Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Jeg trenger hjelp!


Anbefalte innlegg

Man finner den globale også, men ved IPV4 har vel ruteren samme IP som nodene koblet til samme IP(?)

Jeg har aldri sett den globale IPen når jeg har vært innom ipconfig, men så har jeg heller aldri hatt bruk for å finne den. Man kan jo uansett ikke gjøre noe med bare IPen til noen, da ville jo ikke vanlige folk turt å koble seg til internett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt mulig jeg tar feil her nå, men: Fysisk tilgang til laptopen?

 

Han kan fortsatt finne informasjon som du har lagret på internett, men da hacker han nettstedet der det ligger lagret, ikke deg.

 

At han hacker den i den grad at han får tilgang til bildene min, dokumenter, webcam osv.?

Lenke til kommentar

Okay, la oss roe deg litt ned her. At han har den lokale IPV4 adressen din er ingen krise, så lenge modemet ditt ikke står i bridge mode, kan han ikke gjøre en dritt med denne. La oss forklare litt, om du titter innom www.ipadresse.no så kan du se din "offentlige" ip-adresse. Etterpå går du inn i cmd og skriver det han sa og sammenligner denne adressen med den du fikk fra nettstedet. Mest sannsynlig sitter du bak en NAT som deler din offentlige ip-adresse med resten av nettverket. Da vil alle enheter ha en adresse som 10.0.0.x eller 192.168.1.x eller 192.168.0.x (de mest vanlige). Om han har din interne adresse kan han ikke gjøre en dritt med denne. Om du har en offentlig adresse rett i pcen står mest sannsynlig modemet ditt i bridge, typisk Canal Digital eller GET tilbyr dette, men det krever også at eventuelle routere står i AP mode. (litt sjeldnere). Om du har en offentlig ip rett i maskinen KAN det hende han har det han trenger for å utnytte et sikkerhetshull på pc-en din. (Lite sannsynlig). Sitter du bak en router med en brannmur er du et hakk tryggere igjen, alt i alt tror jeg IKKE du bør bekymre deg. Denne trygge IPV4 adressen er bare bullshit, IPV4 er en helt normal protokoll som de fleste idag benytter.

 

Det du gjør er :

  • Bytt passord på facebook til et med symboler og tegn, gjerne med passord generatoren oppgitt tidligere.
  • Bytt passord på e-posten din. (gmail)
  • Sjekk at brannmur på din pc er aktivert.
  • Oppdater (Windows?) med seneste sikkerhetsoppdateringer.
  • Last ned et gratis antivirus om du ikke har dette.

Han høres ut som en liten unge som kjører simple programmer, som krever at brukerne han vil lure gjør mye av arbeidet selv. Mest sannsynlig måtte du ha selv lastet ned et program han gir det, deaktivert antiviruset og åpnet brannmuren samt gitt han ip-adressen din for at han skal være i stand til å gjøre noe som helst. Husk, alle store selskapet har ip-adressen sin tilgjengelig, og disse står forsatt oppe. Du skal ha store kunnskaper innen data for å klare og kommer gjennom og styre et system så lenge brukeren er middels oppegående :)

Lenke til kommentar

Hva må han egentlig ha tak i for å hacke laptop'en min fullstendig? Og hva er egentlig dictionar attack, hvordan funker det?

dictionary attack vil si at man bruker ett program som prøver å logge inn med vanlige passord, sånn som :

password, pw1123, manchester, osv..

 

Har du åpnet noen porter på ruteren din, så kan det være en stor svakhet, men ellers er jeg usikker på hvordan han kan komme seg inn på din PC. Husk også at de fleste rutere får ny IP når du re-starter ruteren og hvis han ikke vet IP adressen din kan han ikke hacke deg.

Lenke til kommentar

Okay, la oss roe deg litt ned her. At han har den lokale IPV4 adressen din er ingen krise, så lenge modemet ditt ikke står i bridge mode, kan han ikke gjøre en dritt med denne. La oss forklare litt, om du titter innom www.ipadresse.no så kan du se din "offentlige" ip-adresse. Etterpå går du inn i cmd og skriver det han sa og sammenligner denne adressen med den du fikk fra nettstedet. Mest sannsynlig sitter du bak en NAT som deler din offentlige ip-adresse med resten av nettverket. Da vil alle enheter ha en adresse som 10.0.0.x eller 192.168.1.x eller 192.168.0.x (de mest vanlige). Om han har din interne adresse kan han ikke gjøre en dritt med denne. Om du har en offentlig adresse rett i pcen står mest sannsynlig modemet ditt i bridge, typisk Canal Digital eller GET tilbyr dette, men det krever også at eventuelle routere står i AP mode. (litt sjeldnere). Om du har en offentlig ip rett i maskinen KAN det hende han har det han trenger for å utnytte et sikkerhetshull på pc-en din. (Lite sannsynlig). Sitter du bak en router med en brannmur er du et hakk tryggere igjen, alt i alt tror jeg IKKE du bør bekymre deg. Denne trygge IPV4 adressen er bare bullshit, IPV4 er en helt normal protokoll som de fleste idag benytter.

 

Det du gjør er :

  • Bytt passord på facebook til et med symboler og tegn, gjerne med passord generatoren oppgitt tidligere.
  • Bytt passord på e-posten din. (gmail)
  • Sjekk at brannmur på din pc er aktivert.
  • Oppdater (Windows?) med seneste sikkerhetsoppdateringer.
  • Last ned et gratis antivirus om du ikke har dette.

Han høres ut som en liten unge som kjører simple programmer, som krever at brukerne han vil lure gjør mye av arbeidet selv. Mest sannsynlig måtte du ha selv lastet ned et program han gir det, deaktivert antiviruset og åpnet brannmuren samt gitt han ip-adressen din for at han skal være i stand til å gjøre noe som helst. Husk, alle store selskapet har ip-adressen sin tilgjengelig, og disse står forsatt oppe. Du skal ha store kunnskaper innen data for å klare og kommer gjennom og styre et system så lenge brukeren er middels oppegående :)

 

Ok TUUUSEN TAKK x) dette betrygget meg veldig, ble veldig stressa :p

Lenke til kommentar

At han hacker den i den grad at han får tilgang til bildene min, dokumenter, webcam osv.?

 

Ikke det som ligger lagret lokalt på PCen, nei. Da må han sannsynligvis ha deg til å gjøre mye av arbeidet, som iNzzain nevner. Om du sender han IPen din kan han (sannsynligvis) ikke se noe, ikke en gang printere.

Den lokale IPen din er etter all sannsynlighet svært enkel å gjette, siden de fleste rutere fordeler adresser lokalt på ett av to vanlige vis.

 

 

 

Lagt til: Forøvrig, ikke bruk passord med spesialsymboler og skille mellom stor og liten bokstav . Velg heller lange passord (14+ tegn) som er enkle å huske.

Endret av HansiBanzi
Lenke til kommentar

Gjør det som er nevnt tidligere med å bytte passord og mail adresse så tviler jeg sterkt på at han klarer å hacke deg. Han sier "itll take a long time" så er mulig han planlegger å bruke brute force, men hvis det er tilfellet og du har ett bra passord, vil det være umulig å komme seg inn fordi:

 

Si at det finnes ca 90 spesialtegn du kan ha i passordet ditt og si at du har ett passord på 8 tegn det vil si at det finnes 90^8 = 4,3046721 × 10^15 forskjellige muligheter. Hvis vi når antar at han klarer å teste 1000 passord i sekundet noe som egentlig er veldig mye. Vil det ta 4 304 672 100 000 sekunder å teste alle kombinasjoner dette til svarer 136 409,741 år. Husk også at facebook vil reagere hvis noen prøver flere å logge inn på en konto mange hundre ganger uten riktig passord.

Lenke til kommentar

Hør på selux, hvordan kunne fb eksistert om det hadde vert "så enkelt" som han får det til å høres ut? Med et SKIKKELIG passord, på både mail og fb har han ingen mulighet for å komme seg inn på kontoen, be han dra til h*** og slett han fra alle plasser..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...