Gå til innhold

Kjøp av landeveissykkel


ParPefy

Anbefalte innlegg

Heisann, trenger noen tips & råd før jeg går til innkjøp av en ny sykkel.

 

Jeg har syklet en del de to siste årene men sykkelen jeg bruker er gammel å begynner å synge på siste vers.

 

Når jeg da skal kjøpe ny sykkel tenker jeg da på en landeveissykkel.

Men for å være helt ærlig vet jeg ikke noe spesieltom sykkler å har ikke den fjerneste anelse om hva jeg bør gå etter.

 

Om sykkelen selges i en av de "vanlige" sportsbutikkene i norge er dette sikkert en fordel da jeg sikkert får se sykkelen i butikk før evnt kjøp.

 

Her jeg sykkler er det veldig kuppert så bør vel ikke være for høy på girene? (om det gir noen mening)

 

Uansett, jeg tenker meg en pris på 10-15.000

 

Om meg:

Høyde: 185 (+/-)

Vekt: 99(+/-)

 

Tar i mot av tips/råd/erfaringer/linker og anbefalinger med åpne armer :)

 

Edit: når på året får man det beste kjøpet? Eller er prisene ca like året rundt? (tenker da på om det er best å vente osv)

 

Edit2: Ser at nett butikker som mestersykkel.no og bikebuster.no kjører en god del tilbud nå om dagen. Er det mye penger å hente her(på nett)?

Endret av ParPefy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du ser etter basert på din beskrivelse er en shimano105/ultegra ev. sram force/rival basert sykkel. Du bør ta sikte på kompakt krank og 11-28 kassett. (Kassetten kan alltids byttes og med litt velvilje i butikken kan det hende e gjør dette for deg billig)

 

Jeg vil anbefale deg å handle i en butikk som kan hjelpe deg å tilpasse sykkelen til deg. Noen ganger blir det nødvendig å gjøre litt med styre, stem og sadel og da kan det være greit å ha litt velvilje i en butikk. (Hvis du vet nøyaktig hva du vil ha og ikke trenger hjelp til å skru litt og bytte noen småting selv er nettbutikkene fine, men da hadde du ikke vært her)

 

I prisklassen ser du mest sannsynlig på en aluramme med karbongaffel. Det kan hende du kan finne noen helkarbonsykler, men det er ingen automatikk i at disse nødvendigvis er bedre enn en god aluramme. (Karbon har merpotensiale som rammematriale enn alu, men det koster penger å få det beste ut av det. Du er i 20K+ før det er mer eller mindre gitt at du ser etter full karbon)

 

Ikke glem at om du ikke har hatt racersykkel før bør du også budsjettere med:

* sykkelbukse (bib) + trøye

* Sykkelsko for racersykkel

* Pedaler for racersykkel

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...