Gå til innhold

Oppgradere Spill/Streaming PC :: Trenger hjelp ::


Anbefalte innlegg

Hei, da var det på tide å oppgradere litt :)

 

Nå er det snart 2 år siden jeg lagde min stasjonære pc, og jeg vet at mye nytt har kommet på markedet. Og siden jeg trenger nye deler for å holde følge med det jeg gjør på pcen, så trenger jeg litt hjelp av dere som er oppdaterte og opplyste om hva som er bra og ikke bra.

 

Hva gjør jeg på pcen som ikke fungerer nå lenger?

Spiller diablo3:

Lagger til tider og det med alt på low, ønsker å kjøre dette spillet med stream uten lagg og med andre programmer oppe. Mer info kommer lenger ned om programmer =)

 

Spiller Counterstrike GO og Counterstrike Source:

Det går greit, siden jeg vil kjøre de på low grafikk. Men csgo kan fort bli laggete når det skjer litt mer i spillet. (prosessor og gpu må være bedre)

 

Streamer diablo3 og league of legends med XSplit:

Dette er nesten håpløst da alt begynner å lagge på pcen, men fungerer helt greit. Streamer nå ved 360p ved 60fps med webcam og andre ting rundt i streamen. Ønsker å kunne streame med 720p+ (opp til full 1080hd) ved 60fps. God prosessor og ram er tingen her (tror jeg)

 

Kjøre mange spill/programmer:

Kjører jeg mye på pcen samtidig så blir ting fort tregt, åpne programmer osv. Liker å ha det jeg bruker oppe samtidig, siden det går tregt å åpne ting hele tiden. Vi snakker da mest om: Photoshop, Steam (med chats oppe), Skype, Mumble, Ventrilo, Teamspeak, mIRC, Mozilla firefox (ofte med streams oppe), Counterstrike, Diablo3, League of Legends, XSplit, Spotify (med musikk). Det er vell det som står på kontinuerlig hos meg + andre ting som mapper på pcen osv. Blir vell kanskje en SSD for å fikse dette, men bruker ca: 120gb til programmer/spill osv på C: hardisken.

 

 

Om det lar seg gjøre å oppgradere min pc til å takle dette innen en rimelig pris gjenstår å se. Budsjettet mitt ligger alt ifra 4000kr til opp mot 8000kr, så håper jeg får til noe top end med det (snakker ikke sli men kanskje i7 og 670 eller noe).

 

 

Her er isåfall mitt nåværende oppsett:

Chieftec Super Series 650W PSU

AMD Phenom II X6 1055T @ 3.7ghz

ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3

Sapphire Radeon HD 6870 1GB GDDR5

Cooler Master HAF 922 Midi Tower Sort

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

Samsung SpinPoint F3 1TB

 

 

Det jeg regner med å oppgradere vil da være:

CPU

GPU (helst nvidia, men kan gå amd hvis ytelsen er mye større der)

Power suply

Ram

Hovedkort

Muligens SSD disk, men ikke krise om det blir for dyrt med det =)

 

 

Takker for all hjelp på forhånd =)

Endret av BSn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkortet er veldig dårlig her, ville kjøpt et:

 

Asus GeForce GTX 670 2GB DirectCU II TOP først eventuelt en Crucial m4 SSD 2.5" 256GB godt mulig den SSD disken vil falle mere i pris mot høsten, du kan eventuelt vurdere 128 GB.

 

Selvfølgelig ville det vært mest optimal å gått for i5 3570k men siden ikke dette er så veldig stor oppgradering ville jeg heller ventet var jeg deg å sett på når i7-4930K 8C/16T/3.3GHz kommer men det kan godt tenkes den blir dyr. Du kan vurdere å selge pcen du har også kjøpe ny. Ville anbefalt å kjøpe ny strømforsyning siden 650 watt begynner å bli lite her men det kan gå alikevell.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Sett litt rundt nå, og har fått skrapt sammen noe jeg tror passer sammen og fungerer bra til OC og skal holde noen år til.

 

LMH1 - Det skjermkortet kommer ikke før neste mnd en gang, og vil helst bestille så jeg får brukt pcen imens jeg har ferie fra jobb :) Ellers så høres det greit ut å vente til prisene på 256gb ssd faller litt. i5 vs i7, i5 er best i spill men i7 får jobben gjort + kan være bedre i andre ting. Så faller mot en i7 da jeg aldri vet hva jeg kommer til å styre med senere. Søkte også opp i7-4930k, fant ingenting?

 

Det jeg har vurdert er da:

http://www.komplett....45-DC48BFF45409

 

Trenger nå hjelp til å finne billigere alternativer til hovedkort (hadde ikke peiling så tok ett) og kanskje skjermkort (med lik ytelse). Ram brikker 8 eller 16gb, er det liten prisforskjell opp til 16, så er det bare å gå for det. Eventuelt en kjøler til prosessoren som kan holde den kald og er klar for litt OC om det må til en gang i tiden.

Endret av BSn
Lenke til kommentar

Zotac AMP kortet har problemet med varme pga skruene som holder fast kjølerene svikter. Hva med å heller velge dette?

 

Asus GTX 670 (IKKE TOP)

 

I5 3570K

 

Asus P8Z77 Pro

 

Intel 330 SSD (er på tilbud, så du bør handle NÅ)

 

Her en liste jeg har satt opp. LINK

 

Du kan gå ned fra Pro til vanlig versjon av HK, og bruke den oppsparte summen på RAM og en CPU kjøler.

 

Denne kjøleren

 

Og denne Ram'en(fordi de vil ikke krasje med kjøleren: LINK

Endret av ChillZoNe
Lenke til kommentar

Da ser det litt bedre ut, ting ser ut til å henge sammen. Vil gjerne ha en i7 siden ting fort spiser opp cpu kraften som XSplit, og at det kanskje kan hjelpe meg senere en gang. Tok bort SSD disken, da jeg har en liggende på 128gb (brukes av en bærbar). Har ikke noen planer om å bruke SSD disken som står i den bærbare om jeg ikke føler at ting går tregt med det nye oppsettet. Da blir det heller å kjøpe en ny SSD disk senere når jeg har økonomi til det :)

 

Så enkelt å greit, ser dette bra nok ut? (alt er på lager også)

Eneste jeg er usikker på er kjølepastaen, følger det med eller ikke i pakken til cpuvifta?

 

http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=1466b776c1804c8dabed59e874ffd963

Lenke til kommentar

Utover det ser alt fantastisk ut! :)

 

Men, en Intel 330 til 799,- er ikke akkurat dyrt, så er noe man bør vurdere. Det er tross alt nesten 500 kr avslag!

 

Kjøp denne kjølepasta'en isteden: LINK

 

Artic silver har 100 timers innkjøringstid, og masse andre bieffekter jeg ikke liker.

 

Har ikke hatt et eneste problem med den jeg linket, og den har ikke innkjøringstid.! :)

 

Hvordan SSD har du? Kjipt med en eldre ustabil Sandforce SSD som kneler med en gang du belaster den.... BSOD er ikke ukjent for undertegnende med shitty og gamle SSD'er.

Endret av ChillZoNe
Lenke til kommentar

Jeg kjøper med en annen kjølepasta enn den som følger med, har ikke hatt god erfaring med de som følger med fra før. :) Og som SSD som jeg har liggende i den bærbare så er det en Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5", det burde holde en stund =)

Endret av BSn
Lenke til kommentar

Du har NULL bruk for kjølepasta. DEt følger med Noctuaen.

 

Jeg stoler ikke på standarisert kjølepasta. Det er 100 kr som gir meg 1000% større trygghet. Derfor nevnte jeg det.

 

NT-H1 er omtrent like god som MX4 i følge reviews, og da er det 100kr vel spart å gå for NT-H1 som følger med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har NULL bruk for kjølepasta. DEt følger med Noctuaen.

 

Jeg stoler ikke på standarisert kjølepasta. Det er 100 kr som gir meg 1000% større trygghet. Derfor nevnte jeg det.

 

NT-H1 er omtrent like god som MX4 i følge reviews, og da er det 100kr vel spart å gå for NT-H1 som følger med.

 

Godt poeng. Bare jeg som har enorme mengder med OCD's.

 

 

Jeg kjøper med en annen kjølepasta enn den som følger med, har ikke hatt god erfaring med de som følger med fra før. Og som SSD som jeg har liggende i den bærbare så er det en Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5", det burde holde en stund =)

 

Uff da, håper den ikke krasjer. Det er vel en av de mest grusomme Sandforce SSD'ene. Men har du ikke hatt noe problemer, så kooos deg! Du er nemlig heldig!

 

SÅ, hva handlet du, og gi meg en tilbake meld på hvor fornøyd du er? :)

Endret av ChillZoNe
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fantastisk! Gled deg, du kommer til tygge deg gjennom alt av spill nå ;)

 

Gi en kjapp tilbakemeld på produktene når du har kjøpt det?

Alltid greit med folks personlige erfaringer uten åresvis med tung HW kompetanse bak seg ! ;)

 

Da har jeg brukt en liten stund på å bli kjent med de nye delene.

 

- Kjølepasta følger med dh14 og fungerer ypperlig

- Alt fungerte på første forsøk, og strømforsyningen hadde nok futt i seg :)

- SSD vs. HDD var ikke så stor forskjell i min stasjonære, ting åpner seg nok litt fortere og windows starter kjappere. Men det var ikke stor forskjell (og ja det er riktig hastighet på ssd disken :) )

 

Ellers så var det veldig greit å montere alt og driver nå med overklokking av cpu, som går som en lek (til en grad, er nå oppe på 4.5ghz uten problemer og blir å øke volt opp over 1.200 for en høyere clock). Skjermkortet har ikke sviktet i noen spill enda, men så spiller ikke jeg de heftigste spillene heller. Det heftigste blir vell faktisk Counter-strike Global Offencive, men regner med at de heftigste spillene også skal klare seg bra i de nye spillene. I det store og hele så var det en grei oppgradering for de som har pengene til det =)

Lenke til kommentar

Fantastisk! Gled deg, du kommer til tygge deg gjennom alt av spill nå ;)

 

Gi en kjapp tilbakemeld på produktene når du har kjøpt det?

Alltid greit med folks personlige erfaringer uten åresvis med tung HW kompetanse bak seg ! ;)

 

Da har jeg brukt en liten stund på å bli kjent med de nye delene.

 

- Kjølepasta følger med dh14 og fungerer ypperlig

- Alt fungerte på første forsøk, og strømforsyningen hadde nok futt i seg :)

- SSD vs. HDD var ikke så stor forskjell i min stasjonære, ting åpner seg nok litt fortere og windows starter kjappere. Men det var ikke stor forskjell (og ja det er riktig hastighet på ssd disken :) )

 

Ellers så var det veldig greit å montere alt og driver nå med overklokking av cpu, som går som en lek (til en grad, er nå oppe på 4.5ghz uten problemer og blir å øke volt opp over 1.200 for en høyere clock). Skjermkortet har ikke sviktet i noen spill enda, men så spiller ikke jeg de heftigste spillene heller. Det heftigste blir vell faktisk Counter-strike Global Offencive, men regner med at de heftigste spillene også skal klare seg bra i de nye spillene. I det store og hele så var det en grei oppgradering for de som har pengene til det =)

 

Godt å høre du ble fornøyd! :)

 

Hva gjorde du med de gamle delene? :)

 

har lyst på skjermkortet ditt hvertfall ...

Lenke til kommentar

Xsplit blir streamet i 720p, mulig det ikke går høyere selv om at man kan velge oppløsningen. Godt nok er det ihvertfall. De gamle delene går nok til lillebroren min hjemme hos foreldrene mine, er vell ikke verdt nok til at det lønner seg å selge =)

Endret av BSn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...