Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Lærer og å date unge jenter


Anbefalte innlegg

Jeg har diskutert med noen om hva som er "greit" ift det å være lærer på vgs og å date unge jenter. Meningene er mange, og kunne vært interessant å se hva diskusjon.no-folket har å si.

 

En eller annen plass går det et slags skille for hva som er Ok og hva som ikke er det. Er du kontaktlærer for "den utkårede" er det selvsagt røde varsellamper all over the place, og generelt om du setter en karakter kan man jo se at det er etisk uforsvarlig lang vei. Personlig føler jeg at det egentlig burde stoppe der, om man er lærer i en klasse og dater en i en annen klasse på samme skole, og ikke er med i karaktersettingen av vedkommende har man ikke det samme maktforholdet lenger, selv om man i kraft av å være ansatt som lærer nødvendigvis har en *viss* makt likevel. Absolutt et grensetilfelle, men for meg er hensynet til de faktiske arbeidsoppgavene det som vipper det i retningen "OK", denne eleven er ikke en del av ansvarsområdet, og blir dermed i praksis bare noen som "tilfeldigvis" vanker på samme arbeidsplass.

 

Noen andre meninger jeg har hørt har vært at det går fint sålenge det er en annen skole. Dette blir vel steget etter eksempelet over. Det gir jo også mening, da det kan gi endel kleine situasjoner dersom ryktene går og diverse indirekte påvirkning av arbeidet - da er en hvertfall på en ganske trygg side, slipper endel rykteflom, blikk og kanskje mindre respekt fra de som måtte mene det er godt over kanten å "forsyne seg" på den måten. Har også hørt noen mene at man skal holde seg unna alt som er i vgs-alder, dvs 19 og yngre. Syns det blir overkill - det er jo intet sært med aldersforholdet 18-25 generelt. Hvorfor det skal være noe annet fordi man har tatt PPU er for meg vanskelig å forstå. Evt har man et generelt utsagn som at man må vurdere det selv, at det går greit å ha det "nært innpå" i noen tilfeller, men kanskje ikke andre.

 

Bare for å understreke - har ingen lumske planer selv :tease: ingen som tok dette opp under PPU såvidt jeg kan huske. Neppe veldig overraskende...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg skrev var "Chris Hansen: Please take a seat right over there....", fordi jeg syntes det passet. Også glemte jeg å legge med bilde og jeg la det med etter at du hadde lagt det ut. Da skrev du "Lite kult av deg og kopiere mitt bilde da, Tigergutt. Være litt kreativ og finne et annet kanskje? Uansett så hjelper ikke bilder noe særlig på problemstillingen til trådstarter." Og jeg svarte til deg. "Men men... Jeg bryr meg ikke."

 

Derfor skriver jeg her. Og du vet ikke om jeg bare poster ubruklige kommentarer. Tviler på at du har lest alle mine innlegg.

 

Kan ikke si at ditt innlegg er så mye bedre. "Så hvorfor skriver du her da i det heletatt? Hvorfor har du en konto, hvis du bare poster ubruklige kommentarer?" Tror ikke det hjalp knopflerbruce noe særlig.

 

knopflerbruce ikke ha et forhold med en student som er under 18år. Det blir veldig feil etter min mening og tror nok de fleste er enig i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Antar frihetens regn postet bildet fordi han leste den orginale kommentaren til tigergutt92, grunnen til at jeg tar den slutningen er at han startet det han skrev med "hehe" som jeg antar var rettet mot kommentaren til tigergutt92.

 

Dette forklarer hvorfor han hisser seg litt opp, når tigergutt92 kopierer bildet til sin post.

 

Men nå synes jeg det er på tide at dere blir skværer opp da sånn krangling ikke fører vell til noen, og iallefall ikke til tråden.

 

 

Jeg synes personlig at det er uetisk, UANSETT for en lærer til å date elevene sine, om det er grunnskole eller universitet det er snakk om, samme om det ikke er noen aldersforskjell engang blir det etter min mening misbruk av stillingen hans/hennes.

 

Når eleven er ferdig på skolen læreren underviser på synes jeg det bare er å dose på, om eleven er lovelig iallefall da.

Lenke til kommentar

@Tigergutt92: Quote: "Men men... Jeg bryr meg ikke." Klasse. Typisk "slacker" post.

 

@Mr. Primera: Frem til din post, så var det kun min post som hadde besvart trådstarters problemstilling. Jeg ser ingen grunn til at folk skal poste noe som helst hvis det ikke har noen sammenheng med tråden. Men nå har dette sklidd helt ut her så rekner med at en modorator sletter innlegg som ikke besvarer trådstarter. Jeg kommer ikke til å bruke mer tid her, takk.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Antar frihetens regn postet bildet fordi han leste den orginale kommentaren til tigergutt92, grunnen til at jeg tar den slutningen er at han startet det han skrev med "hehe" som jeg antar var rettet mot kommentaren til tigergutt92.

 

Dette forklarer hvorfor han hisser seg litt opp, når tigergutt92 kopierer bildet til sin post.

 

Men nå synes jeg det er på tide at dere blir skværer opp da sånn krangling ikke fører vell til noen, og iallefall ikke til tråden.

 

 

Jeg synes personlig at det er uetisk, UANSETT for en lærer til å date elevene sine, om det er grunnskole eller universitet det er snakk om, samme om det ikke er noen aldersforskjell engang blir det etter min mening misbruk av stillingen hans/hennes.

 

Når eleven er ferdig på skolen læreren underviser på synes jeg det bare er å dose på, om eleven er lovelig iallefall da.

 

Det er nok noe sånt jeg også har tenkt. Sjansen er nok stor for at en risikerer å bli lurt i en felle også dersom det faktisk er en av sine egne elever det er snakk om. Men dette faller bort hvis det er en elev en ellers ikke har noen kontakt med ift undervisning, eller? Takker forøvrig for on topic-svar, som en av to sålangt...

Lenke til kommentar

Synes det går veldig bra om la oss si 3dje vidergående, dama er 18 år +/-. Og om læreren er ung, evt vikar.

Så 25-26?

 

Men som du sier, er du kontakt lærer, så er du enkelt å greit ikke sammen med den eleven under det ene året. Da får du iallefall holde det hemmelig:p

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har selv drevet med coaching og veileding. Jeg ser ikke på noen måte hvordan man som profesjonell fagperson kan holde rede på grensene, når man blander inn private følelser i helheten.

 

Jeg ville holdt meg langt unna slike "fristelser"

Lenke til kommentar

@Mr. Primera: Frem til din post, så var det kun min post som hadde besvart trådstarters problemstilling. Jeg ser ingen grunn til at folk skal poste noe som helst hvis det ikke har noen sammenheng med tråden. Men nå har dette sklidd helt ut her så rekner med at en modorator sletter innlegg som ikke besvarer trådstarter. Jeg kommer ikke til å bruke mer tid her, takk.

 

Må da være lov til og komme med en og annen liten humoristisk/ot kommentar på ett diskusjonsforum så lenge ikke diskusjonen sklir helt ut. Ja det var nok unødvendig av tigergutt og kopiere bildet ditt siden du allerede hadde lagt det ut, men synes du hisset deg litt i overkant opp av det.

 

*må ha siste ord :wee:*

 

 

/ontopic

 

Hørte av en kompis om en lærer på en arkitektskole i førti-åra som i flere år hadde hatt seg med forskjellige unge jenter han underviste, selv om de er voksne i de fleste sammenheng (23-26ish år gamle) så mener jeg du har en viss autoritet/makt over de du underviser og det å starte forhold med de blir misbruk av den autoriteten/makten uansett hvordan man ser på det.

Endret av Mr. Primera
Lenke til kommentar

Det trengs ikke en gang å være aldersforskjell en gang, men jeg synes nå i min mening at det er veldig uprofesjonelt om en lærer/mentor legger ann på en elev med romantisk interesse, og spesielt innenfor skolefasilitetene, (kinky tabu "ONS" er annen ting). Hva om det ender opp i såre følelser og uber akwardness? Tenk på hvordan det vil gå utover utdanning og undervisning?

Second hand experience, der det endte opp med henne som måtte bytte mentor, som skolen ikke kunne tilby, og hun kunne ikke "sladre" heller fordi det ville gitt han problemer.. Hennes skoletermin ble mer eller mindre messed up som etterfølge av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...