Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

6 i norskfagene


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Jeg er helt avhengig av å få 6 i alle tre norskfagene nå til neste år. Har hatt 5 i alle år i alle norskfagene. Mener det bør være mulig å forbedre den. Jeg har nynorsk som hovedmål, men jeg lurer på om det går ann å skifte hovedmål før 3. klasse? Jeg har som regel hakket mer feil i nynorsk enn i bokmål. Jeg har inntrykk av at læreren legger lista noe lavere på sidemål og noe høyere på hovedmål. Stemmer dette?

 

Uansett trenger jeg tips til å få 6 i alle norskfagene. Er det noen her som har fått 6 i norskfagene som kan hjelpe? Hva er oppskriften? :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nynorsk som hovedmål, men jeg lurer på om det går ann å skifte hovedmål før 3. klasse? Jeg har som regel hakket mer feil i nynorsk enn i bokmål. Jeg har inntrykk av at læreren legger lista noe lavere på sidemål og noe høyere på hovedmål. Stemmer dette?

 

Det skal være mulig, ja. Jeg kontaktet norsklæreren min, så ordnet hun det

 

I utgangspunktet er vurderingen lik, men det er mulig at lærerne er litt partiske. Men den største fordelen er at du er garantert eksamen i hovedmål, mens sidemål er trekkfag, så da kan det lønne seg å ha det målet man er best i som hovedmål.

Lenke til kommentar

Jeg har nynorsk som hovedmål, men jeg lurer på om det går ann å skifte hovedmål før 3. klasse? Jeg har som regel hakket mer feil i nynorsk enn i bokmål. Jeg har inntrykk av at læreren legger lista noe lavere på sidemål og noe høyere på hovedmål. Stemmer dette?

 

Det skal være mulig, ja. Jeg kontaktet norsklæreren min, så ordnet hun det

 

I utgangspunktet er vurderingen lik, men det er mulig at lærerne er litt partiske. Men den største fordelen er at du er garantert eksamen i hovedmål, mens sidemål er trekkfag, så da kan det lønne seg å ha det målet man er best i som hovedmål.

 

Ja, godt poeng det! Må sjekke det opp nærmere.

 

Må ha det for å komme inn på ønsket studiested.

 

Hvilken utdanning krever dette?

 

Er vell ingen utdanninger som krever dette, men de teller jo selvfølgelig på snittet. Har begrenset med realfagspoeng og må derfor ha et ganske høyt snitt uten realfagspoeng.

Lenke til kommentar

Jeg har nynorsk som hovedmål, men jeg lurer på om det går ann å skifte hovedmål før 3. klasse? Jeg har som regel hakket mer feil i nynorsk enn i bokmål. Jeg har inntrykk av at læreren legger lista noe lavere på sidemål og noe høyere på hovedmål. Stemmer dette?

 

Det skal være mulig, ja. Jeg kontaktet norsklæreren min, så ordnet hun det

 

I utgangspunktet er vurderingen lik, men det er mulig at lærerne er litt partiske. Men den største fordelen er at du er garantert eksamen i hovedmål, mens sidemål er trekkfag, så da kan det lønne seg å ha det målet man er best i som hovedmål.

 

Ja, godt poeng det! Må sjekke det opp nærmere.

 

Må ha det for å komme inn på ønsket studiested.

 

Hvilken utdanning krever dette?

 

Er vell ingen utdanninger som krever dette, men de teller jo selvfølgelig på snittet. Har begrenset med realfagspoeng og må derfor ha et ganske høyt snitt uten realfagspoeng.

 

bare et spørsmål:

har du lyst for å bli lege eller ingeniør?

Endret av EzioAuditoreDaFirenze
Lenke til kommentar

Jeg har nynorsk som hovedmål, men jeg lurer på om det går ann å skifte hovedmål før 3. klasse? Jeg har som regel hakket mer feil i nynorsk enn i bokmål. Jeg har inntrykk av at læreren legger lista noe lavere på sidemål og noe høyere på hovedmål. Stemmer dette?

 

Det skal være mulig, ja. Jeg kontaktet norsklæreren min, så ordnet hun det

 

I utgangspunktet er vurderingen lik, men det er mulig at lærerne er litt partiske. Men den største fordelen er at du er garantert eksamen i hovedmål, mens sidemål er trekkfag, så da kan det lønne seg å ha det målet man er best i som hovedmål.

 

Ja, godt poeng det! Må sjekke det opp nærmere.

 

Må ha det for å komme inn på ønsket studiested.

 

Hvilken utdanning krever dette?

 

Er vell ingen utdanninger som krever dette, men de teller jo selvfølgelig på snittet. Har begrenset med realfagspoeng og må derfor ha et ganske høyt snitt uten realfagspoeng.

 

bare et spørsmål:

har du lyst for å bli lege eller ingeniør?

 

Ja. Har planer om å bli ingeniør. Tråden handler uansett ikke om det. Trenger tips til å bli en 6'er-elev i norsk.

Endret av Pute
Lenke til kommentar

For å få 6 i norsk må du rett og slett øve deg på å skrive. Det kan også være viktig å kunne pensum sånn noenlunde.

 

Skriv en haug med tekster og lever inn til lærer. Be om tilbakemelding, og jobb utifra det. Et tips kan være å bruke tidligere eksamensoppgaver som du finner på udir.no

Endret av Okeho
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hallo!

 

Jeg er helt avhengig av å få 6 i alle tre norskfagene nå til neste år. Har hatt 5 i alle år i alle norskfagene. Mener det bør være mulig å forbedre den. Jeg har nynorsk som hovedmål, men jeg lurer på om det går ann å skifte hovedmål før 3. klasse? Jeg har som regel hakket mer feil i nynorsk enn i bokmål. Jeg har inntrykk av at læreren legger lista noe lavere på sidemål og noe høyere på hovedmål. Stemmer dette?

 

Uansett trenger jeg tips til å få 6 i alle norskfagene. Er det noen her som har fått 6 i norskfagene som kan hjelpe? Hva er oppskriften? :wee:

 

Du må ha det samme språket som hovedmål gjennom alle tre årene på vgs, siden faget norsk - hovedmål er et fag som går over 3 år på videregående.

 

Jeg har fått 6 i norsk hovedmål som i mitt tilfelle var bokmål. Jeg jobbet knallhardt med faget, og brukte mange timer på lekser, innleveringer og forberedelser til prøver (type prøveeksamen og halvårsvurderingsprøver). Det viktigste er at man har grunnlaget fra de to forrige årene, både 1. og 2.året fordi det får man bruk for på 3.året også. Alt av sjangerlære, litteraturhistorie, osv. er veldig viktig å ha med seg. Vår lærer var ganske streng, men også svært engasjert og flink. Hun rettet innleveringer og tekster med mikroskop. Gikk over hver eneste lille skrivefeil, feilformulering og faktafeil for å hjelpe oss forstå hvordan vi kunne oppnå en perfekt 6'er. Å lese over og studere feilene man har gjort er ofte viktigere enn noe annet. Klarer man å sakte, men sikkert luke ut feilene og lære av de, vil man oppnå gode resultater til slutt! :) En 6'er i norsk krever også relativt god fantasi, og tverrfaglighet (at man har gode kunnskaper fra flere fag). Man får bestandig bruk for fagstoff og fantasi i tekster man skriver og analyser man gjør, og derfor er det viktig å ha kontroll på både politikk og samfunn, aktuelle saker, følelsesliv, historie og utvikling.

 

Ikke gi opp håpet. En 6'er er ikke umulig! Lykke til :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du må ha det samme språket som hovedmål gjennom alle tre årene på vgs, siden faget norsk - hovedmål er et fag som går over 3 år på videregående.

 

Er du sikker på det? Læreren min lot meg skifte når jeg begynte i tredje. Det er mulig at hun rett og slett ikke kjente regelverket, men skulle gjerne sett en kilde på det.

Lenke til kommentar

Du må ha det samme språket som hovedmål gjennom alle tre årene på vgs, siden faget norsk - hovedmål er et fag som går over 3 år på videregående.

 

Er du sikker på det? Læreren min lot meg skifte når jeg begynte i tredje. Det er mulig at hun rett og slett ikke kjente regelverket, men skulle gjerne sett en kilde på det.

 

Sorry, jeg har ingen kilde fordi det var noe jeg hørte av læreren min. Men det godt hende at du var hun som ikke visste regelverket ;) Hehe.

Lenke til kommentar

Hallo!

 

Jeg er helt avhengig av å få 6 i alle tre norskfagene nå til neste år. Har hatt 5 i alle år i alle norskfagene. Mener det bør være mulig å forbedre den. Jeg har nynorsk som hovedmål, men jeg lurer på om det går ann å skifte hovedmål før 3. klasse? Jeg har som regel hakket mer feil i nynorsk enn i bokmål. Jeg har inntrykk av at læreren legger lista noe lavere på sidemål og noe høyere på hovedmål. Stemmer dette?

 

Uansett trenger jeg tips til å få 6 i alle norskfagene. Er det noen her som har fått 6 i norskfagene som kan hjelpe? Hva er oppskriften? :wee:

 

Du må ha det samme språket som hovedmål gjennom alle tre årene på vgs, siden faget norsk - hovedmål er et fag som går over 3 år på videregående.

 

Jeg har fått 6 i norsk hovedmål som i mitt tilfelle var bokmål. Jeg jobbet knallhardt med faget, og brukte mange timer på lekser, innleveringer og forberedelser til prøver (type prøveeksamen og halvårsvurderingsprøver). Det viktigste er at man har grunnlaget fra de to forrige årene, både 1. og 2.året fordi det får man bruk for på 3.året også. Alt av sjangerlære, litteraturhistorie, osv. er veldig viktig å ha med seg. Vår lærer var ganske streng, men også svært engasjert og flink. Hun rettet innleveringer og tekster med mikroskop. Gikk over hver eneste lille skrivefeil, feilformulering og faktafeil for å hjelpe oss forstå hvordan vi kunne oppnå en perfekt 6'er. Å lese over og studere feilene man har gjort er ofte viktigere enn noe annet. Klarer man å sakte, men sikkert luke ut feilene og lære av de, vil man oppnå gode resultater til slutt! :) En 6'er i norsk krever også relativt god fantasi, og tverrfaglighet (at man har gode kunnskaper fra flere fag). Man får bestandig bruk for fagstoff og fantasi i tekster man skriver og analyser man gjør, og derfor er det viktig å ha kontroll på både politikk og samfunn, aktuelle saker, følelsesliv, historie og utvikling.

 

Ikke gi opp håpet. En 6'er er ikke umulig! Lykke til :)

 

Det er antakeligvis ikke nok til å frata deg karakteren din, men det skrives "6-er", ikke "6'er".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg lærte på vgs som jeg mener fikk meg fra den evige 5-er og opp til 6 var først og fremst hvordan å bygge opp en tekst (veldig viktig å følge sjangeren som er oppgitt i oppgaveteksten). F.eks. ved artikkel/leserinnlegg, begynne med en problemstilling (skal være ganske kort), en drøftelse og en oppsummering tilslutt. Måten du argumenterer på må være logisk osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er drygt 15 år sidan eg var raudruss. Eg lurte på kvifor det aldri var mogeleg å få meir enn 5 på ei norskprøve, og spurte ein medelev som var sonen til ein lærar. På norskprøvane kunne ein velje mellom fleire stiloppgåver. Vedkommande meinte at nokre sjangrar, som f.eks. kåseri vart sett på som vanskelegare enn f.eks. ein vanleg drøftande stil. Det ville difor vere vanskeleg å få meir enn 5 på ein vanleg stil, medan det ville vere enklare å nå i seksaren dersom ein beherska "vanskelege" sjangrar som kåseri og essay.

 

På neste norskprøve valde eg kåserioppgåva. Då hadde eg "dagen", og resultatet vart 6/5. Det vart den eine gongen eg har hatt 6 på ei norskprøve.

 

Elles var norsk munnleg ein del av standpunktkarakteren i norsk, så det svarte seg å rekke opp handa og vere aktiv i timane, ha meiningar om det meste, og ikkje minst å kunne grunngje kvifor ein meinte det ein gjorde. Det same gjaldt på norskprøvane. Det viktige var ikkje å ha dei "rette" meiningane, men å kunne vurdere for og imot osv. Slik kunne ein vise modenheit. Det er lurt å følgje med på- og tenkje gjennom aktuelle saker i samfunnet, vere kreativ osv., og eg sluttar meg fullt og heilt til det Woman skriv på slutten av innlegg #11.

 

Matematikk og naturfag er meir "eksakte" fag enn språk(/samfunns)faga, og er etter mi meining dei faga det er lettast å få toppkarakter i. Desse er (i tillegg til god norsk rettskriving og gode ferdigheiter i engelsk) dei faga du verkeleg får bruk for dersom du siktar mot f.eks. siv. ingstudiet på NTNU.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er drygt 15 år sidan eg var raudruss. Eg lurte på kvifor det aldri var mogeleg å få meir enn 5 på ei norskprøve, og spurte ein medelev som var sonen til ein lærar. På norskprøvane kunne ein velje mellom fleire stiloppgåver. Vedkommande meinte at nokre sjangrar, som f.eks. kåseri vart sett på som vanskelegare enn f.eks. ein vanleg drøftande stil. Det ville difor vere vanskeleg å få meir enn 5 på ein vanleg stil, medan det ville vere enklare å nå i seksaren dersom ein beherska "vanskelege" sjangrar som kåseri og essay.

 

Elles var norsk munnleg ein del av standpunktkarakteren i norsk, så det svarte seg å rekke opp handa og vere aktiv i timane, ha meiningar om det meste, og ikkje minst å kunne grunngje kvifor ein meinte det ein gjorde.

 

Kåseri og essay er vel regnet som så vanskelige sjangre at om man klarer å få 6 i dem bør man egentlig fint greie det på en artikkel også, og det er et langt tryggere valg. Med kåseri og essay bør man ha stålkontroll på sjangertrekkene og øve mye på dem. Ikke noe man nødvendigvis bør forvente å få god karakter på første gangen.

 

Muntlig er for øvrig en egen karakter.

Lenke til kommentar

(...)

Muntlig er for øvrig en egen karakter.

 

Du har sjølvsagt rett, og når eg får tenkt meg om trur eg det var slik for 16 år sidan også.

 

Eg trur det er svært vanskeleg å få 6 i 3. klasse på f.eks. ein artikkel, medan det er noko "enklare" å få 6 på f. eks. kåseri, vel og merke om ein beherskar det. Eit "trygt" val er eit godt val om ein siktar på ein femmar, men er ikkje nødvendigvis det om ein siktar høgare.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...