Gå til innhold

Hjelp til innkjøp av Eyefinity / Intel oppsett.


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Har nå tenkt å begynne på et prosjekt som skal bli heftig, dyrt? ja, skal innvistere en del. Det kan koste, men burde være relevant i forhold til pris/ytelse. Samt en Western Digital harddisk som jeg kommer til å bruke som lagringsmedie til film/musikk.

 

Har anskaffet det nyeste Cosmos kabinettet samt en 1050W Corsair modulær strømforsyning. Også skaffet en blu-rayspiller. Kommer til å bygge maskina ut av dette å tror at det blir et godt utgangspunkt.

 

Kommer til å kjøpe 2 stk Sapphire HD 7970 6GB TOXIC Edition. Evt forhåndsbestille eller at en kamerat kjøper til meg i Asia i September (er det smart??)

 

 

Dette trenger jeg hjelp til:

 

Skal ha 2 stk ssd-disker, å lurer på om det kan kjøres i raid? Hvilke skal jeg da velge evt, med tanke på pris å ytelse.

 

Et hovedkort som støtter Intel og Amd chipset. Skal gå for Intel, det er helt klart

 

3 stk 24" til Eyefinity som har smale rammer. Har enda ikke funnet noen som er "smale" nok. Pris rundt 2000 kr pr. skjerm.

 

En prisgunstig men bra prosessor fra Intel.

 

En konge cpu-kjøler eller standalone vannkjøler til prosessor?

 

Alt det overnevnte kan jeg vente med ca 3 mnd. Er det feks noe ny teknologi jeg burde vente på? Eller noe som er rett rundt hjørnet?

 

Håper på en del hjelp, for dette skal bli en fet rigg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja...

Noen variabler jeg ikke klarer å ta helt tak i her.

 

Sikter du på entusiast nivå, eller er vi på 1155 med blodkokking og voldtekt av PCI-E kanalene? :)

 

Uansett, i i MINE øyne vil en rigg med Socket 2011, Intel i7 3820, D-14 kjøling etc være det beste

 

Om gaming er majoriteten av bruk, så vil vel kanskje en skjerm på 2560x1600 være noe? evt 3 stykk av de?

 

HK som støtter Intel og AMD chipset? uhm... Det vet ikke jeg om, og antar det ikke finnes. (?)

 

Jeg har ikke en veldig god kompetanse på dette, men tror det er noe rundt det du mener?

 

"skyter i vilden sky her"

 

Gi meg noen litt mere presise spørsmål, så skal jeg besvare og lede deg i beste retning.

 

Men om du tar riggen min, bytter ut skjermkortene med dine skjermkort, så vil dette dra ALT du kommer over,på eyefinity og maksimale oppløsninger og grafiske innstillinger.

Så er ganske hipp som happ så lenge du velger 1155 eller bedre.

Endret av ChillZoNe
Lenke til kommentar

ved eyefinity må du huske på at de fleste skjermkort krever en "AKTIV" overgang fra mini display port til noe annet.. (det er forskjell på aktiv og passive overgang)

 

Prosessor og hovedkort må du nesten gi noen inspill på.. men 2011 sokkelen er fin hvis du ikke har noe budsjett.. mens 1155 er litt mer begrenset..

 

Skjermkort,, skal du ha 2 kort.. kan du kjøre på nvidia også.(de fleste nvidia kortene krever minimum 2 kort for tilsvarende eyefiniti). og kjøre det de kaller "surround" som gir deg samme bilde som eyefinity.. samt har skjermene støtte for det kan nvidia kjøre bilde i 3d over 3 skjermer også.. (tror ikke amd kortene støtter dette)

 

 

Skal du ha noe rått.. så er kanskje et hovedkort med mange PCI-E porter og foretrekke.. for deretter og hive et OCZ revodrive kort i ene sporet.. som boot disk.. (revodrive kortene får du med opp til 1500mb skrive lese hastighet.. som er ca 3 ganger en vanlig ssd disk

 

Win 7 følte jeg ikke fikk fult utbytte av raid på mine ssd disker... de skårte faktisk litt lavere i raid en hver for seg.. på de testene jeg testet.. så jeg kjører mine 2 hver for seg.. en til steam. og en til windows.

Endret av Omland07
Lenke til kommentar

Tja...

Noen variabler jeg ikke klarer å ta helt tak i her.

 

Sikter du på entusiast nivå, eller er vi på 1155 med blodkokking og voldtekt av PCI-E kanalene? :)

 

Uansett, i i MINE øyne vil en rigg med Socket 2011, Intel i7 3820, D-14 kjøling etc være det beste

 

Om gaming er majoriteten av bruk, så vil vel kanskje en skjerm på 2560x1600 være noe? evt 3 stykk av de?

 

HK som støtter Intel og AMD chipset? uhm... Det vet ikke jeg om, og antar det ikke finnes. (?)

 

Jeg har ikke en veldig god kompetanse på dette, men tror det er noe rundt det du mener?

 

"skyter i vilden sky her"

 

Gi meg noen litt mere presise spørsmål, så skal jeg besvare og lede deg i beste retning.

 

Men om du tar riggen min, bytter ut skjermkortene med dine skjermkort, så vil dette dra ALT du kommer over,på eyefinity og maksimale oppløsninger og grafiske innstillinger.

Så er ganske hipp som happ så lenge du velger 1155 eller bedre.

 

Tja, på min gamle maskin hadde jeg Asus Rampage 2 som hadde 1366 chipset. Den støttet både Amd og Intel prosessor, har nå nemlig forhåndsbestilt meg 2 stk Sapphire Radeon HD 7970 GHz 6GB så blir noe utav den retningen, og skulle også hatt en heftig intelprosessor. Så må nok ha et hovedkort som støtter intel, samt at Amdkort går sammen med intel?? Der jeg er usikker nemlig. Mener det ikke skal spille noen rolle. Vil også ha en del ram oppe i 1600 mhz-klassen, må nok ha hjelp der å. Sååå eegentlig vil jeg ha en kraftig Intelprosessor på rundt 2-3000 kr. Sett en del gode brikker i den prisklassen, så ta et godt hovedkort med støttende ram. Kunne trengt litt hjelp rundt der :)!

Lenke til kommentar

Tja, på min gamle maskin hadde jeg Asus Rampage 2 som hadde 1366 chipset. Den støttet både Amd og Intel prosessor,

Det kan jeg garantere deg er 100% feil, AMD-prosessorer kommer på sokkel (som faktisk er en sokkel i den forstand at hovedkortet har en sokkel,) mens Intel-prosessorer kommer på Land-Grid Arrays (som betyr at hovedkortet har utstikkende pinner og kan ikke kalles en sokkel.)

har nå nemlig forhåndsbestilt meg 2 stk Sapphire Radeon HD 7970 GHz 6GB så blir noe utav den retningen, og skulle også hatt en heftig intelprosessor.

i7-3820 (4 kjerner) eller i7-3930k (6 kjerner)

Så må nok ha et hovedkort som støtter intel, samt at Amdkort går sammen med intel?? Der jeg er usikker nemlig. Mener det ikke skal spille noen rolle.

Så lenge det er PCIe-porter på hovedkortet vil et AMD-kort med PCIe-porter passe (og fungere) i hovedkortet.

Vil også ha en del ram oppe i 1600 mhz-klassen, må nok ha hjelp der å.

1600MHz er billigram, dessuten har timings og frekvens fint lite å si på ytelsen utenom SuperPI. Bare velg det billigste du finner.

 

Hovedkort: ASUS-kort med LGA2011 er mitt tips.

Lenke til kommentar

Tja, på min gamle maskin hadde jeg Asus Rampage 2 som hadde 1366 chipset. Den støttet både Amd og Intel prosessor,

Det kan jeg garantere deg er 100% feil, AMD-prosessorer kommer på sokkel (som faktisk er en sokkel i den forstand at hovedkortet har en sokkel,) mens Intel-prosessorer kommer på Land-Grid Arrays (som betyr at hovedkortet har utstikkende pinner og kan ikke kalles en sokkel.)

har nå nemlig forhåndsbestilt meg 2 stk Sapphire Radeon HD 7970 GHz 6GB så blir noe utav den retningen, og skulle også hatt en heftig intelprosessor.

i7-3820 (4 kjerner) eller i7-3930k (6 kjerner)

Så må nok ha et hovedkort som støtter intel, samt at Amdkort går sammen med intel?? Der jeg er usikker nemlig. Mener det ikke skal spille noen rolle.

Så lenge det er PCIe-porter på hovedkortet vil et AMD-kort med PCIe-porter passe (og fungere) i hovedkortet.

Vil også ha en del ram oppe i 1600 mhz-klassen, må nok ha hjelp der å.

1600MHz er billigram, dessuten har timings og frekvens fint lite å si på ytelsen utenom SuperPI. Bare velg det billigste du finner.

 

Hovedkort: ASUS-kort med LGA2011 er mitt tips.

 

Lærer alltid noe nytt! :) Takk skal du ha. SuperPI? Mat meg med info.

Lenke til kommentar

Det jeg tror du tenkte på Xenom er.. Nvidia og amd støtte. på hovedkortet..

 

Men det er mange år siden det ble standard med både SLI og crossfire støtte på samme kortet.. (men for 5-10 år siden, da kunne du kjøpe kort som bare støttet sli eller bare støttet crossfire)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg tror du tenkte på Xenom er.. Nvidia og amd støtte. på hovedkortet..

 

Men det er mange år siden det ble standard med både SLI og crossfire støtte på samme kortet.. (men for 5-10 år siden, da kunne du kjøpe kort som bare støttet sli eller bare støttet crossfire)

 

JA! Takk, stemmer det. Der forfrisket du minnet mitt, hehe.

Lenke til kommentar

Slenger meg på her.

 

Jeg skulle egentlig ha bærbar, men endte opp med å kjøpe en brukt stasjonær data som har alle de nyeste og grommeste tingene inkl 2 skjermer. Jeg har en lik skjerm fra før og har da nok til et såkalt eyefinity oppsett MEN:

 

"ved eyefinity må du huske på at de fleste skjermkort krever en "AKTIV" overgang fra mini display port til noe annet.. (det er forskjell på aktiv og passive overgang)"

 

Hva skal det bety?

 

Spør her fordi TS sikkert også vil vite svaret...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

3 stk 24" til Eyefinity som har smale rammer. Har enda ikke funnet noen som er "smale" nok. Pris rundt 2000 kr pr. skjerm.

Beklager å skuffe deg, men du får ikke pc skjermer med tynne rammer.

 

Rammene på TVer er på mm, men pc skjermer har fortsatt stor ramme.

 

Det eneste du kan vurdere, er å gjøre en mod av skjermer som allerede er ute.

 

Noe alla dette. Men det krever helvetes med jobb, og hvis du ikke har peil, anbefales det ikke.

http://hardforum.com...d.php?t=1644035

http://www.youtube.com/watch?v=Ovm7XBtaQAM

3xSamsungOwl1.jpg

SANY0033-1.jpg

 

Skjermene som er brukt:

F11.jpg

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Slenger meg på her.

 

Jeg skulle egentlig ha bærbar, men endte opp med å kjøpe en brukt stasjonær data som har alle de nyeste og grommeste tingene inkl 2 skjermer. Jeg har en lik skjerm fra før og har da nok til et såkalt eyefinity oppsett MEN:

 

"ved eyefinity må du huske på at de fleste skjermkort krever en "AKTIV" overgang fra mini display port til noe annet.. (det er forskjell på aktiv og passive overgang)"

 

Hva skal det bety?

 

Spør her fordi TS sikkert også vil vite svaret...

Hvis jeg husker riktig (bruker nvidia selv)

 

For å brue eyefinity, må du bruke mini displayport eller displayport, og fks 2 dvi kontakter på skjermkortet.

Men siden ikke alle skjermer har displayport, kan du bruke en overgang fra displayport til dvi, og kjøre dvi fra den overgangen inn på den 3 skjermen.

 

noe alla dette for mini dp fks

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619157#reviews

Lenke til kommentar

Slenger meg på her.

 

Jeg skulle egentlig ha bærbar, men endte opp med å kjøpe en brukt stasjonær data som har alle de nyeste og grommeste tingene inkl 2 skjermer. Jeg har en lik skjerm fra før og har da nok til et såkalt eyefinity oppsett MEN:

 

"ved eyefinity må du huske på at de fleste skjermkort krever en "AKTIV" overgang fra mini display port til noe annet.. (det er forskjell på aktiv og passive overgang)"

 

Hva skal det bety?

 

Spør her fordi TS sikkert også vil vite svaret...

 

kort og enkelt.. aktiv overgang.. narrer skjermkortet til og tro at du har en display port som du bruker, selvom du kobler til HDMI eller DVI.. (til nød vanlig vga) (masse elektronikk inni overgangen )

 

Passiv overgang.. den bruker display portens mulighet for tilbakevirkende system. sånn at skjermkortet selv kobler om, og kjører hdmi , dvi eller vga ut av display porten, men dette deaktiverer en av de andre standardportene, som fører til at kun 2 skjermer kan fungere.(ingen elektronikk inni. bare direkte overgang)

 

aktiv overgang koster ca 250,- (selv_kjører_jeg_på_2_av_denne) men trenger bare en..

passive overganger får du helt ned i 40-50,- kr.. men de aktive er litt vriene og finne..

 

 

Nvidia, har noe tilsvarende eyefinity, som heter surround..

men der er det bare siste generasjon som kan kjøre 3 skjermer på et kort.. men ved 2 eller fler kort, kan nvidia kjøre samme oppsett uten aktive overganger. mens AMD sine kort. (radeon) kan kjøre 3-6 skjermer ved hjelp av overganger. og dette fra bare 1 skjermkort... men amd sine kort, i crossfire. vil uansett bare bruke 1 kort som "utganger" uansett antall skjermer, (etter hva jeg har lest meg til.)

 

eyefinity har støtte for og "ta vekk" bilde bak stolpene på skjermen, sånn at det som skulle vært der, ikke blir splittet opp med 3-4 cm.. men "forsvinner" heller i blindsonen.. (a stolpe på bilspillene)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja! Da har jeg skrudd sammen et ganske heftig system etter min mening. Venter fortsatt på release av Saphire Toxic, men har forhåndsbestilt så skal vist dukke opp på lager den 31 aug.

 

Asus Rampage Extreme 4 med Intel i7 3.6 quad sandy.

Corsair 100 integrert vannkjøling

32 Gigabyte Corsair Dominator med vifte på begge ram-kanaler.

Sandisk 480 gb ssd med 6 gb/s

1050 Corsair strømforsyning halvveis modulær.

blu-ray

Lenke til kommentar

Ja! Da har jeg skrudd sammen et ganske heftig system etter min mening. Venter fortsatt på release av Saphire Toxic, men har forhåndsbestilt så skal vist dukke opp på lager den 31 aug.

 

Asus Rampage Extreme 4 med Intel i7 3.6 quad sandy.

Corsair 100 integrert vannkjøling

32 Gigabyte Corsair Dominator med vifte på begge ram-kanaler.

Sandisk 480 gb ssd med 6 gb/s

1050 Corsair strømforsyning halvveis modulær.

blu-ray

 

Nå har jeg ikke helt fått med meg hva bruken er, men for å ha sagt det så har du veldig mye minne i forhold til hva du bruker, du kommer nok ikke over 6GB i bruk med mindre du har som mål å bruke så mye minne som mulig.

 

RAM vifter har egentlig ingen andre "gode" funksjon enn det estetiske. De desorienterer heller lufta enn å gjøre noe positivt med den.

 

Hvis du skal ha hørselen din i behold ville jeg skaffet meg noen andre vifter til den høylytte "djevelen" av en prosessorkjøler.

Lenke til kommentar

Var et godt pakketilbud det med rammen, å viftene fulgte med så skal jo ikke klage der :) Tenkt på Noctua vifter til prosessorkjøleren. Hmm.. er det så ille med vifter da? Har satt inn 2 stk i front der drivebayen er som blåser over ram-kjøleren så har du eksos og 2 x viter i topp. Også 2 stk blåser der skjermkortene kommer, så blir jo overkill med luft evt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...