Gå til innhold

TV-kort til Linux for overførsel av VHS-kasetter til moderne format


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Adapter fra SCART til phono er enkelt å få tak i. F.eks hos Clas Ohlsson.

Video capture kort finnes det mange av. Søk i Google på video capture linux usb

Det er noe sånt jeg tenkte det var ja, f.eks. dette scart-til-phono-adapteret og EasyCap DC60 USB Adapter[1]. Mye billigere direkte fra Kina, uten Clasern som mellomledd :)

 

-----

[1] Det ser ut som om det er støttet? ==> http://sourceforge.net/projects/easycapdc60/

Lenke til kommentar

Jeg brukte et eldre PCI kort jeg plukket opp for en billig penge til denne jobben. De fleste kortene basert på dette chip-settet:

 

01:06.0 Multimedia controller: Philips Semiconductors SAA7131/SAA7133/SAA7135 Video Broadcast Decoder (rev d1)

 

Virker bra med video for Linux driveren. Typisk satte jeg en kasett og startet det hele med (hadde mye PAL filmer, du vil kanskje bruke noe annet):

 

mencoder tv:// -tv driver=v4l2:device=/dev/video0:input=1:norm=PAL-60:alsa:adevice=hw.0,0 -oac copy -ovc copy -o $MOVIE-copy-long.avi

 

Deretter kodet jeg om og skalerte filmene med:

 

mencoder $MOVIE-copy-long.avi  -oac mp3lame -ovc lavc -lavcopts vcodec=mpeg2video:vbitrate=6000:ilme:ildct:acodec=mp2:abitrate=224  -vf scale=1280:720 -o $MOVIE

Lenke til kommentar

Jeg brukte et eldre PCI kort jeg plukket opp for en billig penge til denne jobben. De fleste kortene basert på dette chip-settet:

 

01:06.0 Multimedia controller: Philips Semiconductors SAA7131/SAA7133/SAA7135 Video Broadcast Decoder (rev d1)

 

Virker bra med video for Linux driveren. Typisk satte jeg en kasett og startet det hele med (hadde mye PAL filmer, du vil kanskje bruke noe annet):

 

mencoder tv:// -tv driver=v4l2:device=/dev/video0:input=1:norm=PAL-60:alsa:adevice=hw.0,0 -oac copy -ovc copy -o $MOVIE-copy-long.avi

 

Deretter kodet jeg om og skalerte filmene med:

 

mencoder $MOVIE-copy-long.avi  -oac mp3lame -ovc lavc -lavcopts vcodec=mpeg2video:vbitrate=6000:ilme:ildct:acodec=mp2:abitrate=224  -vf scale=1280:720 -o $MOVIE

Ja! Det er noe sånn jeg vil gjøre. Vet du om et bra kort som fortsatt er i salg?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte TV-kortet i USA. Jeg tror det var et Kworld kort, men er ikke 100% sikker. Modellnavnet husker jeg heller ikke.

 

Men hvis du tar en titt på V4L sin wiki vil du finne lister med hardware. Du kan starte på PCI eller USB kategoriene:

 

http://www.linuxtv.o...tegory:Hardware

 

 

Videre så ser jeg at jeg har satt noen kernel parametere til driveren på maskinen hvor jeg har dette kortet:

 

saa7134.card=65 saa7134.tuner=54 

 

Men dette vil variere fra kort til kort.

Lenke til kommentar

Kan Asus MyCinema kobles inn i scart-til-phono adapteret ovenfor?

 

Jeg har lest mye rundt og funnet at mange bruker s-vhs deck, ekstra kameraer filmen går igjennom, og ofte bør man velge tv-kort hvor filmen prosesseres på kortet. Det er så utrolig mange kort som anbefales, men disse er ofte gått ut av produksjon.

 

Pluss, ingen av Analog PCI kortene på LinuxTV finnes på prisjakt.no ...

Lenke til kommentar

Det har en inngang som heter "video/audio in", og det følger med en overgang/adapter som har phono (og s-video) i ene enden, noe som jo kan tyde på at det håndterer kompositt signal.

 

Jeg har ikke testet den inngangen, men det kan jo tyde på at det vil fungere (men jeg garanterer ikke) hvis Linux driveren også støtter denne "video/audio" inngangen.

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Det har en inngang som heter "video/audio in", og det følger med en overgang/adapter som har phono (og s-video) i ene enden, noe som jo kan tyde på at det håndterer kompositt signal.

 

Jeg har ikke testet den inngangen, men det kan jo tyde på at det vil fungere (men jeg garanterer ikke) hvis Linux driveren også støtter denne "video/audio" inngangen.

Dette høres ut som noe jeg på prøve å få til. Går det ikke så går det ikke.
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Bør jeg bruke s-video-rca-til-scart-cabel (svideo med hvit og rød rca), eller ren rca-til-scart-kabel?

Vær klar over at s-video og kompositt signalene er forskjellige typer analogt signal, så du kan ikke bruke den ene typen i "ene enden" og den andre typen i den "andre enden" (det er "teknisk mulig", men resultatet blir da neppe slik du håper).

S-video kontakten er mini-DIN, mens kompositt bruker (gul) phono/rca. "Alle" scart-adaptere kan håndtere kompositt, og noen håndterer begge, men kan da oftest IKKE konvertere mellom de.

 

Har begge enhetene s-video kan du bruke det (i teorien skal da bildet bli bedre, men om du ser forskjelle er en annen sak), hvis ikke må du bruke kompositt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...