Gå til innhold

Augustfest 2012 - 3irikur - Nikkor 135mm f3.5


Anbefalte innlegg

Augustfest 2012 - 3irik - Nikkor 135mm f3.5

Bruker: 3irik

Deltagernivå: Pingle

Utstyr: Nikon D7000 med 135mm 3.5, noen ganger Nex-7 med overgang til f-mount.

Utfordring: Bare bruke Nikkor 135mm f3.5.

Tilleggsutfordring: Bilder rett ut fra kamera uten redigering i photoshop.

 

 

Blir spennende med manuell fokus! Noen ganger kommer jeg nok til å legge ut en redigert versjon i tillegg til origanalen ut fra kamera.

Endret av 3irik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første bilde:

 

Var ute en tur og snublet over denne elva. Hadde ikke noe ND-filter så jeg måtte blende ned for å få lang nok lukker.

 

7691260714_9ce6f12ef0_b.jpg

Augustfest 1 by 3irikur, on Flickr

 

Exif:

Lukker: 1/6

Blender: f32

ISO: 100

 

Legger også ut en versjon med større blender/mindre diffraksjon og kortere lukkertid:

 

7691309608_557a1cb7b8_b.jpg

Augustfest 1,5 by 3irikur, on Flickr

 

Exif:

Lukker: 1/60

Blender: f8

ISO: 100

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det som ligger i elva på de to første bildene? Ser ut som en druknet ridder fra Monty Python :)

Ja, jeg er helt enig! Aner ikke hva det er... skal sjekke neste gang jeg er der :D Tror det er en genser, mener at det kunne likne det.

 

 

Haha! Da var det ikke bare jeg som syntes at fontenen var spesielt pen i kveld! Likte godt hvordan du fikk mer av fontenen i ett bilde! ;)

Lenke til kommentar

Er også et par duer med litt annerledes farge i Lillehammer for tida. Jeg er helt sikker på at de er ute etter å ta meg, for de følger etter meg hele tida!

 

Her er en av dem:

7706282766_f40d923fa6_b.jpg

Augustfest 3 by 3irikur, on Flickr

 

Exif:

Lukker: 1/640

Blender: f/8.0

ISO: 1000

 

Btw; all cred til fuglefotografer! Dette var en relativt tamm due, men jeg strevde med å få tatt ett skikkelig bilde likevel!

Lenke til kommentar

Tok et bilde ut av bussen i dag:

7718943506_f1765f3a5e_b.jpg

Augustfest 4 by 3irikur, on Flickr

 

Exif:

Lukker: 1/1600

Blender: f/3.5

ISO: 500

 

 

Vet ikke egentlig hvor fornøyd jeg er... Ville kanskje plassert ting litt annerledes om jeg hadde bedre tid, men det er i allefall brukbart :)

 

(Det er også mulig å se refleksjoner i vinduet... tror jeg fjerner dem om jeg får inspirasjon til litt photoshopping)

 

Kul fugl, fanget i et godt øyeblikk. Ser ut som om den poserer for fotografen...

 

Takk! Var egentlig ganske heldig, tror dette var bilde nummer 500 av akkurat denne fuglen :p

Lenke til kommentar

Kul fugl, fanget i et godt øyeblikk. Ser ut som om den poserer for fotografen...

Helt enig - en skikkelig posør.

 

Det er vanskelig å ta bilder ut av bussruta; såjeg synes du kommer greit fra det i bildet fra den 4. Det har jo et par elementer som er psotivt da; som det enslig treet og høy himmel. Prøv på nytt på et lignende motiv ute av bussen, istedet for en runde i PS, er mitt tips :)

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Kul fugl, fanget i et godt øyeblikk. Ser ut som om den poserer for fotografen...

Helt enig - en skikkelig posør.

 

Det er vanskelig å ta bilder ut av bussruta; såjeg synes du kommer greit fra det i bildet fra den 4. Det har jo et par elementer som er psotivt da; som det enslig treet og høy himmel. Prøv på nytt på et lignende motiv ute av bussen, istedet for en runde i PS, er mitt tips :)

 

Høres ut som en god ide! Jeg skal ta samme rute tilbake igjen snart, så jeg tror jeg skal ta med et polafilter og være litt mer forberedt :D Så vet jeg om et par steder jeg kan prøve samme motiv igjen :)

 

Fin variasjon på bildene dine. Ble litt engasjert av elvebildene da jeg først trodde det lå en dauing der. Dua og blomsten fra i dag liker jeg godt, 135mm er en fin brennvidde :)

 

Veldig hyggelig å se at jeg kan engasjere litt! :)

Bilde fra sverigetur i går (09.08.12):

7749156846_dea9d75f5d_b.jpg

Augustfest 6 by 3irikur, on Flickr

Tror kanskje det kunne vært litt annerledes med et annet utsnitt, men liker å bryte litt regler ved å legge måka i midten øverst :D

 

Exif:

Lukker: 1/3200

Blender: f/8.0

ISO: 800

 

 

 

Har dessuten dagens bilde klart!

 

Min mor (høre) og en av hennes kolleger som driver revy (skamløs promotering: www.breviksrevyen.no)

 

7749163570_6e46a9bc6a_b.jpg

Augustfest 7 by 3irikur, on Flickr

 

Hadde vært veldig fornøyd, hadde det ikke vært for den forbannede mikrofonen :p

 

Exif:

Lukker: 1/250

Blender: f/8.0

ISO: 640

 

Edit: La på exif

Endret av 3irik
Lenke til kommentar

Veldig spontant bilde jeg tok i går, lyset til venstre høyre er fra en eller annen maskin som kom kjørende bak med saftblander snurrende :D

 

7789929162_5358d8e29e_b.jpg

Augustfest 10 by 3irikur, on Flickr

 

Exif:

Lukker: 1/60

Blender: f/5.6

ISO: 3200

 

Dessuten tok jeg et bilde av en chowchow i dag:

7789944462_55d2b6c4d1_b.jpg

Augustfest 11 by 3irikur, on Flickr

 

Exif:

Lukker: 1/250

Blender: f/8.0

ISO: 500

 

Edit: Høyre og venstre er ikke alltid like lett å holde styr på :p

Endret av 3irik
Lenke til kommentar

Det måkebildet ditt viser jo godt at kan bør brytes, og at det i en del tilfeller er det som fungerer best - bildet er jo i perfekt balanse. Revybildet får meg til å smile, mic`en plager ikke meg fordi den gir en kontekst til bildet og fortellingen.

 

Du har forsåvidt rett! Hvis man ikke vet hva det er så ville nok mangel på mikrofon gjort det mye vanskeligere å forstå :p

 

 

Har noen flere bilder! De er ikke tatt rett etter hverandre, men er i riktig rekkefølge:

7796071370_e98922399d_b.jpg

Augustfest 12 by 3irikur, on Flickr

 

 

Exif:

Lukker: 1/200

Blender: f/5.6

ISO: 800

 

 

7824055632_03437db0c3_b.jpg

Augustfest 13 by 3irikur, on Flickr

 

 

Dette bildet har vært gjennom photoshop, men bare for å rawkonvertere litt... Glemte å gjøre det i kamera :p

 

Exif:

Lukker: 1/640

Blender: f/8.0

ISO: 100

 

7824087242_00ca7742c5_b.jpg

Augustfest 14 by 3irikur, on Flickr

 

 

 

Ser at jeg er blitt veldig glad i blomster gjennom denne festen :D

 

Legg forresten merke til skarpheten selv på full åpning! Kjempefornøyd til å være et objektiv til rundt 500kr :p

 

 

Exif:

Lukker: 1/1600

Blender: f/3.5 (Helt åpent)

ISO: 100

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...