Gå til innhold

Kjøpe: GTX 670 i SLI (windforce) eller Radeon 7970 i CF?


Anbefalte innlegg

Hei, ser at komplett har tilbud på Gigabyte GeForce GTX 670 2GB (Windforce) til 3099kr:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=751040

 

De har også tilbud på Sapphires gode 7970 OC til 3199kr:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=743430

 

 

 

 

Jeg er veldig fristet til å kjøpe inn et sett med to av 7970-kortene, eller to av 670-kortene. Veldig i tvil om hvilke jeg skal velge. Noen anbefalinger?

Begge har jo gode custom kjølere, og begge har kommet godt ut i tester.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

se på:

 

http://en.wikipedia....icro_stuttering

 

As of May 2012, with the latest release of hardware and drivers from nVidia and AMD, AMD's Radeon HD 7000 series is severely more affected by micro stuttering than nVidia's GeForce 600 Series. In tests performed in Battlefield 3, a configuration with two GeForce GTX 680 in SLi-mode showed a 7% variation in frame delays, compared to 5% for a single GTX 680, indicating virtually no micro stuttering at all. A configuration with two Radeon HD 7970 in CrossFireX-mode, on the other hand, showed a 85% variation in frame delays, compared to 7% for a single card, indicating large amounts of micro stuttering. These results reflects the perceptual experience from looking at the outputted video
Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg må virkelig anbefale Accelero Xtreme-kjøleren. Synes monteringen var ganske grei: Fjerne originalkjøleren, lime på kjølebrikkene og skru på den store gpu-kjøleren. Nå hadde jeg erfaring med montering av denne typen kjøler da jeg også hadde en slik på et 5970 i sin tid. Den monteringen var mer kronglete.

 

I tillegg er kortet "lydløst" for meg i forhold til kabinettvifter og spesielt cpu-kjøler. Samtidig er temperaturene fine. Tror ikke jeg har sett over 65 grader på gpu-kjernen, men jeg har ikke kjørt kortet spesielt mye enda.

 

Bilde av mitt 7970 med Accelero Xtreme-kjøleren:

 

http://img155.images...1/img0506ua.jpg

 

Men det skal sies at det tar STOR plass i kabinettet.

Endret av C64C
Lenke til kommentar

Hvorfor skal trådstarter ha ny kjøler til kortene han spør om? Windforce 3x trenger iallefall ikke ny kjøler, og AMD kortet han linker til ser da også ut til å ha custom kjøler.

 

 

AMD er berykter for å ha mye mer microstuttering i crossfire VS Nvidia SLI. Jeg ser arni90 skriver at alt ble veldig mye bedre med 12.7 Beta, men spørsmålet er om Crossfire er på nivå med SLI når det gjelder dette.

Lenke til kommentar

Er takknemlig for flere gode innspill, men må tenke litt på dette.

 

Grunnen til at jeg har villet kvitte meg med min nåværende 7970 er at kortet støyer (dårlig referansekjøler) og at PCen er ustabil (mistenker skjermkortet, men må reinstallere Windows 7 for å komme til bunns i dette).

 

I tillegg virker det som om det kan bli litt jobb å bytte kjøler - og så har jeg lest at den accelero xtreme-kjøleren tross alt er svakere enn en god custom kjøler.

 

 

Argumenter for 2 GTX 670 i SLI:

* rå ytelse

* lavt strømforbruk

* lave temperaturer

* minimalt med støy

* lite problemer med microstutter

 

Argumenter for 2 7970 i CF:

* enda råere ytelse

* mulig litt bedre ytelse

* mer minne - viktig mtp at jeg spiller i 2560x1600.

 

 

Sånn totalt sett heller jeg nok litt mot 2 x 7970. Hovedargumentet er at disse kortene har mer minne.

På det meste av det andre foretrekker jeg GTX 670.

 

Noen flere innspill?

Lenke til kommentar

Er takknemlig for flere gode innspill, men må tenke litt på dette.

 

Grunnen til at jeg har villet kvitte meg med min nåværende 7970 er at kortet støyer (dårlig referansekjøler) og at PCen er ustabil (mistenker skjermkortet, men må reinstallere Windows 7 for å komme til bunns i dette).

 

I tillegg virker det som om det kan bli litt jobb å bytte kjøler - og så har jeg lest at den accelero xtreme-kjøleren tross alt er svakere enn en god custom kjøler.

 

 

Argumenter for 2 GTX 670 i SLI:

* rå ytelse

* lavt strømforbruk

* lave temperaturer

* minimalt med støy

* lite problemer med microstutter

 

Argumenter for 2 7970 i CF:

* enda råere ytelse

* mulig litt bedre ytelse

* mer minne - viktig mtp at jeg spiller i 2560x1600.

 

 

Sånn totalt sett heller jeg nok litt mot 2 x 7970. Hovedargumentet er at disse kortene har mer minne.

På det meste av det andre foretrekker jeg GTX 670.

 

Noen flere innspill?

 

Tror 2GB holder for 2560x1600? Men uansett hva du velger av disse to oppsettene så får du et raskt og bra oppsett. Ytelsen mellom AMD og Nvidia sine toppkort er såpass jevn for tiden at det kommer mest ann på hva man foretrekker.

 

Dog et bra poeng at AMD kortene har 3GB, for de som kjører med flere skjermer og ekstreme oppløsninger.

Lenke til kommentar

Liten oppdatering på min Accelero xtreme-kjøler. Mulig at jeg ikke var raus nok med lim/kjølepasta under de små kjøleribbene til VRM-ene. Sliter med høy temperatur på spesielt den ene VRM-en, som ikke tåler mye ekstra volt før det blir brennhett.

Lenke til kommentar

Liten tilbakemelding her: bestemte meg faktisk for å kjøpe den kjøleren det ble linket til på bruktmarkedet, takk for tips.

 

Var veldig i tvil siden grafikkortet mitt ikke ville overklokke noe i det hele tatt og skjermkortdriveren konstant kræsjet (også etter oppgradering til ny versjon). Men etter en biosflash (hovedkort) og en reinstallering av Windows, ser alt nå ut til å være i sin skjønneste orden.

 

Overklokking fungerer tilsynelatende også nå: dro 7970en rett opp i 1125 MhZ (kjerne) og 1575MhZ (minnet). 5 timers kverning i Furmark for å avsløre eventuelle stabilitetsproblemer ga også null kræsj så langt.

 

Blir sikkert enda hakket bedre med den Accelero-kjøleren, så da tror jeg kanskje dette holder bra en stund :-)

 

Takk for innspill i tråden!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...