Gå til innhold

Hvilke krav har romvesener før de kan ta kontakt?


Anbefalte innlegg

Anta følgende påstander:

 

1. Det finnes sivilisasjoner på andre planeter som har utviklet seg uavhengig av hverandre.

2. Flertallet har slått seg sammen og dannet en fredelig allianse.

3. De har teknologi til å raskt reise til oss og de har i det skjulte overvåket aktiviteten på jorden i mange tusen år og vet derfor alt om oss.

4. Romvesenalliansen har en liste med krav som må oppfylles av alle nye sivilisasjoner før alliansen kan ta kontakt.

 

Nevn et eller flere krav du tror romvesene har før de kan ta kontakt?

 

 

Jeg tror et av kravene vil være at vi kontrollerer befolkningsveksten. Sjansen for at sivilisasjoner ønsker å aggressivt ta over andre sivilisasjoners ressurser er mye mindre hvis alle sivilisasjonene tilpasser sitt ressursbehov etter sin ressurstilgang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis de har ekstremt avansert teknologi, bl.a. en måte få tilgang på så godt som uendelig med energi, og de har overvåket oss i tusener av år, så tror ikke jeg de vil bry seg med oss før vi har utviklet oss såpass at vi har noe å tilby dem. De bryr seg ikke om hva slags lidelser vi går igjennom, det vil ikke være for vår skyld at de tar kontakt.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Livsformer i universet vil mest sannsynlig aldri ha inngått noen allianse i det hele tatt. Livsformer som utvikler seg på to vidt forskjellige plasser i universet, bare det er noen få enheter forskjell i omstendighetene de utvikler seg, så vil det fremstå vidt forskjellige typer vesener / livsformer. Det er større sjanse å vinne første premie i lotto enn at romvesener fra forskjellige plasser i universet har utviklet seg til å bli like vesener. Men det som er viktig å forstå her er at, når vesene er fullstendig forskjellige, så er kunnskapen og teknologi også fullstendig forskjellige, alt henger sammen. Og om to vidt forskjellige raser klæsjer sammen, så vil en av de vinne når de er så forskjellige og dermed UNNGÅ å behøve sammensvergelse. Sammensvergelse skjer bare når begge partene er mer eller mindre like sterke.

 

Du ser ut til å sammenlikne romvesener med mennesker, vi mennesker har utviklet oss sammen, for vi bor på samme planet, derfor har vi kunne utvikle oss samtidig, derfor er alle krigene våre mer eller mindre av samme kaliber, vi står likt og kan kjempe mot hverandre. Men romvesener fra forskjellige deler i universet, der vil alltid en av partene være enten overlegen eller svært overlegen, så ingen av de forskjellige romvesen-kulturene ha behov for sammensvergelse.

 

Jeg kan ikke se muligheten for en slik sammensvergelse. Du har sammenliknet disse altfor mye med menneskene.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Hele ideen med kompromisser og sammensvergelser er et menneskelig fenomen til å begynne med. Vi har alle menneskene utviklet oss samtidig, derfor har vi også omtrent samme makt, vi står like sterkt mot hverandre, derfor er kompromisser og sammensvergelser bare et menneskelig fenomen, bare et menneskelig behov, men du ser ut til å slenge det ut til universets hjørner også. Det er kun mennesker som har behov for sammensvergelser.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Hele ideen med kompromisser og sammensvergelser er et menneskelig fenomen til å begynne med. Vi har alle menneskene utviklet oss samtidig, derfor har vi også omtrent samme makt, vi står like sterkt mot hverandre, derfor er kompromisser og sammensvergelser bare et menneskelig fenomen, bare et menneskelig behov, men du ser ut til å slenge det ut til universets hjørner også. Det er kun mennesker som har behov for sammensvergelser.

Er det ikke stor sannsynlighet for at liv har utviklet seg side om side også på andre planeter? Uten individer blir det vanskelig å ha evolusjon, og da mener jeg ikke kun evolusjonen slik den er for DNA basert liv. Liv trenger ikke være veldig intelligent for å samarbeide. To eller flere individer har ofte større sjanse for å overleve og dermed reprodusere seg enn individer som lever alene. Derfor ser vi også eksempler på at evolusjonen flere ganger har ført til at arter samarbeider. F.eks. aper, delfiner og tilogmed enkelte bakterier samarbeider. Alt som kreves er muligheten for kommunikasjon.

 

Allianser med kompromisser og sammensvergelser kan følge naturlig når arter som samarbeider blir mer intelligente. Det er derfor ikke utelukkende et menneskelig fenomen. Hvorvidt romvesene velger å samarbeide med hverandre er kanskje tvilsomt, men selve ideen burde ikke være ukjent for dem så sant de er intelligente.

 

Uansett mener jeg ikke at de 4 påstandene jeg satte opp nødvendigvis er sanne. Det er bare utgangspunktet for et tankeeksperiment. Jeg kunne selvfølgelig vridd på det og spurt om hva menneskers krav ville vært før vi tok kontakt med romvesener, men jeg syntes det er mer interessant å stille spørsmålet andre veien da mulighetene er flere og svarene har større sjanse for å overraske.

Lenke til kommentar

Ja men om de har utviklet seg side om side på andre planeter, så er dette EN sivilisasjon. Trådstarter snakker om sammensvergelser MELLOM alien sivilisasjoner. Det er lite sannsynlig, om ikke helt umulig evolusjons messig.

Poenget mitt var at om en sivilisasjon først samarbeidet innad (hvilket er sannsynlig) og de var intelligente så ville de ihvertfall vurdert å samarbeide med andre sivilisasjoner. Altså er det ikke utenkelig at romvesener fra forskjellige planeter velger å samarbeide. Selv om det er en stor forskjell teknologisk og den ene sivilisasjonen kunne utryddet den andre.

 

Forøvrig er jeg trådstarter, og som jeg skrev i sted er de fire påstandene kun utgangspunktet for et tankeeksperiment.

Endret av Akinakes
Lenke til kommentar

Om de har såpass teknologi at de på en praktisk måte kan reise mellom stjerner, så er det ikke så utenkelig at de kan samarbeide med andre sivilisasjoner. Resurssknapphet, som jo er en av hovedårsakene til konflikter, ville jo være ett ikketema når man kan utnytte ressurser fra andre planeter/solsystemer uten problemer.

 

StarTrek hadde jo ett krav, og det var at de skulle vise tegn på å ha utviklet teknologi for å reise mellom stjernene (Warp teknologien). Om vi antar meget høyt utviklede sivilsasjoner så er det ikke utenkelig at de har en policy om å ikke initiere kontakt før vi er på ett visst teknologisk nivå.

Lenke til kommentar

Anta følgende påstander:

 

1. Det finnes sivilisasjoner på andre planeter som har utviklet seg uavhengig av hverandre.

2. Flertallet har slått seg sammen og dannet en fredelig allianse.

3. De har teknologi til å raskt reise til oss og de har i det skjulte overvåket aktiviteten på jorden i mange tusen år og vet derfor alt om oss.

4. Romvesenalliansen har en liste med krav som må oppfylles av alle nye sivilisasjoner før alliansen kan ta kontakt.

 

Nevn et eller flere krav du tror romvesene har før de kan ta kontakt?

 

 

Jeg tror et av kravene vil være at vi kontrollerer befolkningsveksten. Sjansen for at sivilisasjoner ønsker å aggressivt ta over andre sivilisasjoners ressurser er mye mindre hvis alle sivilisasjonene tilpasser sitt ressursbehov etter sin ressurstilgang.

 

Deres første krav er: Elsk hverandre !

Lenke til kommentar

For å få igang ballen her igjen:

 

Er romvesener noen skapninger som kommer hit med løsninger eller problemer, om de skulle komme? Burde vi forvente at de kommer med svar og avansert teknologi, eller kommer de hit fordi de ikke har "bensin" igjen i skipet sitt?

 

Er de avanserte nok til å reise til Tellus, så er de kanskje avanserte nok til å betrakte oss på avstand og vite bedre enn å komme hit i en tid hvor vi er mer enn nok opptatte med å lære å ta vare på hverandre?

Lenke til kommentar

Nevn et eller flere krav du tror romvesene har før de kan ta kontakt?.

Først og fremst så vil de kreve at vi tar livet av evolusjonen. Tross alt så er alt livet på denne planeten tilpasset hverandre, på grunn av evolusjonen, og følgelig ikke dødelig. Noe annet er det for liv utenfor vår evolusjon selvsagt. Hvis ikke våre bakterier og virus tar livet av de besøkende så vil deres gjøre det, og hvorfor skulle de ta en sjanse på det? Endret av Ateisten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...