Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Remote desktop i XP over internett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter et par forsøk med den "utmerkede" søkefunksjonen på forumet uten resultat prøver jeg meg med å starte en tråd på emnet...

Jeg vil i nær framtid få behov for å kunne fjernstyre en PC som vil bli fysisk plassert i Spania fra en av mine egne maskiner her hjemme i Norge. Begge maskiner kjører XP pro.

Bruker for tiden remote desktop-funksjonen i XP pro til å logge meg på serveren i hjemmenettverket, men jeg er veldig usikker på hvordan dette kan gjøres over internett. Maskina som står i Spania vil ha en adsl-forbindelse med dynamisk ip fra Telefonica. Hjemme har jeg kun oppringt isdn.

Kan jeg gjette meg til at brukeren i Spania må gi meg ip-adressa si for at jeg skal kunne logge meg på maskina hans?

Tar imot alle tips med takk, jeg er helt grønn :cry: på dette området så ta gjerne med detaljer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
du må jo sett opp en webserver da. så instalerer du remote desktop. det er så lett atte.

Først: Du trenger ikke sette opp en webserver.

Jeg bruker www.dyndns.com, slik kan jeg alltid nå serverne mine fra hvor enn jeg er i verden. no-ip.com, hn.org, zoneedit.com og easydns.com er eksempler på tjenester som fungerer på samme måten. Greia er bare at du har et script/program som sier fra til en navnetjener hver gang IPen din i Spania endrer. Dermed kan du alltid ha din maskin tilgjengelig som f.eks. muffinman.dyndns.com, og du slipper å styre med IPer. Evt. kan du betale 50$ i året og få dem til å hoste ditt eget domene, f.eks. muffinman.com. Dette gjør jeg i dag, men det har du vel neppe bruk for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...