Gå til innhold

Nå kommer Steam til Linux (Mac, PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror bekymringen i forbindelse med Steam til Linux er litt overdrevet. Miljøet er ganske annerledes, og det finnes ikke et stort firma i bunnen som betaler utviklere for å begrense produktet mest mulig til deres plattform, slik som Microsoft gjør. Jeg tror det kan sammenlignes med hva som skjedde med applikasjoner og spill på smart-telefoner etter at Android kom. Før det ble de bare utviklet til iPhone. Men nå som Android får omtrent alt som finnes på iPhone, og mer, opplever jeg ikke at det har gjort at Android-telefoner har blitt "verre" (med tanke på temaet) av den grunn. Jeg kan fortsatt stappe hjemmelaga MP3-filer på telefonen ved å dra de over med musa, og har ikke blitt låst til noe Google har utviklet for å få musikk på telefonen.

 

For min del er det bare positivt at Steam (og andre) kommer til Linux, spesielt med tanke på at jeg faktisk bruker Ubuntu for tiden :p

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Android+Linux er et flott eksempel på hva som kan gå galt. låst og jævlig platform. ønsker man bruke telefonen uten proprietær dritt fra Google og telefonfabrikanten, må man bryte garantien ved å låse opp boot loader og legge inn en fri Android+Linux-variant på egen hånd. strevsomt. det er nesten så det proprietære Windows-operativsystemet på mobil er å foretrekke.

 

legg forresten merke til hvor nøye Android-prosjektet er på å aldri nevne Linux noe sted - på samme vis som Mac OS X aldri nevner at det meste av systemet består av FreeBSD o.l.

 

fysj.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så det du vil ha er ein retur til OpenGL eller noko tilsvarande?

Ja.

Et par gode nyheter i forbindelse med spill til Linux og OpenGL:

 

The Register skrev

 

Framerate:

Using high-end hardware, a version of the game running on Ubuntu 12.04 renders at 315fps, Valve's Linux team reports. That's a 16 per cent improvement over the Windows version, which only clocks at 270.6fps on the same configuration.

 

Skermkortdrivere:

Throughout the porting process, Valve also worked with video card makers to squash bugs and remove bottlenecks, which should help to improve performance of all games running on Linux.

 

OpenGL:

Normally, the Windows version of Left 4 Dead 2 uses Direct3D, Microsoft's own, proprietary 3D graphics API. But when Valve developers built a new Windows version of the game based on OpenGL code borrowed from the Linux version, that version also ran faster than the Direct3D version, at 305fps.

 

Valve says its developers are still investigating why the OpenGL version performs better on Windows, and that it will use what it learns to improve performance on the Direct3D version.

 

The results are bad news for Microsoft, however, which has already taken its share of knocks from Valve co-founder Gabe Newell.

 

http://www.theregister.co.uk/2012/08/02/valve_games_faster_on_linux/

 

Forhåpentligvis fjerner Valve sine tiltak myten om at Linux ikke fungerer til spilling, samtidig som det fjerner mangelen på spill til Linux (Newell ønsker at alle 2500 spill skal bli tilgjengelig på Steam i Linux).

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...