Gå til innhold

SSB har brukt 100 millioner på nettsted


Anbefalte innlegg

@Tiltman:

Nå er faktisk ikke AltInn det beste eksemplet på mislykket offentlig dataprosjekt. Nyeste versjon har feilet i en spesifikk setting (ille nok), men ellers har AltInn fungert glimrende for primærbruken siden 1994 (og den er ikke at enkeltskatteytere skal sjekke skatten). Besparelsene for samfunnet er langt høyere enn kostnadene har vært. AltInn har uten tvil vært et av prosjektene som har vært best oppdekket kompetansemessig. Problemet fikk vi når man gikk fra "utviklingsorganisasjon" til "driftsorganisasjon".

 

@Fungus:

Teknologien trenger faktisk ikke å være utdatert selv om man hadde oppstart i 2007. De fleste systemer utvikles løpende og rett implementert skal man klare å holde systemet teknologisk oppdatert. Ellers er min erfaring med offentlige IT-prosjekter at det ikke er bare internt kompetanse rundt IKT og prosjektstyring som er problemet. Den er faktisk betydelig i mange tilfeller - skal faktisk ikke undervurderes. Problemet etter min erfaring er jevnt over følgende:

  • For høye ambisjoner fra ledelsen (som overkjører IKT-kompetansen) om funksjonalitet og innhold i løsningen. Man skal ha 100 % med en gang i stedet for de nødvendige 80 % og heller utvikle resten over tid. Leverandørene har også en motvilje mot å faktisk si fra hva som er mulig og ikke mulig. Private virksomheter med klar kost/nytte vurdering går som oftest for 80 %.
  • For mange kokker i beslutningsstrukturen. Har selv vært borte i en "løsning" som har hatt ca 1 år med endringsønsker. Mest fordi oppdragsgiver aldri kunne bli enig med seg selv. Offentlige organisasjoner er ofte ekstremt demokratiske, og i sted for klare kravspesifikasjoner som står gjennom utviklingsperioden så er det stadige omkamper. Har selv som prosjektleder opplevd dette, og når ledelsen har omkamp en gang hver annen måned hjelper det ikke om man er aldri så god prosjektleder eller har god nok IKT-kompetanse.

Og så går nok private aktører også på smeller - jeg vet om relativt mange (som realtivt sett er like store), men de kommer aldri ut til media.

 

@b-real:

 

Du har en del svært gode poenger - men verden er ikke fullt så svart/hvitt. Jeg ønsker i alle fall ikke en situasjon med bare felles systemer, da ender vi fort i monopoltilstander (som DIPS har innen sykehussektoren). Om det er offentlige eller private monopol spiller ingen rolle, det er like ille begge deler. Sentraliserte beslutninger medfører også i mange tilfeller valg/løsninger som er dyrere enn nødvendig. Jeg har faktisk vært med å spart Helse-Norge for noen millioner kroner ved at man gikk utenfor det man ønsket sentralt av teknoligiske valg. Da tilpasset hva som var det reelle behovet.

 

Det vi trenger er at man sentralt definere klare standarder for samhandling og kommunikasjon og legger til rette infrastruktur, API og grunnmoduler. Grunnmoduler kan her være f.eks autentiseringsløsninger. Feide er en slik løsning i skoleverket som gir alle en identitet (fra 1 klasse til ferdig på universitetet) og sikrer mulig dataoverføring i systemene. Feide kan integreres med It'learing, Fronter, Moodle, ulike CMS osv.

 

@Shagma:

 

Problemet i det offentlige (også i mange private bedrifter) er mangelen på noe som heter kontinuerlig utvikling. Man ferdigstiller og så lar man det være slik i de neste 8 - 10 årene. Noe av dette skyldes også måten det offentlige kjøper tjenester på, anbudsprinsippet egner seg ikke så godt for kontinuerlig utvikling. Men det har også noe med kulturen i det offentlige å gjøre - f.eks skjer organisasjonsendringer ofte på samme måte.

 

Ellers var jeg faktisk med i et team som leverte 2 nettløsninger i Frankrike/Tyskland i 2004. Ikke små løsninger heller. Begge organisasjonene kjører på nøyaktig samme plattform i dag (oppgradert til nyeste versjon) og når man sjekker i løsningen finnes det faktisk mye fra 2004. Men løsningene er kontinuerlig utviklet og justert - både når det gjelder funksjonalitet, design osv. Begge regner med å kjøre på plattformen i 4 - 6 år til (minst).

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er sånn man tjener penger folkens. Bare å ta IT utdanning og få seg konsulentjobb for staten. Ingen ting som fungerer bedre enn å utnytte uvitende fjols.

 

Tja, man skal kunne se seg i speilet om morgenen også.

 

For å være helt ærlig, så virker det som endel ikeke r så opptatt av det, når man ser på "løsning per krone" i endel offentlige prosjekt. En ting er jo det offentliges ansvar, men har ikke disse konsulentene endel ansvar for kvaliteten på arbeidet også? Selv om det offentlige kan være en overraskende lite proff innkjøper til tider?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

...En ting er jo det offentliges ansvar, men har ikke disse konsulentene endel ansvar for kvaliteten på arbeidet også?

Litt av problemet tror jeg ligger i at en del konsulenter ikke tør si nei (sikkert av ymse grunner) til en del oppgaver. Dvs. konsulentene påtar seg oppgaver de egentlig ikke er egnet til å løse.

Lenke til kommentar

...En ting er jo det offentliges ansvar, men har ikke disse konsulentene endel ansvar for kvaliteten på arbeidet også?

Litt av problemet tror jeg ligger i at en del konsulenter ikke tør si nei (sikkert av ymse grunner) til en del oppgaver. Dvs. konsulentene påtar seg oppgaver de egentlig ikke er egnet til å løse.

 

En del av de fremleide konsulentene fra byråer kan virkelig ingenting. Jeg har opplevd å lære en Evry-programmerer hva rekursjon er. Han var suksessfull og erfaren og hadde jobba på masse store prosjekter, både offentlig og privat.

Lenke til kommentar

...En ting er jo det offentliges ansvar, men har ikke disse konsulentene endel ansvar for kvaliteten på arbeidet også?

Litt av problemet tror jeg ligger i at en del konsulenter ikke tør si nei (sikkert av ymse grunner) til en del oppgaver. Dvs. konsulentene påtar seg oppgaver de egentlig ikke er egnet til å løse.

 

Ja, men da får man ta konskevensene av det, en ting er prosjekter some r så komplekse at alle må prøve seg litt fram uavhengig av kompetanse, men du sier ikke du kan beregne om ett hus faller sammen om du er frisør, og du bør ikke ta på deg ting du ikke kan i andre felter heller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Noen som sa Golf? Og nå driver NAV med samme greia. Det har ikke blitt noen overskrifter enna, men det kommer nok!

Hvor lenge skal det ta før vi får et statlig byrå som kan ta ansvar for dette på samme måte som statsbygg, veivesenet og lignende? Staten oppfører seg jo som en rik mann som går med lommeboka hengende på ryggen med et digert "Stjel meg!" skilt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...