Gå til innhold

TN eller IPS?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er på utkikk etter en ny skjerm! Har vært stuck med en halvveis ødelagt skjerm i 3 år nå, og begynner å ble ganske lei.

 

Skjermen jeg har fra før av er en Acer G24eid.

 

Jeg har lenge vært keen på en skjerm med 2560*1600 oppløsning, men ser at det blir alt for dyrt. Regner med at de vil få lavere pris etterhvert, derfor velger jeg heller å kjøpe en billigere skjerm nå, og heller kjøpe en dyrere når høyere oppløsning blir standard.

 

Jeg gamer litt, men er ikke på noe seriøst nivå... Har et gtx 680 og eier battlefield 3, men spiller såpass lite at jeg ikke føler at jeg trenger en skjerm med god responstid. I lengden regner jeg med at jeg spiller mest strategispill.

 

Vurderer derfor å kjøpe en IPS skjerm, har derfor vurdert Dell UltraSharp U2412M. Jeg har jo lest at IPS gir mye bedre bildekvalitet, farger og innsynsvinkel, men jeg lurer litt på hva som menes med bedre bildekvalitet? Vil fargene være sterkere og finere? Eller vil de bare være 100% korrekte, men kjedelige? Korrekte farger er ikke så viktig for meg, så lenge fargene er sterke og "levende" og har gode sortnivåer, litt sånn som amoled mobilrskjermer :p Innsynsvinkel er heller ikke så viktig, sitter alltid rett forran skjermen uansett, og aldri fra siden.

 

Derfor lurere jeg til slutt på om jeg skal gå for ultrasharp skjermen, eller om det er noen andre TN skjermer som egner seg bedre? Hva gir mest "fargesprakende" bilder? Responstid og hz, har ikke så mye å si for meg, så lenge det ikke går utover vanlig desktop bruk, og simpel gaming :)

 

Takker for svar! :)

Endret av GunnarGul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IPS!

Du finner masse info om dette ved å google litt ;)

 

Det er klasseforskjell, og etter å ha brukt en IPS skjerm vil du helst unngå TN i fremtiden.

 

Kjøp u2412 eller enda bedre; U2410!

Hva er forskjellen på de to modellene? Antall farger, dynamisk kontrast (som jeg ikke helt har skjønt meg på) og responstid?

 

@GunnarGul - Hvis du har fått skjermen. Hva synes du?

 

Er selv på utkikk etter en ny skjerm, og må si at både U2412M og U2410 høres begge to utrolig fristende ut.

 

I skrivende stund brukes en Samsung Syncmaster 226BW

Lenke til kommentar

I utgangspunktet har disse to ulike paneler, enmlig et e-IPS (U2412M) og H-IPS (U2410). Konsekvensen av dette re at U2412M bare har 6 bits fargebybde pr kanal mens U2410 har 8 bits. Derfor har U2410 et større fargerom, dvs klarer å vise flere nyanser helt korrekt. U2410 har ogs større lysstyrke og litt flere tilkobliner. U2410 har også litt raskere responstid. U2412M bruker også LED-bakgrunnsbelysning, mens U2410 bruker CCFL (katode-lysrør). LED bruker mindre strøm, men lysrør gir faktisk mer korrekte farger og noe bedre fargerom.

 

Om man ikke driver mye med bilderedigering/design så er U2412M et helt ålreitt alternativ - om man driver med det ville jeg vurderet U2410 eller Asus PA246Q. Personlig har jeg både Asus PA246Q og Dell U2711, og tenker på å skaffe meg en U2412M til å erstatte en Eizo skjerm (TN).

Lenke til kommentar

U2412M bruker 6-bit med A-FRC (Advanced Frame Rate Control) - som har noenlunde samme effekt som dithering.

 

U2410 er en 8-bit skjerm (dvs selve panelet er et 8-bit H-IPS panel), men hardwaren kan prosessere i 10-bit (faktisk også 12-bit lock-up) - derfor er det ofte angitt med over en milliard farger. Men det er 8 bit, hvor man ved ulik teknologi (A-FRC eller dithering) lager nødvendige ekstra farger. Akkurat hvordan finner jeg ikke ut fra specs. U2711 har et ekte 10-bit panel - produsert av LG om jeg ikke husker feil.

 

Etter min mening er det beste alternativet blant 24'' IPS skjermer ASUS PA246Q, som faktisk har et ekte 10-bit panel, P-IPS. Har 12-bit "lock-up table".

 

Men de fleste ser ikke forskjell mellom 6-bit + A-FRC og ekte 8-bit, sammen mellom 8-bit + A-FRC og ekte 10-bit.

Lenke til kommentar

Anti-glare coating som Dell har på U2410 gjør ting ekstremt blurry og uklart. Vil ikke anbefale den skjermen til noen, ikke engang folk som skal redigere bilder. Fjernet denne coating selv, og har nå ikke garanti på U2410 mer, men nå ser skjermen aldeles nydelig ut (ligner veldig på apple cinema display nå).

 

Input lagget og responstiden er og veldig høy grunnet CCFL backlighten, så skjermen egner seg ikke til vanlig bruk. IPS skjermer har og ganske dårlig sort nivå, så svart tekst på hvit bakrunn vil se noe uklarere ut på et IPS panel. U2410 har og noe mindre dot pitch (størresle på tekst), så jeg liker heller å surfe på et TN panel.

 

Etter å ha eid og prøvd en haug med skjermer, så velger jeg heller et dyrt TN panel framfor IPS. Fordelen med IPS er selvfølgelig fargegjengivelsen, som er super, men til vanlig bruk trengs den ikke. og i spill vil det være et minus at fargene er så nøyaktige faktisk. Som sagt så er sortnivået ganske dårlig på U2410, og det merker man i videor og filmer. Der det skal være skygge og mørkt, er det lyst som dagen på U2410.

 

Om du er ute etter en billig 27" IPS 2560x1440 skjerm, så koster de koreanske Catleap monitorene under 2000kr på ebay. Dette er da samme skjermene som apple cinema display til 1/4 av prisen. Har flere kamerator som har bestillt og de er mega fornøyde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@kidio007: Jeg har en dyr TN stående ved siden av en IPS-skjerm, IPS-skjermen er TN-skjermen overlegen - også når det gjelder sortnivå. Husk at TN panaler kun lages som 6-bit paneler, dvs med svært begrenset fargerom. Resten av fargene fremskaffes ved hjelp av dithering. Og at et 6-bits panel kan konkurrere med et skikkelig 10-bits panel, ja det er i realiteten umulig.

 

Sortnivå er ellers svært avhengig av skjermens lysstyrke.

 

Ellers er det helt korrekt at anti-glare coating på U2410 og U2711 medfører at en del oppfatter den som litt "blurry". Men det er ikke alle som gjør det. Ellers har faktisk U2711 og Apple sin skjerm samme panelet fra LG så vidt jeg vet. Catleap monitorene bruker utsorterte paneler, dvs paneler som ikke tilfredstiller Apple sin kvalitetskontroller.

 

CCFL gir så vidt jeg vet ikke noe effekt på "input-lag" - faktisk mener mange at CCFL fremdeles er det beste valget for skjermer med høyt krav til fargegjengivelse.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at CCFL gjør en fantastisk jobb med å gjengi farger, da spesielt sort og hvit blir mye mer riktig. Hadde det ikke vært for at respons tiden (IPS paneler med scaler øker respons tiden + ips glow) og input lagget (elektronikken inne i IPS monitorer som hjelper til å gjengi riktige farger øker respons tiden) var høyere på IPS , så hadde jeg salvsagt valgt IPS. Sort nivået er og generelt bedre på TN paneler. Det er ihvertfall inntrykket jeg fått av anmeldelser på nettet, og inntrykket jeg har fått av å sammenligne IPS og tn paneler side ved side her hjemme.

 

Det blir selvsagt en smakssak, men jeg mener at til vanlig bruk så er det ikke nødvendig at fargene er 100% nøyaktige. Er man ute etter en skjerm med fyldige og rike farger, så finnes det TN paneler med wide color gamut som HP W2408h, som er en monitor jeg er meget fornøyd med. Jeg oppfatter det som at folk heller vil ha kraftige farger over riktige farger. Bare se på mobilskjermene som lages i dag. AMOLED skjermene til samsung har alt for kraftige farger, og skjermene har ofte en grønn eller rød tint over seg. Alikevel opplever jeg det at folk flest synes at dette er veldig gode skjermer.

 

IPS skjermer er ypperlige for folk som trenger riktige farger i forbindelse med redigering av film og bilder. Men jeg føler det at skjermene ikke er utviklet for vanlige brukere når de setter bildekvalitet framfor respons tid og input rate for å få så nøyaktige farger som mulig. Den vanlige bruker spiller litt, surfer litt, ser litt video osv. Når det kommer til spilling så merker i hvert fall jeg en ganske betydelig forskjell mellom en TN monitor med 10-15ms inut lag og en IPS skjerm med scaler som ofte (average) får 25-30ms.

 

Når det kommer til video så vil det å ha veldig nøyaktige farger både virke inn positivt og nagativt. Jo, fargene er nøyaktige, men alle feil i filmen vil også bli mer tydelige, og jeg ser at skyggene i filmen ikke er nøyaktige. Når det kommer til surfing så opplevde jeg det at alle 3 TN panelene mine viste svart tekst på hvit bakrunn mye tydelige enn mine U2410 og catleap IPS monitorer.

 

Finnes det en H-IPS skjerm uten scaler, med et over gjennomsnitts bra sortnivå og mindre avansert elektronikk som ikke har så stor innvirkning på respons tiden så, hadde jeg absolutt valgt det.

 

Er jeg helt på bærtur på noen områder så må du bare arrestere meg, hehe.

Endret av kidio007
Lenke til kommentar

Nå viser faktisk en test hos Toms Hardware fra februar i år at det faktisk ikke er så markante forskjeller mellom TN og IPS, uansett er inputlaget langt lavere enn mennesker gjennomsnittlige reaksjonstid. Man har TN-skjermer som blir slått av E-IPS og S-IPS paneler. Alternativet er heller ikke bare H-IPS. Det finnes faktisk flere IPS-skjermer som er ned i 15 - 17 ms inputlag, blant annet har Eizo noen modeller laget for gamere.

 

Nå er alle TN-panel bare 6-bit og bruker "triks" for å skape nok farger. Så selv om skjermer som HP W2408h (som også er glossy) ser imponerende ut, så er realiteten en helt annen. Dette er også en gammel skjerm, som alt da den kom fikk blandet mottagelse. Noen tester gav den relativt høy score, andre gav den langt dårligere.

 

Min erfaring med den vanlige bruker er at inputlag er langt mindre viktig enn å ha gode og korrekte farger. Jeg har som sagt en IPS skjerm stående ved siden av en TN (ikke glossy) av de bedre (da den ble kjøpt) ved siden av hverandre. Begge er kalibrert. Alle som ser disse to er overraska over forskjellen og går å kjøper IPS-skjerm. En annen ting med å ha skjermer som viser farger korrekt, er faktisk at designere som lager nettsider etc faktisk bruker skjermer som viser farger korrekt, og særlig TN-skjermer kan gå glipp av designmessige detaljer.

 

Jeg er ikke uenig i problemet med sortnivå, men personlig så oppdager jeg det sjelden. Mest fordi jeg aldri sitter i mørke rom med skjermene. Noe man faktisk bør unngå - da dette sliter langt mer på synet enn å ha skikkelig lys i rommet.

Lenke til kommentar

Min erfaring med den vanlige bruker er at inputlag er langt mindre viktig enn å ha gode og korrekte farger. Jeg har som sagt en IPS skjerm stående ved siden av en TN (ikke glossy) av de bedre (da den ble kjøpt) ved siden av hverandre. Begge er kalibrert. Alle som ser disse to er overraska over forskjellen og går å kjøper IPS-skjerm. En annen ting med å ha skjermer som viser farger korrekt, er faktisk at designere som lager nettsider etc faktisk bruker skjermer som viser farger korrekt, og særlig TN-skjermer kan gå glipp av designmessige detaljer.

 

Skjønner godt at de synes IPS skjermen din ser bedre ut enn TN skjermen, for det er absolutt sannheten. Nå vet jeg ikke om U2410 har noe høyere input lag enn nyere IPS skjermer, men kjører jeg den skjermen duplisert med TN skjermer og jeg f. eks. hopper opp og ned i et spill, så ser jeg klart og tydelig at U2410 kommer litt etter. Merker det godt i alle spill faktisk, men som du sier så finnes det IPS skjermer med noe mindre input lag for gamere. FInnes helt sikkert IPS skjermer med lav respons tid også for å unngå ghosting. Jeg har i hvertfall ikke funnet en IPS skjerm med ccfl, lav input, lav respons, korrekte farger og bra sortnivå. Nå representerer jeg kanskje ikke folk flest heller, så kan godt hende folk heller vil ha korrekte farger over smooth gameplay i spill og at windows 7 da kanskje vil føles litt mindre snappy ut.

 

http://www.youtube.com/watch?v=LTdLfopUGm4

Endret av kidio007
Lenke til kommentar

Drit i alt pratet om input lag, om du kun har 1 skjerm, har det ingenting å si. Og etterslepet på de skjermene skal man være hardbarket nazi for å klare å legge merke til og irritere seg over. Knallskjermer i pris og ytelse.

Hva har antall skjermer med inputlag å gjøre?

Etterslepet på en god IPS-skjerm er vanskelig å oppdage ja, det er bare snakk om å ha en god overdrive-funksjon i skjermen det.

Inputlag er merkbart om det er ekstremt høyt, alt under 10 ms vil oppleves som raskt og alt fra 15ms og under er raskt nok for de fleste

Lenke til kommentar

Har ikke U2410 "gaming mode" som reduserer input lag?

 

@Kidio007 - Ville du anbefalt U2410 til en som bruker pcen til gaming og surfe på nettet?

Hvis det har betydning. Jeg spiller svært lite FPS, men derimot veldig mye RPG.

 

Jo, den har gaming mode, men når man velger den profilen så ser ting ganske så ille ut. Fargeprofilen på gaming mode får ting til å se veldig gult ut. Med gaming mode er input lagget rundt 15ms, uten rundt 30-40ms.

 

Vil ikke anbefale U2410 til noen, og skjermen er absolutt ikke egnet til surfing eller gaming. Den har et anti-glare coating som ødelegger hele skjermen. Googler du litt ser du at det er flere som ikke er så happy med AG på U2410. Tekst blir vanskelig å lese, man blir fort sliten i øynene. Det er ikke en vanlig matt skjerm, men den har en veldig kraftig anti-glare.

 

Tok av denne ag-coatingen på min U2410, og nå ser den meget nydelig ut, men anbefaler ikke folk å prøve dette da det er ekstremt risky. Om du skal kjøpe en IPS skjerm, sjekk hvor betydelig ag-coatingen er før du kjøper skjermen, eller aller helst, kjøp en glossy en.

 

 

Drit i alt pratet om input lag, om du kun har 1 skjerm, har det ingenting å si. Og etterslepet på de skjermene skal man være hardbarket nazi for å klare å legge merke til og irritere seg over. Knallskjermer i pris og ytelse.

 

Det er riktig det at har man bare 1 skjerm så legger de fleste ikke så mye merke til det. Jeg merket det med en gang da jeg kom fra et TN panel, og da jeg startet et spill og begynte å røre på figuren så følte jeg først at det var noe små lagg, så jeg gikk å fikla på grafikkinnstillingene, men fant da til slutt ut at det var input lag som gjorde det. Syns det er greit å opplyse folk som skal kjøpe IPS om input lagget og respons tiden slik at da folk som spiller mye (er vel endel gamere på forumet her) ikke blir skuffa når/om de oppdager at høy respons og input lag ikke er ideelt for gamere.

Endret av kidio007
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Drit i alt pratet om input lag, om du kun har 1 skjerm, har det ingenting å si. Og etterslepet på de skjermene skal man være hardbarket nazi for å klare å legge merke til og irritere seg over. Knallskjermer i pris og ytelse.

Hva har antall skjermer med inputlag å gjøre?

Etterslepet på en god IPS-skjerm er vanskelig å oppdage ja, det er bare snakk om å ha en god overdrive-funksjon i skjermen det.

Inputlag er merkbart om det er ekstremt høyt, alt under 10 ms vil oppleves som raskt og alt fra 15ms og under er raskt nok for de fleste

 

Fordi du ikke har et annet referansepunkt da. Hjernen vil uansett bli vant til laggen, og kompensere for det, er ikke noe du vil bry deg om, over tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...