Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

6 i norskfagene


Anbefalte innlegg

Det er antakeligvis ikke nok til å frata deg karakteren din, men det skrives "6-er", ikke "6'er".

No kom eg til å tenkje på engelsklæraren vår, som sa noko om at apostrofar ikkje har noko å gjere i norsk.

 

Edit: Etter å ha lese Hanske sitt tilsvar nedanfor, og deretter wikipediaartikkelen om apostrof (lenke) innser eg at dette er feil. Eg hugsar ikkje akkurat korleis læraren vår formulerte seg for over 16 år sidan, men det var nok den feilaktige bruken (nemnt i Wikipedia-artikkelen læraren vår tenkte på

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er antakeligvis ikke nok til å frata deg karakteren din, men det skrives "6-er", ikke "6'er".

No kom eg til å tenkje på engelsklæraren vår, som sa noko om at apostrofar ikkje har noko å gjere i norsk.

 

På nynorsk har apostrofen så vidt jeg vet ingen funksjon, men på bokmål passer den i enkelte sammenhenger. Vi skriver gjerne "Marius'" istedenfor "Marius sin", som man ville skrevet på nynorsk.

Lenke til kommentar

 

Det er antakeligvis ikke nok til å frata deg karakteren din, men det skrives "6-er", ikke "6'er".

 

Jeg er fult klar over hvordan ting skrives, men det er forskjell på språket man bruker i skolesammenheng og på et offentlig forum. Jeg bruker andre ord og uttrykk, og dobbelsjekker ikke rettskriving før jeg poster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var bare en spøk fra min side, men jeg fatter ikke hvorfor man skriver feil når man vet hvordan ting egentlig skal skrives.

Det kan jo forekomme feil under inntasting, kan det ikke?

 

Jo, men det er forskjell på skrivefeil som "skremmemde" og å blande apostrof og bindestrek.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Det var uansett noe tåpelig av deg å påpeke, Hanske, rett og slett fordi det nærmest alltid er noen som skal kommentere andres rettskriving i tråder som omhandler språk. Det hele har blitt gammelt.

 

Forøvrig er jeg ganske sikker på at det ikke er korrekt norsk å skrive "6-er". Å skrive "sekser" er vel det eneste riktige i denne sammenhengen?

Endret av Gjest22
Lenke til kommentar

Det er også korrekt, ettersom så lave tall skal skrives med bokstaver. Her mener jeg dog at det får være et unntak, ettersom vi diskuterer tallkarakterer.

 

Etter å ha lest denne: http://www.korrektur...4Bindestrek.htm

og denne: http://www.korrektur...erBokstaver.htm , så virker det som om det faktisk er feil å skrive "6-er". Bindestrek brukes for å dele ord, og i dette tilfellet er ikke bokstavene "er" på slutten av "sekser" et eget ord, ergo blir det feil å bruke bindestrek. "Sekser" blir dermed det eneste korrekte. Det kan derimot være akseptabelt å skrive "Jeg fikk karakteren 6", fordi man kan skrive små tall som tall for å understreke viktigheten av tallet, jamfør andre lenke postet over.

Endret av Gjest22
Lenke til kommentar

Hanske, bla bla bla bla. Jeg fikk 6 i norsk skriftlig hovedmål, og det var poenget. Så prøvde jeg å fortelle trådstarter hva jeg gjorde for å oppnå den karakteren. Så beklager hvis jeg har noen skrivefeil som irriterer deg så mye at du må påpeke det. Det var kanskje humoristisk ment, men jeg lo ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Jeg er enig. Det lønner seg å lese mye og variert litteratur. Har ikke noe "bevis", men karakterene mine i norsk er nok et resultat av at jeg alltid har vært glad i å lese. :)

 

Hva faen er poenget med å lese voksenbøker hvis man ikke forstår konteksten?

Lenke til kommentar

Jeg er enig. Det lønner seg å lese mye og variert litteratur. Har ikke noe "bevis", men karakterene mine i norsk er nok et resultat av at jeg alltid har vært glad i å lese. :)

 

Hva faen er poenget med å lese voksenbøker hvis man ikke forstår konteksten?

 

Da har man andre problemer enn dårlige karakterer i norsk.

Lenke til kommentar

Jeg fikk 5 på eksamen og har generelt sett ikke jobbet med norskfaget i det hele tatt. Jeg kan en del språkhistorie, litt om dialekter og en del skjønnlitteratur. Kunnskapen min begrenser seg altså til det. Videre har jeg alltid fått kommentarer fra læreren min om rusk i språket, men det er noe jeg aldri har gitt mer enn en tanke eller to. Jeg pleide å være en ivrig leser, men har ikke lest en hel bok på en stund. Så jeg fikk altså 5 på skriftlig eksamen med et generelt lavt innsatsnivå i faget. Tolker jeg eksamenskommentaren riktig, var jeg heller ikke så langt i fra en sekser. Det var kun snakk om å skrive litt mer om "skriftlig språkbruk".

 

Så det er visst mulig.

Endret av Okeho
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...