Gå til innhold

Hvorfor tror du på en gud?


Anbefalte innlegg

Om du klarer å lede et skip over til amerika, så er sjansen stor for at du også vet svært mye om navigasjon, logistikk, vær, formasjon, drivstoff behandling, rasjonering av mat, lederskap. EN stor konklusjon henger nøye sammen med mange mindre korrekte detaljer. At jeg har rett i det store, bør være en vekker for dere. Dere tar så ofte feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fordi sjansen øker for å si noe dumt, dette gjelder bare for dumme folk som er stille, slik at du fremstår som klok mens du ikke er det. Jeg har den evnen at jeg kan snakke mye og likevel ikke fremstå som en idiot. Men jeg er sikker på at der er mange av dere som ville tjent på å være den stille kloke.

 

Det har seg også slik at når mange snakker til EN person vil det nødvendigvis måtte bli mye skriving, jeg er ganske sikker på at du ikke tok dette med i kalkuleringen din, det ville vært en for komplisert detalj å få med seg.

 

Jeg skryter aldri, jeg sier slike ting fordi jeg sparer tiden min. Når en snakker med dumme folk må en ofte gå veldig lange veier for å i det hele tatt få vedkommede til å forstå en brøkdel av hva som blir sagt. Når du multipliserer idiotene som snakker til deg blir det enormt med tid sløsing. Når jeg snakker om klokskap, gjør jeg det for å spare tid.

 

Jeg snakker aldri slik som jeg gjør nå, med andre folk i det virkelige livet. Dette er utelukkende her på forumet.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Har ikke lest mye av tråden og hele innlegget mitt ble vell en lang rant som svarer på hvorfor jeg ikke tror på gud. Jeg kan godt skjønne hvorfor folk tror på gud. Det jeg ikke kan skjønne er hvorfor folk er ateister. Har selv møtt på mange ateister som har et veldig arrogant syn på verden. Skal prøve å illustrere dette med noen praktiske eksempler.

 

Det å tro på gud er faktisk "det beste" så lenge man virkelig tror på han og ikke bare er semi religiøs. La oss forestille oss to scenarioer, et der gud eksisterer og et der gud ikke eksisterer.

 

Hvis gud eksisterer så vil det bestandig lønne seg å tro på han. I og med at det er det eneste som vil gi deg en fordel når du dør. Da er det selvfølgelig viktig å presisere at du må virkelig tro på gud og ikke bare tro fordi det bestandig vil være best å være på den sikre siden. I og med at gud er allvitende så vil han vite om du virkelig tror på han eller ikke. De som er ateister / agnostikere vil være taperne være taperne i dette scenarioet. Likevell vil de semi religiøse være de største taperne i og med at de vil bruke tid, penger og energi og likevell ikke få en belønning når de dør.

 

Om gud ikke skulle eksistere så vill det ikke ha noen betydning for hva du tror på. Derfor vil det ikke være noen taper i denne situasjonen. Mange vil kanskje påpeke at de religiøse likevell vil være taperne siden de vil bruke tid, penger og energi på noe som ikke eksisterer. Det som er viktig å huske på er at de som virkelig er religiøse ser ikke på dette som en byrde. Den sosiale delen av å være religiøs eller "kirkemiljøet" vil også være noe positivt som de får ut av det å tro. Dette er selvfølgelig noe du kan oppnå på andre måter, derfor vil det ikke være noen tapere eller vinnere i dette scenarioet.

 

Poenget mitt er at det å tro uten og virkelig tro bestandig vil være det dummeste, men om du virkelig tror på gud så vil det være det beste. Selv så tror jeg ikke på gud, men jeg misunner de som virkelig gjør det. Likevell så benekter jeg ikke guds eksistens, så man kan vell kalle meg en agnostiker.

 

"Men jeg veit jo at Gud ikke eksisterer, så argumentene er uansett ugyldige." Dette er et typisk ateist argument. Det jeg lurer på er hvordan man egentlig kan være helt sikre på at gud ikke eksisterer. Finnes det noen forskning eller empiriske beviser for at gud ikke eksisterer. Dette er noe som ikke kan bevises på samme måte som ingen kan bevise at faktisk eksisterer. For meg er ateister og religiøse begge like virkelighetsfjerne. Man kan tro hva man vil, men man må huske å skille tro og viten. Dette er noe jeg føler mange misforstår.

Lenke til kommentar

Jeg har den evnen at jeg kan snakke mye og likevel ikke fremstå som en idiot.

Deg om det.

 

En måler ikke sin fremtredning blant idioter. Målingen vil bli feil i så måte.

 

Men når det blir sagt, la oss ikke anta at det å være en idiot nødvendigvis er negativt, alle må til enhver tid være en idiot, og dere hører til der. Helt ærlig, så skal det ikke mer til enn å bare ta til dere litt visdom og kunnskap.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Har jeg aldri påstått. Skivebom.

Så du tror altså ikke at gud skapte verden? Så bra, da er du på rett vei vettø

 

Som jeg skrev i et annet innlegg: Jeg tror ikke gud griper inn i denne verden. Hvorfor skal jeg da være redd gud?

Hva slags sekt er det du er medlem av egentlig og hvorfor kaller du deg kristen?

Ene å alene for å ødelegge argumentene dine vel. Er ikke det det alle religiøse gjør?

Du virker å ha en sterk virkelighetsforstyrrelse og antyder at det er en konspirasjon av religiøse som gjør alt de kan for å irritere deg.

Du er ateist og ville blitt sur om jeg satt deg i bås med Stalin. Jeg skrev tidligere at jeg er dualist, les innleggene før du kommenterer så slipper du å fremstå som en prepubertal liten unge med oppmerksomhetssyken.

 

 

Hvorfor påstår du at jeg er skremt til å tro dette? Skal du diskutere kan du prøve å holde deg til fakta. Jeg tror ikke på evig pine så hva skal jeg være redd for?
Du tror altså ikke på Jesus egne ord? Imponerende...

Logikkfeil. Du klarer selv tenke ut bristen eller må jeg hjelpe deg?

 

Så det er kun du som vet hvordan kristnedommen skal være? Du tror ikke på ting jesus selv sa, ifølge bibelen, og du benekter en rekke doktriner som er sentrale i bibelen...? Og du kaller deg kristen?

Du sier alle kristne er ulike og har sin egen tolkning deretter presterer du å klage på at jeg sier det samme. Dette betyr direkte at du er enig med meg at du mest sannsynlig aldri har møtt den som lever rett etter Bibelen. Likevel klager du. Dette er nesten definisjonen på idioti.

 

 

.

***Jeg tillot meg å rette noen av skrivefeilene til RWS, men innholdet er det samme.***

Så bra... :)

Rettet litt her også. Skrivefeil tyder på hastverk. Ta deg tid til å formulere innleggene dine og ikke minst lese og forstå innleggene du svarer på. Hvis du ikke er interessert i en god debatt, men heller å kose med ditt eget skrudde ego bør du heller diskutere med noen som ikke er deg intellektuelt overlegen.

Lenke til kommentar
Hva slags sekt er det du er medlem av egentlig og hvorfor kaller du deg kristen?
Ene å alene for å ødelegge argumentene dine vel. Er ikke det det alle religiøse gjør?
Ene OG alene mener du vel? Juhuu, der tok jeg deg hva? :) Ødelegeg argumentene mine? Overhodet ikke, her tror du alt for godt om deg selv. Hvis du tror av verdiløse påstander du henter fra bibelen ødelegger argumenter må du nok tro om igjen... Først burde du vel se på dine egne argumenter tror jeg.... og gjøre noe med dem.
Du virker å ha en sterk virkelighetsforstyrrelse og antyder at det er en konspirasjon av religiøse som gjør alt de kan for å irritere deg.
Den eneste konspirasjonsen religiøse har tror de jo på selv, så det går nok greit meg med skal du se. Blir ikke irritert, bare oppgitt over at noen evner å tro på noe som er så syltynt som det man finner i bibelen.
Du er ateist og ville blitt sur om jeg satt deg i bås med Stalin.
Sur nei? Nei, jeg ville bare skjønt hvor kunnskapsløs du er om du sa noe slikt, det ville vært omtrent like kunnskapsløst som om jeg sa at det var Hitlers katolske bakgrunn som drev ham til å drepe jøder og ikke nazismen... Men det tror jeg du også skjønner, at ateisme ikke er noen ideologi som driver folk til å gjøre noe som helst... Du ville bare skutt seg selv i benet med en sånn kommentar, for du følger faktisk en ideologi i din tro....
Jeg skrev tidligere at jeg er dualist, les innleggene før du kommenterer så slipper du å fremstå som en prepubertal liten unge med oppmerksomhetssyken.
Person angrepene dine kan du klare deg foruten syntes jeg, for det beviser bare hvem som fremstår som en prepubertal liten unge her... Så kan du la det ligge? Hvis du ikke klarer å forholde deg til sak og må gå på meg som person, med kommentarer som "bør du heller diskutere med noen som ikke er deg intellektuelt overlegen", som ikke er annet enn et forsøk på å selvforherlige seg selv, eller skrivefeil og lignende, er det faktisk bedre om du ikke sier noe i det hele tatt. (Sitter for det meste å skriver dokumenter på engelsk og da dukker både skrivefeil OG ordelnings feil opppå norsk skal jeg si deg...) Beklager at jeg ikke fikk med meg at du er en dualist, jeg svarte deg på det innlegget bare og det beklager jeg, men jeg kan fremdeles ikke se at argumentene dine holder vann allikevell da, du jo må tro på NOE av det bibelen sier om å betvile biblen og slikt....? Eller har du som dualist fjernet deg fra alle de mindre behagelige tingene i bibelen? Endret av RWS
Lenke til kommentar
Ene å alene for å ødelegge argumentene dine vel. Er ikke det det alle religiøse gjør?
Ene OG alene mener du vel? Juhuu, der tok jeg deg hva? :) Ødelegeg argumentene mine? Overhodet ikke, her tror du alt for godt om deg selv. Hvis du tror av verdiløse påstander du henter fra bibelen ødelegger argumenter må du nok tro om igjen... Først burde du vel se på dine egne argumenter tror jeg.... og gjøre noe med dem.

Du fant den. Ikke verst :tease: Og jeg som ikke trodde du brukte tid på å lese så nøye.

Sur nei? Nei, jeg ville bare skjønt hvor kunnskapsløs du er om du sa noe slikt, det ville vært omtrent like kunnskapsløst som om jeg sa at det var Hitlers katolske bakgrunn som drev ham til å drepe jøder og ikke nazismen... Men det tror jeg du også skjønner, at ateisme ikke er noen ideologi som driver folk til å gjøre noe som helst... Du ville bare skutt seg selv i benet med en sånn kommentar, for du følger faktisk en ideologi i din tro....

Problemet ditt er at du gjør akkurat det du anklager religiøse for: Generaliserer.

Jeg skrev tidligere at jeg er dualist, les innleggene før du kommenterer så slipper du å fremstå som en prepubertal liten unge med oppmerksomhetssyken.
Personangrepene dine kan du klare deg foruten syntes jeg, for det beviser bare hvem som fremstår som en prepubertal liten unge her... Så kan du la det ligge? Hvis du ikke klarer å forholde deg til sak og må gå på meg som person, med kommentarer som "bør du heller diskutere med noen som ikke er deg intellektuelt overlegen", som ikke er annet enn et forsøk på å selvforherlige seg selv, eller skrivefeil og lignende, er det faktisk bedre om du ikke sier noe i det hele tatt. (Sitter for det meste å skriver dokumenter på engelsk og da dukker både skrivefeil OG ordelnings feil opppå norsk skal jeg si deg...)

Igjen hopper du til konklusjoner du ikke har dekning for. Sematikk er ganske viktig både når du leser og skriver. Jeg siktet ikke til meg selv når jeg skrev intellektuelt overlegen, men ditt behov for å opphøye deg selv gjør at du tror alle andre gjør det samme. Ikke bare les innleggene, forstå det du leser. Jeg bruker ikke avansert språk som er vanskelig å forstå, problemet er at du vil ikke forstå.

 

Og skrivefeil?: Jeg skriver selv mye engelsk, men det betyr ikke at jeg har glemt norsk. En og annen sniker seg inn, men du har litt for mange til at jeg tror du bruker tid på å skrive. Du bare ramser opp ideer som faller deg inn uten å tenke over dem.

 

Beklager at jeg ikke fikk med meg at du er en dualist, jeg svarte deg på det innlegget bare og det beklager jeg, men jeg kan fremdeles ikke se at argumentene dine holder vann allikevell da, du jo må tro på NOE av det bibelen sier om å betvile biblen og slikt....? Eller har du som dualist fjernet deg fra alle de mindre behagelige tingene i bibelen?

Jeg tror Bibelen er full av feil etter så mange år. Den er skrevet av mennesker og endret av mennesker. De 10 bud er nok mye det samme, men mye annet er endret. Problemet er uansett at oversettelser mister mye av det originale budskapet og en god tolkning av Bibelen krever mye kunnskap som de færreste besitter. Litt på samme måte som mange kan si at de tror på Big Bang, men sliter med å forsvare teorien fordi de ikke har satt seg inn i den.

Uansett er spørsmålet til trådstarter hvorfor en tror på en gud. Jeg tror ikke nødvendigvis på den kristne gud du påstår Bibelen forteller om.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg liker utviklingen i overstående debatt fordi jeg generelt mener å se en viss "materialtretthet" hos begge sider. Gode "oppspark" (dvs. nye deltakeres bidrag, med andre vinklinger og synspunkter) blir radbrukket av de som har brukt litt for mye tid på drøvtyggingen av egne ståsteder, og har endt opp med "stalemate", og leverer heller ferdigsydde innlegg på refleks og rutine, fremfor å virkelig bry hodet sitt såpass at "oppsparket" får luft under vingene ved tilføring av andre måter å formulere seg på og til.

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Uansett er spørsmålet til trådstarter hvorfor en tror på en gud. Jeg tror ikke nødvendigvis på den kristne gud du påstår Bibelen forteller om.

Men du kaller deg kristen? Hvorfor? Er det bare noe som henger igjen eller er det letteste vei liksom, så slipper du/dere å lage en "ny" tro?

 

Og hvordan er det med bitene du finner OK i bibelen? Følger du de? Eller forkaster du de også?

 

Og med hensyn til stalin og ateisme, du VET så klart at ateisme IKKE hadde et fnugg å gjøre med ideologien han trodde på? Kristendom er også en ideologi vettu....

Lenke til kommentar

Men når det blir sagt, la oss ikke anta at det å være en idiot nødvendigvis er negativt, alle må til enhver tid være en idiot, og dere hører til der. Helt ærlig, så skal det ikke mer til enn å bare ta til dere litt visdom og kunnskap.

Du ser jo gang på gang at vi ikke klarer det. Kan ikke du kjøpe våpen og ammunisjon og skyte ned så mange av oss du klarer? Lag en bombe også for å vise oss hvor dumme vi er. Verden blir et bedre sted dersom du kan rense unna oss idioter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...