Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål til mekanikere: hva er motoroverhaling og hvor ofte?


Anbefalte innlegg

Hva legger en i ordet motoroverhaling (hva gjøres faktisk, gjerne rams opp dersom det ofte er ulike operasjoner som går under begrepet), og når vil en motor trenge dette? (etter x antall km, eller symptomer, kompresjonstest, etc.?)

 

Spør da jeg har en motor som snart runder 300'000. Går som en kule og bruker lite til ingenting olje, men lurer på om det har noe hensikt for å bevare den?

 

Edit: kan legge til at jeg har grunnleggende kunnskap om hvordan en motor fungerer og begrep relatert.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En full motoroverhaling er svært omfattende, det betyr at man f.eks sliper veiva og monterer overdim lagre, borer opp sylinderen og setter inn overdim stempler, full overhaling av topp osv.

Dette blir gjort på spesielle motorverksteder i og med dette krever dyrt maskineringsverktøy.

 

Det er ganske uvanlig og gjøre dette i dag på vanlige småmotorer i og med det er svært kostbart og motorene holder såpass lenge at i de fleste tilfeller er bilen klar for hugging eller det er plenty av bruktmotorer og få tak i.

 

Tegn på behov for overhaling er jo oljeforbruk, ulyder, lav kompresjon osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var da voldsomt til overhalinger dere viste til da.

 

Som regel er det ikke nødevendig å gjøre det som er vist over her, eller eventuelt kun en av delene.

 

Når motor er i deler måles sylinderdiameter, lagerklaringer ol. og man ser på hva som er nødvendig og verdt å gjøre.

 

En "vanlig" overhaling omfatter å rengjøre og bytte alt av lager og pakninger. Plane toppen (eventuelt blokka) etter behov om det har bøyd seg.

 

Det er ikke noe fast tid det er ett behov for dette. Man må bruke litt skjønn. Det kan være store lekkasjer ut av motor, eventuelt mellom olje og vann, det kan være rådebank, manglende kompresjon, at motor bruker olje eller vann osv.

Endret av takZa
  • Liker 2
Lenke til kommentar

de som virkelig overhaler motorer er amcargutta. de som driver med amcar. mange som kjøper flonke nye motorer og setter inn. eller kjøper deler og overhaler hele motorn. alt er nytt utenom blokka da.

 

men på en vanlig liten motor på en standard bruksbil så er det mere lønnsomt i de aller fleste tilfeller og få tak i en brukt motor som er i bra stand og bytte motorn i stede for å overhale. koster mere å overhale en motor enn å bytte motor.

Lenke til kommentar

Var da voldsomt til overhalinger dere viste til da.

 

Som regel er det ikke nødevendig å gjøre det som er vist over her, eller eventuelt kun en av delene.

 

Når motor er i deler måles sylinderdiameter, lagerklaringer ol. og man ser på hva som er nødvendig og verdt å gjøre.

 

En "vanlig" overhaling omfatter å rengjøre og bytte alt av lager og pakninger. Plane toppen (eventuelt blokka) etter behov om det har bøyd seg.

 

Dette og bytte lagre og ringer o.l vil jeg ikke kalle en overhaling, det ville jeg kalle og pakke opp igjen motoren, det og slipe veiver og bytte foringer eller borre sylinderen er jo rimelig standard ting, dog er

det ganske uvanlig og gjøre på småmotorer til biler pga den lave prisen det er på brukte motorer.

 

Har selv bygget opp igjen flere 3syl diesler som har skjært seg pga lite olje og det var ikke så ille pris på sliping, 2 - 3000,-

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når man bytter alle "slitedeler" i en motor så er det jo akkurat hva en overhaling er.

 

Hva slags foringer bytter man i motor?

 

Uansett så er det jo en overhaling. Det å borre opp sylinder og slipe veiva er noe man gjør ved behov. Det er mye oftere at lager og pakninger ryker enn at veiva og blokka går..

 

Når hele motoren er i deler og blir god som ny etterpå vil jeg kalle det en overhaling..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man bytter alle "slitedeler" i en motor så er det jo akkurat hva en overhaling er.

Når hele motoren er i deler og blir god som ny etterpå vil jeg kalle det en overhaling..

 

En skikkelig overhaling består jo av at man sørger for at alle toleranser er innen for fabrikkspesifikasjon.

Når noen isier overhaling så bør man virkelig forhøre seg hva de mener, de fleste har en fryktelig romslig definisjon av en overhaling er, en skikkelig overhaling vil gi tilnærmet samme tilstand som en fabrikkny motor med unntak av over og under dim lagre og stempler osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, men det jeg prøver å få frem er en motor kan fint ha gått 400 000 km og fremdeles ikke ha mye slitekant i sylindere og veiv innenfor toleransene. Dette er noe man ser ettersom man driver på.

 

og det varier på kvalitet på hvilken motor det er. og hvodan den har blit behandlet når den er kald/varm og om det er diesel eller bensiner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...