Gå til innhold

"Trådløs"-WAN port for privat nettverk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp flyttet inn i ny leilighet. I boligkomplekset er det installert trådløst nett i alle oppganger som forøvrig fungerer meget bra.

Jeg ønsker likevel å kunne begrense hvem og hva som har tilgang til mine data i nettverket og vil installere min egen ruter for privat kablet og trådløst nettverk med tilgang til internett.

 

Utstyr tilgjengelig:

Linksys E4200v1 ruter

 

Foreløpige hindringer:

Ikke fysisk tilgang til AP i oppgang, dermed må overføring mellom AP og min ruter foregå trådløst.

 

Spørsmål til forumet:

1. Er det mulig for en relativt ny ruter å kunne ta inn "internett" trådløst (fra AP i oppgang) istedet for WAN-port for deretter å spre dette i det private nettverket både kablet og trådløst?

 

Foreløpige søk har kun gitt meg mulighet til å gjøre dette hvis jeg 1. har tilgang til kabel mellom AP i oppgang og ruteren min, og 2. Tilgang til konfigurasjonsendringer på AP. Ingen av disse to punktene er realiserbare.

 

Har dere noen tekniske løsninger eller forslag til rimelig utstyr som kan løse dette?

 

På forhånd takk!

Mvh Ole Kristian

post-57452-0-16072100-1344086777_thumb.jpg

Endret av O.l.e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker en bro mellom trådløs og kabel, og så en router. En del routere for hjemmemarkedet støtter dette, men jeg tror du da vil trenge to stykker. En som bro, og en som router. Men du kan jo bruke en PC til dette, gitt at den har et trådløst nettverkskort og et vanlig for kabel. Det finnes også egne produkter til det som fungerer kun som bro fra trådløs til kabel.

Lenke til kommentar

Takker for svar Horrorbyte!

 

Det var det jeg fryktet også. To ruterer i leiligheten, den ene som bro fra AP i oppgangen, deretter kablet fra ruter 1 til ruter 2 sin WAN-port. Jaja, blir litt ekstra, men får se om det ikke blir en løsning.

 

Takker!

Mvh

Ole Kristian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...