Gå til innhold

[Løst] Ny SATA disk, bør jeg koble til RAID kontroller eller vanlig kontroller


Anbefalte innlegg

Hei! Har googlet og googlet, men finner ikke noe i jungelen veiledninger og spørsmål rundt hvordan koble opp RAID. Jeg skal koble på SATA disk nr 2 i burken min. Jeg har fortsatt ledig port på den vanlige harddisk kontrolleren, men jeg har også en RAID kontroller.

 

Spm mitt er: Bør jeg koble på disken på den vanlige kontrolleren, eller RAID kontrolleren? Tenker da på ytelse.

Jeg har ikke fiklet med disker siden IDE-dagene og da skulle man prøve å ha dem på forskjellige kabler og slikt. Lurer på om dette fortsatt er et tema, eller har det ikke noe å si lengre?

 

Jeg skal IKKE bruke RAID, dette er en lagringsdisk på 1 TB. Systemdisk er en SSD. og jeg har dette hovedkortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå nevner du ikke hvilken kontroller det er snakk om.

Er det en billig PCI så burde du vurdere noe annet, men en med PCI-E trenger du ikke å tenke noe særlig.

 

Eneste du må tenke på er om du skulle ha koblet på en SSD, disse er KRESNE om du skal ha skikkelig ytelse og det er svært få kontrollere som kan gi mer ytelse enn den som er integrert i hovedkortet.

Ikke uten at du drar opp i heftigere prisklasser.

Lenke til kommentar

Takk for svar

Ser at jeg muligens må presisere. Alternativene mine er å koble den ekstra disken (ikke SSD) til:

 

1. Ledig "vanlig" SATA 3 kontakt på hovedkortet.

2. Hovedkortets Onboard SATA 3 RAID kontroller.

 

Jeg har ikke kjøpt noe eksternt kort. :)

Lenke til kommentar

Kortet har fra toppen av

2.stk mørkeblå (ASMedia Sata 6Gb/s) porter

2.stl grå (Intel ICH10 brikkesett SATA 6.0 Gb/s) <-- Intel

4.stk lys blå (Intel ICH10 brikkesett SATA 3.0 Gb/s) <-- Intel

 

Bruk Intel portene først og fremst føre 3'de parts ASMedia kontrollers porter.

 

SSD som har sata 6.0 Gb/s interface (SATA3) er fornuftig å ha på grå port.

Harddisk som har sata 6.0 Gb/s interface (SATA3) er fornuftig å ha på grå port ( får fullt utnyttet diskens cache).

Harddisk som har sata 3.0 Gb/s interface (SATA2) er fornuftig å ha på lys blå port.

CD/DVDRom som har sata 3.0 Gb/s interface (SATA2) er fornuftig å ha på lys blå port.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...