Gå til innhold

[Løst] Nikon D7000 vs. D90


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg testet begge to for Akam, om jeg ikke husker helt feil, og jeg syntes det var en verden av forskjell i bildekvalitet. D90 var et godt kamera for sin tid, men D7000 er i en helt annen divisjon.

Takker for respons!

 

Har lest denne testen (fra januar 2011), og også noen andre, og disse er noe av årsaken til at jeg vurderer "oppgradering". Først og fremst pga. bildekvaliteten og autofokus........, samt en bedre søker er jo heller ikke helt ubetydelig.. :thumbup:

 

Jeg har "oppgradert", men jeg ser at det er marginale forskjeller. Så jeg er nå på jakt etter objektiver som optisk sett er bedre enn de jeg har nå. Men D7000 er et godt hus, ingen tvil om det.
Jeg har "oppgradert", men jeg ser at det er marginale forskjeller. Så jeg er nå på jakt etter objektiver som optisk sett er bedre enn de jeg har nå. Men D7000 er et godt hus, ingen tvil om det.

Takker for respons! :)

Hva er den største forskjellen synes du?

Lenke til kommentar

Gikk fra D90 med batterigrep til D7000 med BG idet de første husene kom til Norge, og har vært veldig fornøyd med den "oppgraderingen".

 

Av optikk har jeg brukt litt forskjellig fra billig optikk inkl kit optikk til mine favoritter som er Nikkor 24-70 2.8/70-200 2.8 VRII.

 

Når jeg valgte D7K så var det pga værtetting, dobbel kortleser, 16mpixel vs 12, 39 vs 11 fokuspunkter, noe bedre ISO egenskaper, full HD video selvom dette er minimalt brukt (D90 var sørgelig, D7K er levelig i det minste). I tilegg muligheten til å kunne foreta micro af justering i D7K er praktisk om optikken front/bakfokuserer litt.

 

Kikket også litt på mFT verden og så på Panasonic GH2, Olympus E-P2(3) osv og syntes mindre størrelse og lavere vekt også fristet endel da D90/D7K med div optikk blir noe tyngre å dra på.

 

Men ble aldri helt fornøyd med kvaliteten inntil Olympus slapp e-m5 hvor man har et D7K i "miniatyr" med tilsvarende bildekvalitet og fordelen av 5 akses stabilisator i selve huset.

 

Med Oly sin fast optikk 12/45 mm er det lite å utsette på bildekvaliteten og kameraet blir tatt med mye mere rundt enn D90/D7K størrelse kamera har blitt.

 

Etter å ha brukt E-m5 og Nex7 endel så har jeg endret litt syn på foto "teknologi" og sett at når bildekvaliteten er "tilnærmet" like god så er det også andre ting som er viktigere.

 

Av og til har størrelse/vekt/design osv mer å si enn noen få % mere MP e.l. og man oppnår mere fotoglede og tar flere bilder.

 

 

D7000 er en pen oppgradering men mitt tips er at du også tenker litt over hva du tar bilder av, hvordan og hva som er viktig for deg totalt sett.

Lenke til kommentar

Vurderer å "oppgradere" fra D90 til D7000...... :whistle:

 

... om forskjellene er store eller bare marginale? :hmm:

 

 

Nikon D90 er et knallbra kamerahus, og forskjellene er store i favør av D7000...

(Ja, jeg har begge...)

Takker, greit å høre!

Jeg også synes D90 er et veldig bra kamerahus, ingen fare med det. Men føler vel at det mangler litt mht. autofokus og synes jeg har litt problem med "bildekvalitet" til tider... . Regner vel med at det også er på disse områdene det er noe å hente ved oppgradering til D7000... :)

Lenke til kommentar

Gikk fra D90 med batterigrep til D7000 med BG idet de første husene kom til Norge, og har vært veldig fornøyd med den "oppgraderingen".

 

Av optikk har jeg brukt litt forskjellig fra billig optikk inkl kit optikk til mine favoritter som er Nikkor 24-70 2.8/70-200 2.8 VRII.

 

Når jeg valgte D7K så var det pga værtetting, dobbel kortleser, 16mpixel vs 12, 39 vs 11 fokuspunkter, noe bedre ISO egenskaper, full HD video selvom dette er minimalt brukt (D90 var sørgelig, D7K er levelig i det minste). I tilegg muligheten til å kunne foreta micro af justering i D7K er praktisk om optikken front/bakfokuserer litt.

 

Kikket også litt på mFT verden og så på Panasonic GH2, Olympus E-P2(3) osv og syntes mindre størrelse og lavere vekt også fristet endel da D90/D7K med div optikk blir noe tyngre å dra på.

 

Men ble aldri helt fornøyd med kvaliteten inntil Olympus slapp e-m5 hvor man har et D7K i "miniatyr" med tilsvarende bildekvalitet og fordelen av 5 akses stabilisator i selve huset.

 

Med Oly sin fast optikk 12/45 mm er det lite å utsette på bildekvaliteten og kameraet blir tatt med mye mere rundt enn D90/D7K størrelse kamera har blitt.

 

Etter å ha brukt E-m5 og Nex7 endel så har jeg endret litt syn på foto "teknologi" og sett at når bildekvaliteten er "tilnærmet" like god så er det også andre ting som er viktigere.

 

Av og til har størrelse/vekt/design osv mer å si enn noen få % mere MP e.l. og man oppnår mere fotoglede og tar flere bilder.

 

 

D7000 er en pen oppgradering men mitt tips er at du også tenker litt over hva du tar bilder av, hvordan og hva som er viktig for deg totalt sett.

Takker for fyldig/utvidet brukerrapport! Setter pris på slike opplysninger! :thumbup:

 

Har gående et langtidsprosjekt med utprøving av flere forskjellige kameraer (forskjellige merkenavn)..., dette for om mulig å lande på bare ett eller max. to merker etterhvert (dette med tanke på investeringer i flere "kvalitetslinser").... Prøver meg fram med "langsomme" oppgraderinger på de forskjellige merkene... Er også klar over at å prøve ut kvalitetslinser har mye å si for å endelig nå et mål....

 

MFT bruker jeg også (Olympus), og er i ferd med å gå hele veien fra den første PEN E-P1, via alle modellene, foreløpig t.o.m. E-P3/E-PL3! OM-D E-M5 har jeg satt på vent inntil videre (avventer først om det kommer en PEN med samme sensor)..... Blir vel egentlig også mer og mer facinert over hvor gode disse har blitt/blir, og utelukker da faktisk ikke at når jeg først kommer i mål, så blir dette med et MFT-utstyr og ikke noe annet!!!!!! :cool:

 

Time will tell! (Og jeg har god tid......)..... :yes::whistle:

Lenke til kommentar

Det er noe med å gå rundt med en skikkelig speilrefleks innimellom.

 

Men med den nye sensoren,til Olympus, så forsvinner mye behovet for to systemer. Ihverfall APS-C crop og µ-4/3, så da er det mer naturlig å gå opp til FF/FX på det store systemet.

Ja, sant det!

Er vel også noenlunde slik jeg tenker (iallfall på litt sikt). Føler vel allikevel at jeg vil skynde meg langsomt (være lengst mulig i "godteributikken"), men ser vel FF/FX som en del av det endelige målet! :yes:

Men så var det dette med hvilket merke jeg skal falle ned på da..... :hmm:

 

Uansett så har jeg også "behov" for et "lettere" system som følgesvenn, og da "leder" µ-4/3 iallefall så langt......! Men det er også godt mulig jeg ender opp med kun det sistnevnte systemet etterhvert! :roll:

Lenke til kommentar

Vurderer å "oppgradere" fra D90 til D7000...... :whistle:

 

Er det noen med brukererfaringer/ev. godt kjennskap på/til begge disse to som kan si noe om det oppleves store bruksforskjeller/kvalitetsforskjeller mellom disse, og om forskjellene er store eller bare marginale? :hmm:

Har d7000.

Har hatt d90.

Har og har i tillegg hatt ulike varianter av Nikons FX-varianter.

 

Slik jeg ser det, vil den store merkbare forskjellen ligge i å gå fra d90 til f.eks. en pent brukt d700. Forskjellene som jeg vektlegger da er bildekvalitet, eksponeringsnøyaktighet, presisjon i af og byggekvalitet. På disse områdene blir d7000 grundig slått av d700 og d90 blir i denne sammenhengen kun bittelitt dårligere enn d7000.

 

Dette forutsetter da at du ikke er veldig opptatt av video som d700 ikke har

Lenke til kommentar

Vurderer å "oppgradere" fra D90 til D7000...... :whistle:

 

Er det noen med brukererfaringer/ev. godt kjennskap på/til begge disse to som kan si noe om det oppleves store bruksforskjeller/kvalitetsforskjeller mellom disse, og om forskjellene er store eller bare marginale? :hmm:

Har d7000.

Har hatt d90.

Har og har i tillegg hatt ulike varianter av Nikons FX-varianter.

 

Slik jeg ser det, vil den store merkbare forskjellen ligge i å gå fra d90 til f.eks. en pent brukt d700. Forskjellene som jeg vektlegger da er bildekvalitet, eksponeringsnøyaktighet, presisjon i af og byggekvalitet. På disse områdene blir d7000 grundig slått av d700 og d90 blir i denne sammenhengen kun bittelitt dårligere enn d7000.

 

Dette forutsetter da at du ikke er veldig opptatt av video som d700 ikke har

 

Takker for info!

Går nok ikke for FF riktig ennå, og er heller ikke så opptatt av video (har en utmerket Canon Legria for videoformål).....

Kommer nok til å peile meg inn på en brukt D7000 snart, trur eg.... :)

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Det viktigste er vel å påse at kamera passer ens hender, jeg gjorde desverre ikke det da jeg begynte å bruke D7000 , for meg er dette alt for lite å knotete,ja en stor skuffelse rett og slett og det hjelper lite om bildekvaliteten er bra når en føler det er et slit å bruke .....

Lenke til kommentar

Det viktigste er vel å påse at kamera passer ens hender, jeg gjorde desverre ikke det da jeg begynte å bruke D7000 , for meg er dette alt for lite å knotete,ja en stor skuffelse rett og slett og det hjelper lite om bildekvaliteten er bra når en føler det er et slit å bruke .....

Ja, at en "føler" at det er riktig i hendene er viktig. Jeg har vel det som best kan benevnes som "pianofingre", så D7000 gav meg en veldig "feelgood" når jeg prøvde det første gangen! :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det viktigste er vel å påse at kamera passer ens hender, jeg gjorde desverre ikke det da jeg begynte å bruke D7000 , for meg er dette alt for lite å knotete,ja en stor skuffelse rett og slett og det hjelper lite om bildekvaliteten er bra når en føler det er et slit å bruke .....

Absolutt enig i dette. Det tok meg ikke lang tid å skjønne at D7000 ble altfor lite for hendene mine. Jeg solgte D7000 og kjøpte meg en pent brukt D3 istedet. Det ble mye bedre (men selvsagt vesentlig dyrere også)

 

Hvordan et kamera passer i hånden skal man ikke undervurdere viktigheten av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å si at det er divisjonsforskjell mellom D90 og D7000 er kanskje riktig når man fysisk sammenligner

de to kamerahusene. Om de filene som ender opp på minnebrikkene, er min mening at forskjellen

ikke er såå stor.

Så jeg ender opp med min innvending på at bedre optikk er min vei til "bedre" bilder. ( skarphet, dynamikk.... )

 

Den linsa som oftest brukes ( Nikon AF-S 16-85mm 1:3.5-5.6G ED DX VR ) er den nok ikke det skarpeste

i rekken av objektiver fra Nikon. Men det er et meget anvendelig objektiv og gir til tider godt resultat. Hva som er det naturlige alternativet er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar

Vurderer å "oppgradere" fra D90 til D7000...... :whistle:

 

Er det noen med brukererfaringer/ev. godt kjennskap på/til begge disse to som kan si noe om det oppleves store bruksforskjeller/kvalitetsforskjeller mellom disse, og om forskjellene er store eller bare marginale? :hmm:

 

Ville ventet til D7100, D400 eller D600 før du oppgraderer.

Lenke til kommentar

Ville ventet til D7100, D400 eller D600 før du oppgraderer.

Vel, mulig det blir å vente på ev. en D7100, men fikk lovnad på å låne et demo-kamera om en uke eller to.

Så da får jeg prøvd ut D7000'en , om ikke annet!

FX skal jeg uansett ikke ha ennå.... :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beste cropkamera jeg har holdt i fra Nikon er D300/ 300s og 7D fra Canon da .

Har jo 7D, men vil også teste ut noen Nikon-crop'er i tillegg til D90'en min. Har jo på et tidspunkt pønsket litt på brukt D300/300s, så får se etter å hå klådd litt på D7000.. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...