Gå til innhold

"Samordna opptak"


PeterB

Anbefalte innlegg

Det er noe litt kommunistisk over konseptet.

 

Uansett skulle jeg gjerne ha sett at de ikke bare publiserte nedre poenggrenser, men også toppkarakteren, 1e kvartils-, median- og 3e kvartilskarakteren på de inntatte per studium.

 

Eller de kunne tom gjort som eliteskolene i Frankrike, hvor de har en anonymisert(noen ikke!) liste over alle inntatte med karakterer fra den som kom inn som nr 1 til den som kom inn som sistemann.

 

Med begge alternativene ville vi fått et mye mer interessant bilde. F eks ville åpne fag som fysikk og matematikk på UiO vise alt fra en liten elite fullt på høyde med alt annet til folk som vil prøve seg og mener at de har underprestert i skolen. Som det er nå bestemmes prestisjen til et studium blant søkere absurd mye av hvilken karakter akkurat den SIST inntatte har!

 

Vi får for lite og dårlig info, men mange er så hjernevasket i "systemet" at de ikke engang kan eller gidder å forestille seg noe annet. På tide at de "samordna"-ansatte skaper mere verdier for oss søkere og for universitetene.

Endret av PeterB
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tillegg til det du sier burde de også publisert navn og hjemby. Så hadde vi fått et enda bedre bilde.

 

Din sarkasme er helt malplassert. Det er som jeg forklarte svært interessant og viktig å vite karakterene på hele spekteret av inntatte anonymisert. Navn og hjemby er selvsagt ikke interessant. Du virker å være en av de hjernevaskede jeg beskrev. Og hvis du faktisk skulle være seriøs, så er jeg altså uenig.

Lenke til kommentar

Du virker utrolig sint på Samordna Opptak. Bitter much?

 

Du kan få noe av det bildet du er på utkikk etter fra denne siden. Der kan vi blant annet finne at det gjennomsnittlige karaktersnittet for de som hadde Fysikk på UiO som førsteprioritet var 4,44 i 2011.

 

Så er vi igang igjen, i kjent og trist norsk stil. Så snart noen vil endre, forbedre eller kritisere noe som helst i Norge så er de liksom "bitre" og "sinte" i de trangsyntes sure øyne. Ikke engang norsk klarer de, der de må etterape søppelsnakk fra USA og si f eks "bitter much?".

 

En snittkarakter sier lite interessant. Enten kvartils- og mediankarakterer eller fullstendige lister/kurver ville derimot gitt interessante bilder.

Lenke til kommentar

Jeg anklager deg ikke for å være bitter og sint fordi du vil endre noe, men fordi du anklager Samordna Opptak for å være "kommunistisk" og ikke skape verdier og de som ikke er enige med deg for å være "hjernevasket".

 

At du omtaler meg som en "de" og beskylder meg for å drive med "søppelsnakk" gjør ikke saken bedre. Jeg håper du ikke snakker slik om folk i det virkelige liv.

 

Ja, det hadde vært hyggelig med medianer og annen statistikk, men jeg mener at gjennomsnittet gir et ganske godt bilde. Antar man at fordelingen er noenlunde normalfordelt (sannsynligvis med en større hale mot 6 enn 1) er jo median og gjennomsnitt omtrent like.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I tillegg til det du sier burde de også publisert navn og hjemby. Så hadde vi fått et enda bedre bilde.

 

Din sarkasme er helt malplassert. Det er som jeg forklarte svært interessant og viktig å vite karakterene på hele spekteret av inntatte anonymisert. Navn og hjemby er selvsagt ikke interessant. Du virker å være en av de hjernevaskede jeg beskrev. Og hvis du faktisk skulle være seriøs, så er jeg altså uenig.

 

Puh, hvorfor tror du jeg er sarkastisk? Hadde vært mye bedre med offentliggjøring så hadde man fått mer konkurranse. I flere land blir det offentliggjort hvilken plass man kom på i klassen. Hvorfor er ikke navn og hjemby intressant? Bare fordi du ikke syns det er intressant? Jeg lover å stemme på deg hvis det skulle vise seg at du vil bli statsminister.

Lenke til kommentar

Puh, hvorfor tror du jeg er sarkastisk? Hadde vært mye bedre med offentliggjøring så hadde man fått mer konkurranse. I flere land blir det offentliggjort hvilken plass man kom på i klassen. Hvorfor er ikke navn og hjemby intressant? Bare fordi du ikke syns det er intressant? Jeg lover å stemme på deg hvis det skulle vise seg at du vil bli statsminister.

 

Det skremmer meg at enkelte har så lite behov for personvern eller forståelse for at andre ønsker personvern.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg anklager deg ikke for å være bitter og sint fordi du vil endre noe, men fordi du anklager Samordna Opptak for å være "kommunistisk" og ikke skape verdier og de som ikke er enige med deg for å være "hjernevasket".

 

At du omtaler meg som en "de" og beskylder meg for å drive med "søppelsnakk" gjør ikke saken bedre. Jeg håper du ikke snakker slik om folk i det virkelige liv.

 

Ja, det hadde vært hyggelig med medianer og annen statistikk, men jeg mener at gjennomsnittet gir et ganske godt bilde. Antar man at fordelingen er noenlunde normalfordelt (sannsynligvis med en større hale mot 6 enn 1) er jo median og gjennomsnitt omtrent like.

 

Så du lar deg fornærme på vegne av "Samordna". Morsomt, men humor er jo noe mange er nesten blottet for. Og ja, hele poenget er at "Samordna" kunne skape mer verdier. Jeg kom med et konkret og relativt lettimplementert forslag. Mange ER faktisk hjernevasket til å hylle status quo i nesten enhver sammenheng selv om det skulle være mindreverdig.

 

"De"? Ja, du er ikke alene. Og søppelsnakk bedrev du jo beviselig slik jeg siterte.

 

Og nei, poenget er at man slettes ikke kan anta normalfordeling på de fleste studier.

Lenke til kommentar

I tillegg til det du sier burde de også publisert navn og hjemby. Så hadde vi fått et enda bedre bilde.

 

Din sarkasme er helt malplassert. Det er som jeg forklarte svært interessant og viktig å vite karakterene på hele spekteret av inntatte anonymisert. Navn og hjemby er selvsagt ikke interessant. Du virker å være en av de hjernevaskede jeg beskrev. Og hvis du faktisk skulle være seriøs, så er jeg altså uenig.

 

Puh, hvorfor tror du jeg er sarkastisk? Hadde vært mye bedre med offentliggjøring så hadde man fått mer konkurranse. I flere land blir det offentliggjort hvilken plass man kom på i klassen. Hvorfor er ikke navn og hjemby intressant? Bare fordi du ikke syns det er intressant? Jeg lover å stemme på deg hvis det skulle vise seg at du vil bli statsminister.

 

Takk for tilliten! Men jeg må si meg uenig med gapestokklister. Det stemmer at det skjer i flere land og at en del mennesker ikke ville hatt noe imot det. Men det er faktisk et overgrep mot dem som ikke vil. Som lønn og formue burde karakterer være en sak mellom myndigheter, arbeidsgiver og individ. Publisering av spekteret av anonyme inntakskarakterer ville gitt søkere et interessant bilde av studentmassen der de evt søker.

Endret av PeterB
Lenke til kommentar

At du anser å bruke et engelsk uttrykk som "søppelsnakk" får være din sak, men jeg mener du burde roe ned litt på ordbruken din -- jeg føler ikke at "mindreverdig", "hjernevasket" og "søppelsnakk" hører hjemme i en diskusjon om noe så trivielt som dette. Men du har tydeligvis mye følelser lagt i dette, og det får jeg bare respektere.

 

Til sist vil jeg foreslå at du sender en mail til DBH (e-post-adresse her) og spør om du kan få medianer og kvartiler for karakterene til studentene på de aktuelle studiene.

Lenke til kommentar

At du anser å bruke et engelsk uttrykk som "søppelsnakk" får være din sak, men jeg mener du burde roe ned litt på ordbruken din -- jeg føler ikke at "mindreverdig", "hjernevasket" og "søppelsnakk" hører hjemme i en diskusjon om noe så trivielt som dette. Men du har tydeligvis mye følelser lagt i dette, og det får jeg bare respektere.

 

Til sist vil jeg foreslå at du sender en mail til DBH (e-post-adresse her) og spør om du kan få medianer og kvartiler for karakterene til studentene på de aktuelle studiene.

 

Takk for tipset! Mitt poeng er å få "Samordna" til å gjøre det for alle "Samordna"-studier. Idealisme. Engasjement? Javisst! Ellers er det jo ikke så mye poeng å delta.

Lenke til kommentar

I tillegg til det du sier burde de også publisert navn og hjemby. Så hadde vi fått et enda bedre bilde.

 

Din sarkasme er helt malplassert. Det er som jeg forklarte svært interessant og viktig å vite karakterene på hele spekteret av inntatte anonymisert. Navn og hjemby er selvsagt ikke interessant. Du virker å være en av de hjernevaskede jeg beskrev. Og hvis du faktisk skulle være seriøs, så er jeg altså uenig.

 

Puh, hvorfor tror du jeg er sarkastisk? Hadde vært mye bedre med offentliggjøring så hadde man fått mer konkurranse. I flere land blir det offentliggjort hvilken plass man kom på i klassen. Hvorfor er ikke navn og hjemby intressant? Bare fordi du ikke syns det er intressant? Jeg lover å stemme på deg hvis det skulle vise seg at du vil bli statsminister.

 

Takk for tilliten! Men jeg må si meg uenig med gapestokklister. Det stemmer at det skjer i flere land og at en del mennesker ikke ville hatt noe imot det. Men det er faktisk et overgrep mot dem som ikke vil. Som lønn og formue burde karakterer være en sak mellom myndigheter, arbeidsgiver og individ. Publisering av spekteret av anonyme inntakskarakterer ville gitt søkere et interessant bilde av studentmassen der de evt søker.

 

Vel, jeg vil vel ikke si at vi er så langt unna det jeg påpeker. Hvert år blir skattelistene offentligjgort og kan folk kan titte på hva andre tjener og skatter. Kan like gjerne gjøre det med karakterer. Ingen tvil om at overvåkning foregår, enten vi vil eller ikke. Bedre at det skjer foran oss enn bak ryggen vår. Men for all del, de fleste vil vel håpe at deres udugelighet ikke kommer til syne for dem og andre, for da vet man ikke om man vil være istand til å takle det.

 

Virkeligheten er brutal den.

Lenke til kommentar

Takk for tipset! Mitt poeng er å få "Samordna" til å gjøre det for alle "Samordna"-studier. Idealisme. Engasjement? Javisst! Ellers er det jo ikke så mye poeng å delta.

 

:)

 

Til sist vil jeg foreslå at du bryr deg mindre om "prestisjen" til studier, eller i hvert fall tenker over om Samordna Opptaks statistikk over karakterene til sist opptatte faktisk har noe å si for "prestisjen" til studiet (slik du later til å mene). Ingen i Norge går rundt og husker på hva dette tallet er for alle norske studier, og de færreste går inn og sjekker hva karaktersnittet til sist opptatte ved et studie var før de bestemmer seg for hvor "prestisjefylt" et studie er.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Muligens litt utenfor hovedtemaet som diskuteres her, men jeg lurer på hvor stor sjansen er for å komme inn på et studie fra ventelisten ved UiO når man er 0,4 poeng unna poenggrensen?

 

Er mer nyttig å vite hvilken plass du er på ventelisten og hvor mange studenter som er tatt inn. Snakker vi om et studium med kanskje 100 studenter vil jeg tro sjansen er ganske god.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I tillegg til det du sier burde de også publisert navn og hjemby. Så hadde vi fått et enda bedre bilde.

 

Din sarkasme er helt malplassert. Det er som jeg forklarte svært interessant og viktig å vite karakterene på hele spekteret av inntatte anonymisert. Navn og hjemby er selvsagt ikke interessant. Du virker å være en av de hjernevaskede jeg beskrev. Og hvis du faktisk skulle være seriøs, så er jeg altså uenig.

 

Puh, hvorfor tror du jeg er sarkastisk? Hadde vært mye bedre med offentliggjøring så hadde man fått mer konkurranse. I flere land blir det offentliggjort hvilken plass man kom på i klassen. Hvorfor er ikke navn og hjemby intressant? Bare fordi du ikke syns det er intressant? Jeg lover å stemme på deg hvis det skulle vise seg at du vil bli statsminister.

 

Takk for tilliten! Men jeg må si meg uenig med gapestokklister. Det stemmer at det skjer i flere land og at en del mennesker ikke ville hatt noe imot det. Men det er faktisk et overgrep mot dem som ikke vil. Som lønn og formue burde karakterer være en sak mellom myndigheter, arbeidsgiver og individ. Publisering av spekteret av anonyme inntakskarakterer ville gitt søkere et interessant bilde av studentmassen der de evt søker.

 

Vel, jeg vil vel ikke si at vi er så langt unna det jeg påpeker. Hvert år blir skattelistene offentligjgort og kan folk kan titte på hva andre tjener og skatter. Kan like gjerne gjøre det med karakterer. Ingen tvil om at overvåkning foregår, enten vi vil eller ikke. Bedre at det skjer foran oss enn bak ryggen vår. Men for all del, de fleste vil vel håpe at deres udugelighet ikke kommer til syne for dem og andre, for da vet man ikke om man vil være istand til å takle det.

 

Virkeligheten er brutal den.

 

Godt sagt, men jeg liker ikke glasshussamfunnet.

Lenke til kommentar

Andre eksempler er disse kortene som man skal presentere for en maskin hver gang man går på en buss, togstasjon eller t-banestasjon. All informasjon lagres i dette kortet og hvis det havner i feil hender kan man finne ut akkurat hvor man kan finne deg til hvilken tid. Syke greier. Har selv jobbet i NSB og utrolig hva som er tilgjengelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilket studie fikk du avslag på, trådstarter? :wee:

 

Forøvrig syntes jeg systemet i Norge i helt greit. I UK er det endesløst styr med 50000 dokumenter og skriving av personal statement som man bare kan tørke seg med uansett.

 

Så er vi igang igjen, i kjent og trist norsk stil. Så snart noen vil endre, forbedre eller kritisere noe som helst i Norge så er de liksom "bitre" og "sinte" eller har altså fått avslag i de trangsyntes sure øyne. Det utrolige er at du kanskje ikke kan forestille deg andre grunner til å fremme et idealistisk forslag. Noen av oss har faktisk overskudd til å foreslå ting!

 

Enig i at personal statements osv er mye rør. Men f eks eliteuniversitetene i USA ville bare le det vekk som overfladisk og tilfeldig om noen hadde foreslått utelukkende skolekarakterer som inntakskriterium. Både generelle og studiespesifikke standardiserte tester og egnethetstester brukes f eks både der og i noen europeiske land. Det norske systemet er ikke elendig men kanskje litt for standardisert over hele "fjelen"(hahaha!).

Endret av PeterB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...