Gå til innhold

Tråd for renseteknikk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Om det er noe jeg virkelig kunne tenkt meg ville det være tips og råd, gjerne litt diskusjon rundt teknikker for rengjøring av objektiver, og også kamerasensor.

 

Jeg føler det er ganske magert med renseutstyr på de forskjellige butikkene, noen har kanskje bare en mikrofiberklut og ikke noe annet. Og derfor lurer jeg litt på hvilke erfaringer folk har med å rengjøre kamerautstyr.

 

Hvor får man tak i et skikkelig rengjøringskit?

Hvilke metoder og teknikker er best å bruke på linseelementet foran og bak?

Hvordan går man frem for å rengjøre sensor?

Hvordan få et slitt og bleket kamera til å skinne igjen?

Hvor ofte bør man rengjøre utstyret sitt?

 

Etc etc...

 

Jeg vet ikke om dette er tatt opp før, men har ikke funnet noe særlig.

 

 

Kan fortelle litt om det jeg gjør, vet dog ikke om det er bra eller dårlig da jeg har funnet så lite info på det.

 

Men i 2010 kjøpte jeg altså mitt første rengjøringskit når jeg var i USA. I dette kitet var det en blåsebelg med børste, q-tips, mikrofiber papir og en renseveske.

 

Uten bruksanvisning eller kunnskap om dette begynte jeg å spraye på renseveske, skrubbe forsiktig i sirkulære bevegelser med q-tips for deretter å tørke og polere med mikrofiber papiret. Resultatet ble riktig så fint.

 

Men der stopper erfaringene og kunnskapen for slik har jeg gjort det på alt utstyret mitt frem til nå. Og nå er jeg tom for renseutstyr og trenger nytt. Derav denne tråden.

 

 

Så, hva bør jeg kjøpe, og hvor? Det kan gjerne koste noen hundre kroner da det er verdt å betale litt for å få utstyret sitt renset på kliniske nivåer :p

 

Kamerasensor har jeg holdt meg unna å rense av frykt igrunn, og det ser ut til at det fortsatt ikke trengs da jeg aldri har fått så mye som et støvkorn på den. Så hvis noen har noen tips her også er det bare å fyre på :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å rense og gjøre objektivene mine støvfrie så bruker jeg først en blåsebelg og da blåser jeg i de fleste kriker og kroker. Etter dette tørker jeg over det med tørr microfiber for å fjerne litt mer hardtsittende støv. Evt. en fuktig klut hvis det er noe som sitter enda bedre.

 

Linsa får nesten samme fremgangsmåte, men da uten den fuktige kluten. Her bruker jeg utelukkende en Lenspen.

 

For å rense sensor så bruker jeg også først en blåsebelg, og hvis ikke denne fjerner støvet, så bruker jeg sensor swab og renseveske.

 

Kameraet generelt får samme behandling. Blåsebelg/microfiber/fuktig klut etc.

 

Så jeg kan ikke helt se for meg at jeg trenger noe mer enn følgende for å holde "systemet" mitt rent:

 

- Blåsebelg

- Lenspen

- Sensor Swabs

- Renseveske

- Microfiber klut/Fuktig klut

 

Du kan sikkert dra den lenger og kjøpe både forstørrelsesglass med lys i beregnet for rens av sensor og diverse andre fancy ting, men jeg ville heller brukt pengene på noe annet.

Lenke til kommentar

Renser bildebrikke med Sensor Swab og rensevæske, fra Visibledust.

 

Kjøpte også sensor loupe, fra samme firma for å kunne se støv på bildebrikken.

Sensor loupe fungerer dårlig for meg, ser kun de største støvpartiklene.

Tar heller ett bilde mot en vit skapdør, mens jeg beveger kamera (lang lukkertid), dette avslører mye flere støvpartikler.

Lenke til kommentar

Jaggu, der kan man se. Ikke har jeg hørt om Sensor Swabs eller Lenspen før, så da lærte jeg noe nytt fra deg i dag. Takk :)

 

Men vet du om noen spesifikke modeller av utstyret du nevner som jeg burde kjøpe? Eventuelt link til nettbutikk?

 

Stemmer det også at jeg burde holde meg unna alkoholbaserte rensevæsker?

Har hørt at de kan ødelegge coatingen på linseelementene.

Lenke til kommentar

Å dæven, det var dyrt med sensor swabs :p

 

Men sålenge man aldri har vært nær sensor med fingre eller noe som helst annet så vil vel ikke denne trenger noen rens annet enn blåsing av støv? Sensor swabs er vel hovedsaklig for fjerning av tynne fettlag osv?

 

Takk for hjelpen, da får jeg stikke innom JP i nærmeste fremtid og kjøpe litt rensestash :)

Lenke til kommentar

Det kan lett komme skitt på sensoren som ikke kan blåses bort selv om man ikke er fysisk nær den. Pollen er noe som fester seg godt, og det skal ikke mer til en litt fuktig luft til for å feste et "uskyldig" støvkorn såpass at man ikke får blåst den bort.

 

Du skal ALDRI berøre sensor med noe som helst annet enn ting som er beregnet for det. Putter du ned en microfiberklut eller begynner å pirke med neglene er du ute å kjører.

 

Ja, det er dyrt, og personlig forstår jeg ikke prisen for noen plastpinner og lofritt papir og noen milliliter med renseveske, men slik er det nå bare desverre.

 

Fotoutstyr ER dyrt! :)

Lenke til kommentar

Jeje, men da vet jeg det. Nei heldigvis har sensoren vært totalt uberørt av eksterne krefter siden jeg fikk kameraet, og bildene er helt frie for "pikselfeil" og sensoren er så blank at jeg kan speile meg i den enda.

 

Men veldig greit å vite for det kommer nok en dag der den trenger en skikkelig "vask" :)

 

Og sånn sett er det jo absolutt verdt det for sensor swabs og lenspen, for om det gir skarpere bilder eller spesielt prikkfrie (bokstavelig talt) bilder, så er jo det det viktigste :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

I og med at jeg har 4/3 og m-4/3 hus, så er støv og slikt et ikke-problem. Når jeg hadde Canon, så holdt det med blåsebelg.

 

Men da jeg kjøpte et brukt E-30 så var sensoren dekket av en hinne; noe jeg mistenker var tobakk. Den tidligere eieren var nemlig en storrøyker. Da prøvde jeg først med sensorswaps og vesken som fulgte med - og det ble bare striper istedet. Prøvde så dust-aid platinum. Ikke noe hjelp deretter.

 

Så jeg endte opp med å bruke isopropanol og vanlig Q-tips. Da forsvant stripene, og en runde med dust-aid etterpå fjernet loen fra q-tipsene.

 

Er ikke sikker på om jeg vil anbefale samme prosedyre til resten av folket ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...