Gå til innhold

[Løst] Overføre kreditt mellom kort - ny kredittsjekk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først det formelle: Under tvil lar jeg posten din stå her og ikke i økonomidelen våres.

 

Når det er sagt vil jo svaret på spørsmålet ditt være at ved utvidelse av låneramme eller inngåelse av nytt lån vil banken foreta en kredittsjekk av deg. Har du 20. 000 i ubenyttet kreditt på det kredittkortet du skal flytte lånet over til, vil de ikke foreta en kredittsjekk.

 

Uansett får du best råd å kontakte banken. De har oversikt over din betalingshistorikk etc. Hvis betalingshistorikken til banken er god og du ikke har betalingsanmerkning kan det kanskje også være mulighet for å endre lånetypen slik at du får mindre i rente.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke opparbeidet meg gjeld på kredittkortene; jeg er ikke dum. Det er snakk om å øke kredittrammen på det ene kortet, og dermed senke den på det andre. Problemet er bare at hvis jeg ringer og ber om at dette blir gjort, kan jeg ikke risikere at de foretar en ny kredittsjekk. Jeg føler heller ikke det er lurt å spørre om en kredittsjekk blir foretatt, for det vil kanskje virke mistenkelig.

 

Jeg trenger enkelt og greit å finne ut om kundebehandleren fikser dette over telefonen, mens jeg venter, uten at det skaper en rød tråd.

Lenke til kommentar

DNB har en ganske grei chat, som er online 24/7 365, raske svar og hjelpsomme (etter min erfaring iallefall)!

Joda, men jeg vil tro at de kommer til å henvise til kortavdelingen. Jeg tviler på at de som betjener hurtigmeldingene har tilgang til å endre kredittgrensene.

 

Det høres jo litt mistenkelig ut at du ikke kan risikere at det foretas en kredittsjekk. Med mindre det er snakk om noe kriminelt, så er vel det verste som kan skje at du får avslag?

Lenke til kommentar

DNB har en ganske grei chat, som er online 24/7 365, raske svar og hjelpsomme (etter min erfaring iallefall)!

Joda, men jeg vil tro at de kommer til å henvise til kortavdelingen. Jeg tviler på at de som betjener hurtigmeldingene har tilgang til å endre kredittgrensene.

 

Det høres jo litt mistenkelig ut at du ikke kan risikere at det foretas en kredittsjekk. Med mindre det er snakk om noe kriminelt, så er vel det verste som kan skje at du får avslag?

 

De kan iallefall styre kontokreditt derifra, så litt kan de vel gjøre, om det strekker seg til lån/kredittkort, vet ikke jeg. Kredittkort søknad går jo via en automatisk prossess i nettbanken uansett, det manuelle må vel bli gjort av *noen* - En kundebehandler ville jeg tro.

 

Nei, jeg frykter det verste som kan skje er at de avslutter mine kortavtaler, siden jeg ikke lenger har 150000 (eller hva grensen er) i årlig inntekt. Det er vel ikke lov å innvilge kredittkort til personer uten inntekt?

 

Lovt? Jo. Om de fleste banker gjør det, om noen? Nei. Men dette blir jo bare spekulasjoner på vegne av DNB og hvordan de styrer skuta, det raskeste ville vært å bruke chate evt ringe. Spør heller først om det er MULIG å ta innvilget kreditt fra et kort/konto til en annen.

Lenke til kommentar

Jeg fikk kredittkort mens jeg gikk på videregående, uten inntekt, og har fått hevet grensen i ettertid. Banken har spurt om inntekten hver gang jeg har søkt om kreditt, men det har ikke vært noe problem at jeg som student ikke er i nærheten av å tjene 150.000 i året.

 

Edit: men jeg har ikke 60.000 i kreditt.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...