Gå til innhold

[Løst] RYKTE: Speilløst CANON......


Anbefalte innlegg

Da er specs klare:

18mp APS-C

DIGIC V

ISO 100-12800 (25,600 Expansion)

3″ Touchscreen 1.04million pixels

Phase & Contrast AF

Video Servo AF

1920×1080 Video 30p/25p/24p

1280×720 Video 60p/50p

MPEG-4, AVC/H.264

SD Card

Adaptor at launch for EF lenses

 

Da blit det aps-c format og 18mpx.

60fps kun i 720p.

Ingenting om pris enda.

Endret av Frijazz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordeler er blant annet at de har færre deler som kan gå i stykker, større fleksibilitet mtp design, både optisk og ergometrisk. Bedre muligheter til god vektfordeling, samt den elektroniske søkeren. Som har blitt bedre og bedre, og kommer til å overgå optisk i sum

 

Filmbaserte kameraer hadde også regjert i tiår, i dag er de en nisje.

 

Produsentene er litt gammeldagse ja, og ikke inst kundene deres :)

 

 

Hvem er det som har sagt i "alle år" at speilløst overtar om få år? 5-10 år kanskje, det men iløpet av ett par år? Jeg kan ikke si at jeg synes det har vært noen vanlig holdning.

 

I min omgangskrets er det definitivt DSLR-gruppen som sikler mest på speilløse. Men ja, størrelsen er en sentral grunn til det for de. Men speilløst har også andre fordeler. Dvs de har ikke så mange begrensinger som DSLR har, og før eller siden finner man ut "hva skal man egentlig med denne omstendelige speilmekanismen, når ting er minst like bra uten"?

 

AtW

Deler som kan gå i stykker - jeg synes ikke det er noe problem av betydning, elektroniske komponenter går gjerne like ofte i stykker. Ergonomi er subjektivt, men for egen del vil jeg nok mene at tradisjonell speilrefleksform er mer ergonomisk enn en stor fyrstikkeske - og jo større objektiver du bruker jo viktigere er ergonomiens utforming.

 

At en elektronisk søker skulle klare å overgå en optisk virker for meg som litt ala bekkene som om skulle renne mot fallet. Hvordan overgå virkeligheten i 100% sanntid? Bruk av elektronisk søker og skjerm er og strømslukere og kan da lett få konsekvenser for batterikapasiteten som ikke uten videre kan trylles over den til enhver tid kjente batteriteknologien.

 

Vet ikke om produsentene er gammeldagse - ledelsen har stort ansvar og skal både safe og ta neste steg på samme tid. Konservativ betyr nødvendigvis ikke bakstreversk, men mer som sikring og realismen i høysetet. Vi som kunder tjener og på at produsentene kan forvente å ha en rimelig levetid og stabilitet.

 

Som du nevner er størrelsen er moment for speilløse - om ikke alle så flertallet av de. Og det er vel det eneste momentet jeg ser som et seriøst poeng kontra speilrefleks. Og derfor jeg selv vurderer å kjøpe et som et tillegg til speilrefleksene.

 

På slutten nevner du (igjen) begrensningene speilrefleks skal ha i følge deg, jeg forstår enda ikke hva reelle begrensninger du egentlig snakker om, bortsett fra størrelsen. En annen sak er at det er kanskje heller ikke sikkert at man ikke kan lage enda mindre speilrefleks i fremtiden - produsentene har antagelig hele tiden tenkt mer ergonomi enn å begrense størrelsen til minimum - det er heller ikke lenge siden tonen her i forumene på akam lød av sammerop om at det måtte være skikkelige hus med mannsgrep - at ergonomien var viktigst av alt. Nå er det en litt annen vind som briser igjennom og ergonomi noe man helst ikke snakker for mye om.

 

Tor

Lenke til kommentar

Mye sterke meninger her nå, for meg så er ikke speilløst aktuelt ennå siden jeg ikke har funnet et som tilfredsstiller mine ønsker.

Jeg forstår ikke hvordan et speilløst kan være dslr overlegent på det meste, har ennå ikke sett foreksempel en nex7 med 800mm på en sportsarena.

 

Når det gjelder intern søker så er vel det et teknisk problem siden de ikke har speil, det nærmeste blir vel en rammesøker og da blir det ikke fullverdig nok for meg siden jeg skyter over hele brennvidde-spektret, på en annen side så er oppdateringfrekvensen i elektroniske søkere trege for meg også.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv hadde jeg forventet at de tok en billig og enkel løsning ved å bruke sensoren i G1-X - også for å ikke konkurrere for direkte med deres egne entrylevel speilrefleks. Men det ser ut for meg som om de har tenkt mer langsiktig rent strategisk. Jeg tror at Nikon og vil måtte følge etter før eller senere, samme hvor liten lyst de har. Jeg ser og at det er enkelte på nettet som mener at det faktisk og er plass til en ff-sensor i dette huset, i såfall: Hvem vet hva som kommer ved neste korsvei?

Det ser ut til at den vil få samme sensor som 650D - grunnen er nok fordi den har PDAF på selve brikken. Tror Nikon for noe å tygge på der.

 

Dette første huset er jo uten tvil beregnet for massene, å lansere først for entusiastene ville vært motsatt av normal strategi, mengdesalget/potensialet vil jo ligge der dette som nå lanseres er tiltenkt. Så får heller vi andre vente til neste steg rulles ut.

 

Tor

Dett e er helt klart et kamera for massene; og det blir spennnde å se hvordan den blir mottatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva jeg forventer.

Jeg forventer et system som jeg innimellom kan bruke som et alternativ til min speilrefleks. I hovedsak betyr det noe som er mere kompakt, men som har nogenlunde like egenskaper i bruk. Dvs egne dedikerte knapper. Jeg trenger derfor bl.a. velger for PASM, knapp for ISO og AF. Og et hjul for å justere dette.

I dag er det bare EP3 som dekker noe av det jeg vil ha. Men siden jeg er canonbruker så vil jeg gjerne at canon skal tilby meg et slikt kamera.

Regner med at EOS-M kommer til å ha touch skjerm - da er det ikke behov for egen PASM velger så lenger de har et godt bruker-grensesitt; har har det på Panasonic GF2. Funker "fjell" - ISO knapp har jo EOS-M (høyre piltast) - og den ser ut til å ha to snurrehjul, et rundt utløseren, og en rundt piltastene. Sistnevnte har jo også E-Px serien. AF knappen, det er vel den som er merket med * på eldre Canon hus? Gjett hvilken funksjon venstre piltast har ;)

 

Det er tydelig at EOS-M sikter inn på markedet til GH5, E-PM1, J-1 og NEX-3. Og det forklarer nok mangelen på kontakter til en EVF.

 

Ja blir spennende å se hvordan det blir.

Jeg vil nå uansett ha egne knapper og ikke måtte bruke skjermen til dette. Har brukt Nikon 1 litt i det siste og jeg hater den. Synes det det er enklere å ha vrider for programvalg.

Lenke til kommentar

 

Deler som kan gå i stykker - jeg synes ikke det er noe problem av betydning, elektroniske komponenter går gjerne like ofte i stykker. Ergonomi er subjektivt, men for egen del vil jeg nok mene at tradisjonell speilrefleksform er mer ergonomisk enn en stor fyrstikkeske - og jo større objektiver du bruker jo viktigere er ergonomiens utforming.

 

At en elektronisk søker skulle klare å overgå en optisk virker for meg som litt ala bekkene som om skulle renne mot fallet. Hvordan overgå virkeligheten i 100% sanntid? Bruk av elektronisk søker og skjerm er og strømslukere og kan da lett få konsekvenser for batterikapasiteten som ikke uten videre kan trylles over den til enhver tid kjente batteriteknologien.

 

Vet ikke om produsentene er gammeldagse - ledelsen har stort ansvar og skal både safe og ta neste steg på samme tid. Konservativ betyr nødvendigvis ikke bakstreversk, men mer som sikring og realismen i høysetet. Vi som kunder tjener og på at produsentene kan forvente å ha en rimelig levetid og stabilitet.

 

Som du nevner er størrelsen er moment for speilløse - om ikke alle så flertallet av de. Og det er vel det eneste momentet jeg ser som et seriøst poeng kontra speilrefleks. Og derfor jeg selv vurderer å kjøpe et som et tillegg til speilrefleksene.

 

På slutten nevner du (igjen) begrensningene speilrefleks skal ha i følge deg, jeg forstår enda ikke hva reelle begrensninger du egentlig snakker om, bortsett fra størrelsen. En annen sak er at det er kanskje heller ikke sikkert at man ikke kan lage enda mindre speilrefleks i fremtiden - produsentene har antagelig hele tiden tenkt mer ergonomi enn å begrense størrelsen til minimum - det er heller ikke lenge siden tonen her i forumene på akam lød av sammerop om at det måtte være skikkelige hus med mannsgrep - at ergonomien var viktigst av alt. Nå er det en litt annen vind som briser igjennom og ergonomi noe man helst ikke snakker for mye om.

 

Tor

 

Speilet er bare en ekstra del som kan gå istykker, den erstattes ikke av noe annet elektronisk. De er ihvertfall beregnet for ett begrenset antall eksponeringer. Om man synes det er ett problem blir vel individuelt, og etter hvor mye man bruker det (stillere er det også forsåvidt uten speil, og mindre dill mtp rystelser)

 

Med speilrefleks kan man ha søkeren hvor man vil, men er langt mere fleksibel mtp formen på huset. Om man vil ha søkeren akkurat samme sted som spesilrefleks, så er det mulig det også. Poenget er at man relativt fritt kan velge, kontra en DSLR.

 

"Virkeligheten" har ikke alle informasjonen som må til for å ha en optimal søker.

 

DSLR er mye mere begrenset mtp optisk design, mtp ergonomi, mto vektfordeling, osv. Det er vel ikke så vanskelig å skjønne? At man har ett stort speil med fast plassering, gjør åpenbart fleksibiliteten i design mindre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Da er specs klare:

18mp APS-C

DIGIC V

ISO 100-12800 (25,600 Expansion)

3″ Touchscreen 1.04million pixels

Phase & Contrast AF

Video Servo AF

1920×1080 Video 30p/25p/24p

1280×720 Video 60p/50p

MPEG-4, AVC/H.264

SD Card

Adaptor at launch for EF lenses

 

Da blit det aps-c format og 18mpx.

60fps kun i 720p.

Ingenting om pris enda.

 

pluss:

  • Hand-held Twilight mode, to help with long exposures in low light.
  • Multi-shot noise reduction function that helps reduce the noise by combining four images.
  • The usual creative filters
  • HDR mode to synthesize three different exposures
  • Camera size: 66.5mm (width) 108.6mm (height) x 32.3mm (depth)
  • The weight (body only) 262g, (including battery and memory card) 298g

Ser ikke så verst ut det nei.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men når det gjelder sluggern'e i fotoklubben, der er det få som har gått over til speilløst Kun en med Nikon 1 sålangt.

Ok, men de ser mer ut til passe til den gjengse jærbu som hobbiere i ledige stunder med blant annet enhånds sauekasting og fangst av viltgående budeier :p

 

Tor

Lenke til kommentar

små hus men komisk store objektiver i forhold.

 

AtW

Ikke uenig i det, og det er et av ankepunktene mine mot flere speilløse system, nytter lite om huset er minimalt så lenge objektivet gjør at hele riggen sliter med å komme seg ned i en normal lomme - jeg tenker her særlig på normalzoom som vil være mitt objektivhovedvalg.

 

22mm til canon ser montert ut til å være omtrent like tjukk som selve kamerakroppen og dermed blir riggen rundt 6-7cm tjukk. Hva mål det er på normalzoomen er vanskeligere å vite, men den er nok minst dobbelt av 22mm'n - antagelig mer.

 

Men det er nok prisen å betale for sensorstørrelsen antar jeg.

 

Tor

Lenke til kommentar

Oly PEN har en størrelse som passer meg veldig bra. Samtidig er den veldig bra mht knapper og menyer. Og med pana 20mm er den veldig grei å ha med seg. Samtidig som man har mange bra objektiver å velge mellom. OMDM5 føltes aldri bra i bruk. Bildefilene var veldig bra men huset likte jeg ikke, og den ble for klumpete.

 

Det er en gedigen nedtur for meg, om dette huset faktisk blir det som Canon kommer med.

Lenke til kommentar

Har selv E-M5, er enig i at PEN-huset er bedre sånn i ren form (selv om jeg liker knappene litt bedre på E-M5), jeg skjønner ikke helt holdningen at systemer kommer i "to størrelser" dog, noe du får i lomme og noe du ikke får i lomma. Det er ganske stor forskjell på det man ikke får i lomma.

 

AtW

Lenke til kommentar

OMDM5 er kanskje det beste huset jeg har brukt. Dersom man man skal kamera til å ta gode bilder med.

En ting som aldri falt i smak hos meg var utformingen på baksiden. Skjermen ble på en måte litt for dominerende. Bortsett fra det så er det et knallbra hus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...