Gå til innhold

iPhone-brann filmet av overvåkningskamera


Anbefalte innlegg

Det er jo ikke et ukjent fenomen at dingser med Li-ion-batterier tar fyr.Det jeg har tenkt på en del ganger er hva hvis dette skjer ombord på fly? Håndbagasjen er én ting (oppdages fort), men mange har vel en eller flere dingser med slike batterier i bagasjen som ligger i lasterommet. Der blir det i tillegg store temperatursvinginger som vel kan være en belastning for disse batteriene? Pilotene har vel varsellamper for brann i lasterommet, men hva med slukking?
Hmmm...interessant. Det gjøres vel ikke noe konkret før ulykken er der ihvertfall. Og det blir ganske vanskelig å gjøre noe med - kanskje man burde ha spesialbeholdere ved inngangen på flyet som alle må legge dingser i :D

 

Søker man på nettet finner man flere eksempler på flyulykker som har skjedd på grunn av lithium-batterier, det er ikke uten grunn at det nå er sterke restriksjoner på flyfrakt av de fleste typer lithium-batterier.

 

Forsvarets Forskningsinstitutt hadde tidligere en video på nettet der de viste branner og eksplosjoner med lithiumbatterier, men når jeg søker nå finner jeg bare en PDF-rapport:

http://rapporter.ffi.../2007/01666.pdf

I den 18 minutter lange videoen vises blant annet eksplosjonen av 4 stk DD-batterier i en stålkapsling, der ble lokket (16kg) slengt 42 meter vekk og selve kapslingen på 35kg ble funnet 24 meter fra eksplosjonsstedet.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Søker man på nettet finner man flere eksempler på flyulykker som har skjedd på grunn av lithium-batterier, det er ikke uten grunn at det nå er sterke restriksjoner på flyfrakt av de fleste typer lithium-batterier.

 

 

 

Ser ut til at det er ved store mengder faren er tilstede (fraktfly). Hvis det er slik at enhver mobiltelefon utgjør en såpass trussel, bør vel dette taes tak i temmelig kjapt! ... :hmm: kanskje jeg bør skru av tlf helt heretter...

Lenke til kommentar

Tja, synes nå at kameraet beveger seg normalt jeg i forhold til mulig utendørs stilling i et område som ser ut til å ha sidevind (bare se på hvor røyken går fra gutten).

 

Antar at det ikke er snakk om et domekamera men et annet firkantet et som er kjent for å bevege seg noe ved vind eller om motoren som styrer kameravinkelen ikke fungerer ordentlig.

 

Personlig tror jeg ikke det er fake , man bør også huske på at noen kamera også kan ta opp lyd.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...