Gå til innhold

Anbefaling av kit (systemkamera + "all-round" objektiv)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vurderer kjøp av speilreflekskamera (første sådan, trenger hus & objektiv) og har vært en del frem og tilbake mellom ulike modeller. Vil nok primært være litt all-round bruk som i selskaper, ferier, skogs/fjellturer o.l. Tror dog jeg ikke har behov for en superzoom i første omgang. Litt videofunksjonalitet er også ønskelig, men ikke det viktigste. Føler også at det er en fordel å gå for et forholdvis nytt kamerahus med de forbedringene som ofte følger (ok - jeg er nok ofte litt for specs dreven men)

 

Prismessig blir taket på 8-9.000 (men skader jo ikke om det blir rimligere heller).

 

Noen modeller (kit) jeg har sett på:

Sony Alpha A77 - 8990 kroner med SLT-18-55mm.

Canon EOS 650D - 7495 kroner med 18-55mm F3,5-5,6 IS II

Pentax K-30 - 5995 kroner med 18-55mm WR kit

Nikon D3200 - 5499 kroner med 18-55mm VR (evt. D5100 også)

 

Canon og Nikon er jo det "folk flest" har og sådan har førstevalget så langt vært 650D. Alpha'n blir kanskje litt i dyreste laget men virker som en får mye teknologi. Jeg kjenner ingen som har Pentax og dermed litt usikker på den - dog ser det jo ut som at K-30 gir et solid kamera for pengene.

 

Nå vil jo mye av dette koke ned i subjektive meninger, men føler jeg svitsjer mellom de ulike alternativene hver dag. Noen som har tips/erfaringer om hvordan jeg bør velge? Eller andre kamera/objektiv (kombinasjoner) som kunne ha gjort susen?

 

Takker

Endret av muttok
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil holde meg borte fra "fanboy"-rådene og heller komme med standardrådet: Gå i en fotobutikk, klå på aktuelle kameraer, prøv hvordan de føles i hånden, se gjerne på menyer og knapper hvor intuitive de er for deg. Har du brukt noe merke tidligere vil de kanskje bli foretrukket. Har du DSLR allerede i familien, så kan det være greit å holde seg til "familiemerket".

 

Du vil absolutt få noen gode råd utover dagen(e) her på forumet, men du kan også væri sikker på at de er (for) mange som absolutt mener deres merke er det beste.

Jeg holder meg til ett merke (skal ikke nevnes her) som passer meg (og forsåvidt min familie), men i dagens fotoverden så vil jeg påstå at det ikke finnes "dårlige" merker eller "overlegne" merker. Til visse typer fotografering så vil det absolutt være enkelte kameraer som passer bedre enn andre, men til "allround" tror jeg det meste er bra. Gå for din egen magefølelse (som ikke nødvendigvis er det kameraet som blir anbefalt av den litt kunnskapsløse ekspeditøren på den lokale elektronikksjappa) , du blir sannsynligvis mest fornøyd da.

Lenke til kommentar

Tror alle disse er fine til de bruksområdene du nevner, så ville fulgt rådet over å prøve de litt i praksis i fotobutikken, for å kjenne om noen gir godfølelse.

Ellers, kan det være en idé å fylle en flosshatt med navnelapper og trekke lodd?

Lenke til kommentar

Noen modeller (kit) jeg har sett på:

Sony Alpha A77 - 8990 kroner med SLT-18-55mm.

Canon EOS 650D - 7495 kroner med 18-55mm F3,5-5,6 IS II

Pentax K-30 - 5995 kroner med 18-55mm WR kit

Nikon D3200 - 5499 kroner med 18-55mm VR (evt. D5100 også)

 

Canon og Nikon er jo det "folk flest" har og sådan har førstevalget så langt vært 650D. Alpha'n blir kanskje litt i dyreste laget men virker som en får mye teknologi. Jeg kjenner ingen som har Pentax og dermed litt usikker på den - dog ser det jo ut som at K-30 gir et solid kamera for pengene.

Kjøp heller Pentax K-5 med kit, koster kun 600kr mer enn K-30.

 

Pentax K-5 med 18-55mm :thumbup:

Lenke til kommentar

Leste i dag på dpreview og det er mye spekulasjoner rundt bilder som er tatt med 650D. Mange mener den har lavere bildekvalitet enn 600D/60D/7D og de lurer på om det er pga. at Canon har gjort noe med sensoren for at den skal bli bedre til filming.

Blir jo en nedtur hvis en nyere og "bedre" modell har lavere bildekvalitet enn forrige modell.

Lenke til kommentar

Leste i dag på dpreview og det er mye spekulasjoner rundt bilder som er tatt med 650D.

 

De spekulasjonene har det vært på alle de siste husene fra Canon 5D/5D mkII/mkIII, 7D, 60D, 550D etc. efter en stund så stilner dette av, sikkert pga. av at tredjeparts programvare klarer og lese bildefilene bedre etter en oppgradering, en ved lanseringen av kameraet

Lenke til kommentar

Tror jeg heller ville gått for en 550 d, kuttet ut kit linsa, og lagt mer i en bedre en.

Vet ikke hva man kan få en brukt 24 70 f2,8 for? Gjerne sigma ellet tamron.

 

Dersom du går for 650d med kit linsa, så kjøp en 50 mm fast f1,8 eller f1,4 i tilegg. du vil få glede av det til innendørs og med dårligere lys.

 

Ellers så synes jeg nikon sit d7000 må være ett knall alternativ. Så ett brukt til 5500, så kan du kjøpe en grei linse. Synes kit linsene er for kjip for kameraene de leveres til.

Lenke til kommentar

Et 17-50mm objektiv er nok kanskje det som passer best nå hvis en skulle gått bort i fra de objektivene som følger kit'ene. Dette blir først DSLR kamera og vanskelig å si hva en vil "spesialisere" seg på før en faktisk for kommet i gang.

 

Tamron AF SP 17-50mm F/2.8 XR Di II LD - 2999 kroner

Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM - 4595 kroner

 

Er blir det vell evt. kun Tamron som er aktuelt mtp. pris.

Hvor stor forskjell er det på et slikt objektivt og "standard" 18-55mm som følger kitene?

Og er Tamron her et greit objektivt med tanke på kvalitet o.l.?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...