Gå til innhold

Ny bærbar pc - leker med tanken på Mac


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Skal tilbake på skolebenken til høsten, og i den anledning trenger jeg meg en ny bærbar. Jeg har alltid hatt windows, og er brukelig fornøyd med det. Jeg vet ikke om jeg er fornøyd fordi jeg aldri har prøvd noe annet, eller om jeg er fornøyd fordi det er et OS som passer bra til meg.

 

Jeg leker litt med tanken på en Macbook Air. Om det ikke blir en Mac, så blir det en Samsung 9-serie.

 

Jeg skal på sikt standardisere alt i leiligheten min på et merke. Dvs, kjøper jeg en Mac så blir det en Imac når den stasjonære skal byttes ut, iphone når telefonen skal byttes ut, og sikkert et eple-TV når det en gang kommer.

 

Går jeg for en Samsung blir det ny Samsung-tv, Galaxy SIII og en Samsung alt-i-ett-PC når de får fingen ut og lanserer noe brukendes.

 

Mine primærbehov til Bærbar PC er ganske enkle, da hovedsakelig med tekstbehandling som primært bruksområde. Men jeg ønsker også å spille enkelte spill, som feks FM og enkelte strategispill (CIV5, Anno, kanskje Diablo 3) osv.

 

Hva mener dere? Jeg heller lit mot Mac fordi jeg er nyskjerrig. Men på andre siden så tror jeg at jeg kan få mer for pengene i en Samsung.

 

Noen som har noen gode tips eller erfaringer som de kan dele med meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du sier, du heller litt mot Air. Det å få forandring er kjekt og som oftest bra.

Still deg positiv til endring og ting du ikke forstår helt med en gang så går det nok bra :)

 

Er litt enig med "wirrumsen" om begrensninger, men med f.eks iPhone og Apple TV så kan en del av dem fjernes med en jailbreak. Noe som jeg anbefaler hvis du kjøper en iPhone.

 

Men når du snakker om spill så går ikke det så godt med Mac, FM går fint men de tynge spillene går ikke. Vertfall ikke på en air maskin, det er den enkleste og letteste modellen (noe som både kan være positivt og negativt) med ikke så supre specs til spilling. Men til surfing og skole, film, se bilder og slike enkle oppgaver går fint :)

 

 

Vær så snill til alle dere andre, ikke lag dette til en apple vs windows fan boy diskusjon der halvparten sier at mac s*ger hest siden det er mac, og resten sier at windows s*ger hest siden det går tregt og får virus hele tiden.

Forskjellige meninger og synspunkter er lov, men kom heller med saklige argumenter som hjelper.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takk for svar. Spilling er ikke prioritert på denne maskinen siden jeg har en stasjonær, men det er greit å kunne spille "lette" spill da det blir en del reising i løpet av det neste året. Blir mest surfing, se på video og tekstbehandling. Skal ha en del lange dager på skolen, så batteritiden er også viktig (ved lett bruk).

 

Er helt enig i at dette ikke skal bli en apple vs windows-tråd, det jeg hadde håpet var erfaring fra noen som har gått fra en windowsmaskin til en mac. Noen som angrer? Noen som er "nyfrelst"?

 

Jeg har sett litt på en MacBook Pro, men hvis jeg skal holde meg i en noenlunde fornuftig priskategori så ser det ut som jeg får nøyaktig de samme specsene på en MacBook Air. Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Du får absolutt mer for pengene med en air. 13 tommers MacBook Pro er i mine øyne det klart svakeste i Apple sin lap top line-up, men en latterlig 1280x800 res skjerm.

 

Jeg har 2011 modellen av MBA, som har samme chassis og skjerm som den nye, men forrige generasjon intel chipset. Den har så langt vært en utmerket maskin!

 

Satse på kun et merke i hjemmet ville ikke fungert for min del, da en selvbygget pc vil bli ganske mye bedre enn en iMac

Lenke til kommentar

Kjøpte selv en MBP 15,6" for en uke siden. Aldri brukt Mac før. Går overraskende greit. Litt googling blir det jo, men jeg er fornøyd så langt. Nå brukes den mest til filmskanning og fotoredigering osv, og jeg har en Windows-PC i bakhånd, men så langt har jeg ikke støtt på noen større hinder. Men er som sagt ganske fersk epleeier fortsatt. :)

Lenke til kommentar

Har hatt et litt på-og-av forhold med Mac siden de fremdeles var beige...

 

Min erfaring har vært at jeg digger maskinene og OS X, men avskyr kundesupporten. Måtte krangle i et halvår for å få hevet et kjøp etter at de hadde fikset en feil og laget en ny fire ganger på rad... (De prøvde seg til og med med at Apple i Europa har base i Irland, så norsk forbrukerkjøpslov gjaldt ikke.)

Jeg ville absolutt råde deg til å kjøpe maskinen på Elkjøp eller Expert, de er lettere å forholde seg til og maskinene koster som regel det samme som fra Apple.

 

Når det er sagt, jeg har hatt min nåværende MacBook i over 3 år, og foruten batteriet har maskinen holdt seg utrolig bra. Jeg har ingen betenkeligheter med å kjøpe Mac igjen neste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan vil jeg oppleve overgangen fra windows til OSx? Finnes det noen guider eller lignende jeg kan lene meg litt på?

 

Forøvrig, er skeptisk til Apple når det kommer til forbrukerrettigheter. Er jeg ikke i prinsippet like godt dekket på Applestore som på feks komplett.no?

Lenke til kommentar

Her er Apples egen switch-guide. Ganske ok, men operativsystemet er nokså idiotsikkert så jeg ville bare prøvet meg fram selv, skulle noen problemer oppstå så er det jo bare å google.

Har ikke hatt noen nevneverdige problemer med Apple og slikt selv, men sparer mye tid ved å ta service gjennom en av de autoriserte Apple-butikkene (Elkjøp, Lefdal, Expert, Eplehuset, Tellit, Humac osv). Loven sier 5 års reklamasjonsrett og så lenge maskinen er kjøpt i Norge så må forhandleren forholde seg til loven.

Lenke til kommentar

Hvordan vil jeg oppleve overgangen fra windows til OSx? Finnes det noen guider eller lignende jeg kan lene meg litt på?

 

Forøvrig, er skeptisk til Apple når det kommer til forbrukerrettigheter. Er jeg ikke i prinsippet like godt dekket på Applestore som på feks komplett.no?

 

Hvis du vil ha en guide du kan lene deg på når de gjelder Macbook så kan du jo se på denne siden: http://www.apple.com/no/support/mac/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...