Gå til innhold

Felt-/serviceingeniørjobber


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har ett år igjen av bachelorgraden min i petrleumsteknologi. Har også tatt en del fysikk/matematikkfag utenom. Kommer til høsten til å ta noen elektro og maskinfag i tillegg.

 

Jeg ønsker å søke på ingeniørstillinger hvor man kan reise og jobbe "over alt". Vil gjerne ha en jobb hvor man kan jobbe "hands-on", på rigsite, og ikke sitte på et kontor foran en skjerm. Gjerne med mulighet for å jobbe mye i perioder (offshoreturnus f.eks.) Har sett litt på disse firmaene:

 

- Schlumebrger, field engineer (har søkt)

- Baker Hughes, field engineer (skal søke)

- National Oilwell

- ...

 

Noen andre firma som anbefales? Noen som jobber som noe à la dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si du har interessante planer! En "hands-on" jobb er supert i starten, og gir gyldne muligheter til å skaffe seg utstyrs-erfaring, få reist til utypiske steder rundt om i verden, og ofte få svært gode lønnbetingelser med tanke på lengden på utdanningen :)

 

Tenkte å dele noen av mine egne erfaringer på området, da jeg nettopp er nyutdannet Mekatronikk-ingeniør selv, og har vært gjennom et par intervjurunder for lignende type stillinger.

 

Baker Hughes: En noe omfattende intervju-prosess med engelskspråklige intervjuer i 3 ledd. (Første ledd er HR via telefon, så videre til en "pop quiz" av en teknisk leder, og deretter personlig oppmøte og ytterligere intervjuer og små tester på lokasjonen i Stavanger.

Det kan virke noe avskrekkende, men om man bare husker det mest grunnleggende fra utdanningen, og er imøtekommende, er dette absolutt ikke noe å grue seg for. Opplæringsperioden foregår som regel i utlandet (Dubai, England eller USA), og går over 3-4 mnd. Der "spisser" du deg inn mot det fagfeltet du har søkt på, da gjerne Wireline, MWD o.l, som Baker driver mye med på norsk oljesektor.

Etter opplæringsperioden ble det forespeilet noe i retningen av en turnus på 5-3 (man er ikke ute på plattform hele på-perioden, men skal være tilgjengelig for arbeid), hvorav brorparten foregår på norsk sektor, med muligheter for å reise til mer eksotiske steder som Afrika om man sier seg villig til dette.

 

En "ulempe", slik jeg ser det personlig vel og merke, er at man som felt-ingeniør hos Baker blir meget flink innen et ganske så spesifikt fagfelt, men kanskje går litt glipp av variasjonen i type oppdrag i de firmaene som leverer mer "hardware", som er forsøkt forklart litt under.

 

National Oilwell: NOV er i motsetning til Baker Hughes litt mer "hardware-fokusert" , og utvikler/leverer/vedlikeholder utstyr som kraner( hovedsaklig Molde) , drillingutstyr (Kristiansand) , og kontrollstoler (google "Cyberbase nov") (Stavanger). Dette gjør at du har mer å velge i når det kommer til din interesse, enten du liker mekanikk og hydrauliske systemer best, eller om du trives mer i kontrollsystemenes og elektronikkens verden.

Intervjuforløpet hos NOV varierer fra normalt lange intervjuer, til "speed-intervjuer" på en halvtime, hvor man absolutt bør ha forberedt seg godt for å "selge" seg selv. Felles er likevel en serie med innledende tester man må fullføre online for å kvalifisere til intervju, noe som ikke bør være for hardt for en nyutdannet med kunnskapen fortsatt noenlunde inne :)

 

NOV har et meget godt opplæringssystem som kalles Technical College (ligger i Kristiansand),for sine service-ingeniører, hvor man får detaljert kursing over så mange mnd man selv trenger for å komme gjennom modulene, avhengig av erfaringen du har fra før du starter. Normert tid på College er 5-7 mnd, men da med reising også, ca halvveis i opplæringsperioden. Som fersk Service-ingeniør blir man gjerne sendt rundt på Ad-hoc oppdrag hvor enn i verden det måtte være behov for dette. Etter en stund går man gjerne over på 4-4 turnus, på commisioning e.l. på f.eks verft i Korea.

 

Grunnlønnen ligger litt under NITOs fastsatte norm for nyutdannede, på 380-400k, men dette er på grunn av at firmaene ikke skal betale deg ALT for mye, i og med at man gjerne ganger denne inntekten med 2-2,5 med reising inkludert.

 

Når det gjelder andre firmaer som leverer ganske så like service-tjenester som NOV, er det verdt å nevne Aker Solutions og Cameron (Tidligere TTS Energy).

 

Lykke til ! :)

Lenke til kommentar

Begynner som serviceingeniør hos NOV nå den 1.aug, og skal gjennom Technical college. Opplegget er omtrent akkurat slik som beskrevet i innlegget over, virker utrolig spennende. Er nyutdannet elektroingeniør med fordypning i automasjon så søkte elektro/PLS stilling som ble utlyst etter jul. På intervjudagen fikk jeg inntrykk av at de fokuserer mye på å lære opp elektrofolk i hydraulikk/mekanikk og vice verca med de som har mekanisk bakgrunn. På denne måten får man også utvidet fagfeltet sitt en del og får kunnskaper om helheten i systemene deres. Etter opplæring så blir dette en 100% reisestilling der man får kommet mye rundt i verden og får mange utfordringer, og det medfører jo selvfølgelig også brukbar lønn og endel fri i perioder=)

Lenke til kommentar

Håper du liker å reise iallefall. Det blir fort noen timer på flyplasser og ikke minst i diverse køer på flyplasser.

De siste 9 dagene har jeg vært på jobb i både amsterdam, hong kong, singapore og nå er jeg i nord-kina.

Dessuten skal jeg på flyet til dubai om noen timer før jeg skal tilbake til nordkina neste uke.

 

Døgnrytmen min er et eneste kaos og de gangene du får sjansen til å sove så ligger du bare å kverner på de faglige problemstillingene du blir utsatt for. Iallefall hvis du jobber med overordnede systemer hvor saker og ting begynner å bli litt abstrakt til slutt.

 

De gangene du er på site så er du som regel skvist mellom kunde, klasseselskap, inspektører og ditt eget hjemmekontor. Klarer du deg ikke alene når det presses fra alle kanter så vil du fort mistrives som serviceingeniør for det er på alle måter en utrolig utakknemlig jobb. Det eneste du får ut av det er utfordringer og mestringsfølelse - og det må du gi deg selv.

Til gjengjeld bygger det opp karakteren din og du vil bli uhyre selvstendig og løsningsorientert, For å ikke snakke om ettertraktet etter noen år hvis du klarer å bli den typen som blir sendt til problemjobber fordi kontoret ditt vet at du er en som fikser problemer. ("Mr Wolf")

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Hørtes ut som om du hadde fått besøkt mye på kort tid der Twinflower. Kan ikke si jeg har vært innom så mange plasser på kort tid på min tid i NOV.

 

Skal innrømme at det kan være hektisk til tider, mange står å venter på at man skal løse problemne da det ofte er kritisk utstyr det er noe feil med. Sitter å venter på helikopter hjem i fra Nordsjøen nå, 2 ukers jobb på 3 typer forskjellig utstyr og drøyt 200 arbeidstimer senere.

 

Får besøkt mye forskjellige plasser man aldri ville reist til. Ikke at det er noe særlig sightseeing, er som regel ikke tid til noe sånt. Og selvom man er i Afrika er det jo til sjøs med ingenting i sikte annet enn standbybåten som sirkler rundt riggen for å jage vegg pirater evt :p

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Hei

 

Har ett år igjen av bachelorgraden min i petrleumsteknologi. Har også tatt en del fysikk/matematikkfag utenom. Kommer til høsten til å ta noen elektro og maskinfag i tillegg.

 

Jeg ønsker å søke på ingeniørstillinger hvor man kan reise og jobbe "over alt". Vil gjerne ha en jobb hvor man kan jobbe "hands-on", på rigsite, og ikke sitte på et kontor foran en skjerm. Gjerne med mulighet for å jobbe mye i perioder (offshoreturnus f.eks.) Har sett litt på disse firmaene:

 

- Schlumebrger, field engineer (har søkt)

- Baker Hughes, field engineer (skal søke)

- National Oilwell

- ...

 

Noen andre firma som anbefales? Noen som jobber som noe à la dette?

Jeg har ingen konkrete arbeidsgivere å anbefale, men jeg kan derimot bidra med å anbefale at du ikke tar jobb hos noen små, lugubre firmaer.Nå er det vel ikke så mange av disse i petroleumsbransjen, men jeg vil på det sterkeste anbefale å holde seg unna små foretak.

Det gjelder vel egentlig alle typer bransjer.

Den "flotte" jobben jeg fikk meg i våres, er i et slikt lite og veldig useriøst firma.Det er ikke første gang jeg har dårlige erfaringer med små firma.

De store er mer strukturerte, og har bedre økonomi.

Endret av ArkArk
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Interesant lesning! Jeg har også fått jobb som serviceingeniør hos NOV og ser frem til å begynne på colleget i september :)

 

Forøvrig, om noen ønsker det, kan jeg jo alltids legge ut noen almenne erfarings-oppdateringer i tråden, om hvordan opplegget på College arter seg fremover :)

 

Det må du gjerne :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ønsker å søke på ingeniørstillinger hvor man kan reise og jobbe "over alt".

 

Selv om det kan virke fristende å få en jobb hvor man kan reise mye, så vil jeg advare mot det. Takker du ja til en internasjonal kontrakt i Schlumberger, kan du regne med full jobbing omtrent til du slutter etter et år. Lønnen er også dårlig (kan ikke sammenlignes med norsk kontrakt). Vet om flere som har sluttet etter under et år som hadde samme tanker rundt å reise som deg. 12 timers dager, 3 uker i strekk, før du blir sendt tilbake på kontoret for 3-4 dager, og tilbake igjen.

 

Nei, ta heller jobb på norsk sokkel, og bruk pengene du tjener til å reise i friperiodene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...