prøve likevel..

Endret av Hareide
Lenke til kommentar

I tillegg kan kommandoen "wuauclt /DetectNow" (uten "") med fordel kjøres.

 

Hvis ikke du kommer i mål,

  • "net stop wuauserv"
  • slett (/rename) filen "C:\Windows\WindowsUpdate.log"
  • "net start wuauserv"
  • "wuauclt /DetectNow"
  • Vent ~10 minutter og sjekk om det fungerer med Windows Update

Last opp "C:\Windows\WindowsUpdate.log" til forumet.

Lenke til kommentar

Takker for tips, skal se på det i løpet av morgendagen. Kan nevne at installasjonen er Windows Vista Ultimate SP2 32bit. Så skal ikke være nødvendig med noen service pack installasjon. Men prøver de andre tipsene i tråden. Takker.

Skal laste opp loggen om det ikke går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...