Gå til innhold

All intern trafikk via router? F. eks. pfsense?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at du lurer på om all trafikk mellom ditt interne nett og internett kan gå igjennom pfSense boksen? I så fall er svaret: ja.

 

Om du trenger å sette i flere nettverkskort kommer jo an på hvor mange den har nå, og hvordan disse brukes.

Den trenger ett til WAN (internett) og ett til LAN (intern-nettet). Har du evt. flere intern-nett (og/eller alternativ måte å få internett) trenger også disse hvert sitt kort.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at du lurer på om all trafikk mellom ditt interne nett og internett kan gå igjennom pfSense boksen? I så fall er svaret: ja.

 

Om du trenger å sette i flere nettverkskort kommer jo an på hvor mange den har nå, og hvordan disse brukes.

Den trenger ett til WAN (internett) og ett til LAN (intern-nettet). Har du evt. flere intern-nett (og/eller alternativ måte å få internett) trenger også disse hvert sitt kort.

 

Takk for svar.

 

Jeg har en pfSense som internettrouter :)

Men jeg lurte på om jeg kunne få klientene internt til å route all trafikk via pfsense-boksen på en eller annen måte?

Lenke til kommentar

Jeg regner med at du lurer på om all trafikk mellom ditt interne nett og internett kan gå igjennom pfSense boksen? I så fall er svaret: ja.

 

Om du trenger å sette i flere nettverkskort kommer jo an på hvor mange den har nå, og hvordan disse brukes.

Den trenger ett til WAN (internett) og ett til LAN (intern-nettet). Har du evt. flere intern-nett (og/eller alternativ måte å få internett) trenger også disse hvert sitt kort.

 

Takk for svar.

 

Jeg har en pfSense som internettrouter :)

Men jeg lurte på om jeg kunne få klientene internt til å route all trafikk via pfsense-boksen på en eller annen måte?

Alt er mulig med nok fikling. Spørsmålet mitt er vel hvorfor du vil dette?

 

Med en managed switch og en liten shitload med vlan kan du kjøre all trafikken på lokalnettet ditt via ett nettverkskort på pfsense-boksen.

Lenke til kommentar

Men jeg lurte på om jeg kunne få klientene internt til å route all trafikk via pfsense-boksen på en eller annen måte?

Eneste måten er nok da å ha alle klientene på hvert sitt subnett, slik at all trafikk vil gå innom gatewayen, som da er pfSense-boksen, siden alle andre maskiner befinner seg på andre subnett. Og da er det nok enklest å bruke vlan slik j-- skriver. Bare vær klar over at ikke alle protokoller passerer routere uten videre (netbios broadcast gjør vel ikke, om jeg ikke husker helt feil).

Lenke til kommentar

Har egentlig ikke peiling på dette, men tror at du kan sette opp pfsense boksen som PPPoE server.

 

Da må vel hver klient du har på nettverket autentiseres opp mot pfsense routeren, og all trafikk går igjennom denne.

 

Det er godt mulig jeg her helt på bærtur her, men regner med det er andre her inne som kan svare på om dette går eller ikke.

Lenke til kommentar

Putt alle maskinene dine på en hub, da vil all trafikk gå over alt. Hvis du skal lytte på trafikken på en av maskinene ville jeg nok gått for port mirroring.

 

Men på ett generelt grunnlag vil jeg nok si at trafikk mot internett er mye mer interresant enn intern trafikk.

Lenke til kommentar

Managed switch med mulighet for port isolering (dvs ingen av lan portene kan prate med kvarandre via lag 2) og kjøre proxy arp på pfsense boksen.

 

Om du får til det du vil veit jeg ikke men all trafikk vil i hvertfall gå fra pc - router - pc i stede for pc - pc selv om dei ligger i samma vlan.

Lenke til kommentar

Mange spennende løsninger her.

ftpman sin løsning er kanskje den mest praktiske, med tanke på at man da slipper å konfigurere hver nye klient til annet enn dhcp-klient (som jo er standard på de fleste os i dag).

 

Til dere som lurer på hvorfor i all verden jeg skulle være interessert i dette:

 

1. Jeg kan kontrollere hvem som skal få snakke med mine interne servere

2. Jeg får oversikt over traffic throughput i nettverket totalt

3. Det er et morsomt prosjekt som jeg lærer av

4. Det er et interessant tema som bør være søkbart på norsk på Google :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...