Gå til innhold

Å få skala modeller til å se ekte ut


Anbefalte innlegg

Vet ikke om emnetittelen blir helt riktig? Men tanken var å ta bilder av modeller av fly, biler, båter osv. Med folk i i full skala rundt. Slik at det ser ut som om modellene er i full skala.

Vil dette la seg gjøre? Eller må man trikse det til i et foto program? Så som Photoshop. Lime inn folk osv.

Vil det se ekte ut? Finnes det eksempler på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du treng ikkje fotoshop for å lage slike bilder, men du må finne eit område med store nok avstander til at perspektivet blir rett.

I tillegg må du ha gode modeller dersom dette skal sjå ekte ut. Sidan du skal få små ting til å sjå store ut så må modellen være i framgrunnen, då vil det kunne være lett å sjå at det er ein modell dersom modellen har få detaljer.

 

Ofte kan det være lettare å få store ting i bakgrunnen til å framstå som små modeller.

Lenke til kommentar

Jeg så litt på bilder i forced perspective, men syntes de så litt sånn fake ut liksom. Å plassere et menneske foran objektet, blir heller vanskelig, ser det ut til. Men det var mange artige triks der.

 

Det blir kansje Photoshop som er løsningen da.

Lenke til kommentar

Som en modellbygger så har jeg vel eksperimentert litt for mye med dette, og holder for tiden på med å teste dette for film (da det er det jeg bryr meg mest om)...

 

Nå skal jeg linke to bilder som et japansk modellmagasin printet i en artikell hvor de påstod at de hadde funnet bildebevis på eksistensen av to stridsvogner i tysk tjeneste som fra før av er kjent aldri ble ferdigstilt da freden kom. Slike wunderwaffe, paper-panzer og slikt. Dette skapte storstyr på internett og folk gikk helt amok om at dette faktisk eksisterte. Jeg var jo en av de.

 

 

Her er det ene bildet. Stridsvognen til venstre, E-25, skal visstnok kun ha blitt tegnet, og aldri produsert. Magasinet slo hull på denne myten med dette bildet:

 

e10nv5.jpg

 

 

 

Panther II ausf. F skal visstnok ha blitt startet produksjon av, men aldri ferdigstilt. Her kan du klart og tydelig se en komplett stridsvogn av nevnte type (den det står 625 på tårnet):

pantherfol2.jpg

 

 

 

Noen måneder senere lanserte magasinet løsningen på svaret. Alt var bløff. De hadde photoshoppet det inn. Også viste de bilder av de faktiske modellene. Imponerende arbeid!

 

 

Det er det beste eksempelet jeg har på modellfotografi. Selv har jeg arbeidet litt med dette selv, som sagt.

Her for eksempel, med kun en enkel konvertering fra ei japseside jeg fant i forbifarten (null photoshop):

oldphoto2.jpg

 

 

 

Og vår 5-sekunders test med en svært liten (1/48) modell, gjort svært enkelt og billig forran greenscreen kun for å "kicke off" mer testing:

 

 

 

Håper du lærte noe!

Mvh

-Lasse :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som en modellbygger så har jeg vel eksperimentert litt for mye med dette, og holder for tiden på med å teste dette for film (da det er det jeg bryr meg mest om)...

 

Nå skal jeg linke to bilder som et japansk modellmagasin printet i en artikell hvor de påstod at de hadde funnet bildebevis på eksistensen av to stridsvogner i tysk tjeneste som fra før av er kjent aldri ble ferdigstilt da freden kom. Slike wunderwaffe, paper-panzer og slikt. Dette skapte storstyr på internett og folk gikk helt amok om at dette faktisk eksisterte. Jeg var jo en av de.

 

 

Her er det ene bildet. Stridsvognen til venstre, E-25, skal visstnok kun ha blitt tegnet, og aldri produsert. Magasinet slo hull på denne myten med dette bildet:

 

e10nv5.jpg

 

 

 

Panther II ausf. F skal visstnok ha blitt startet produksjon av, men aldri ferdigstilt. Her kan du klart og tydelig se en komplett stridsvogn av nevnte type (den det står 625 på tårnet):

pantherfol2.jpg

 

 

 

Noen måneder senere lanserte magasinet løsningen på svaret. Alt var bløff. De hadde photoshoppet det inn. Også viste de bilder av de faktiske modellene. Imponerende arbeid!

 

 

Det er det beste eksempelet jeg har på modellfotografi. Selv har jeg arbeidet litt med dette selv, som sagt.

Her for eksempel, med kun en enkel konvertering fra ei japseside jeg fant i forbifarten (null photoshop):

oldphoto2.jpg

 

 

 

Og vår 5-sekunders test med en svært liten (1/48) modell, gjort svært enkelt og billig forran greenscreen kun for å "kicke off" mer testing:

http://www.youtube.com/watch?v=lR097L2Dqoc&feature=plcp

 

 

 

Håper du lærte noe!

Mvh

-Lasse :)

 

Ja, det skal vel mye kunnskap til for å få det til å se ekte ut. Det ligger kansje eksempler på det på youtube og sånt. Modellene må vel også overgå, det normalt folk klarer å få til. Ellers ser det vel bare tullete ut. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...